Gå til innhold

FU : Hvor mane av dere har bunad ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Poetica

4

• Lillemus

3

• birdie

3

• Babooba

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Gjest Bunadsrådet

Hva er en bunad ?

Har du blitt heilt kulturlaus nå Ulv I F ? Hugs at dette er stammedrakta til kreti og pleti i dette landet ! Bunadfolk er likare enn andre, som du sjølv seir ein anna stad på DOL. Kle opp ein kjeltring i bunad, og han blir ein snill gut med ein gong. Også så sexy !

Bunadane vert vurdert og inndelt i fem grupper etter kva typar me har. Eg vil kort skilje mellom gruppene:

1) Bunaden skal vere brukt i ubroten tradisjon. Dette er folkedrakter som i utviklinga har fått ny funksjon som bunad.

2)Bunad med bakgrunn i folkedrakter som har gått ut av bruk, men ikkje gløymde.

3)Systematisk rekonstruerte bunadar på grunnlag av bevarte folkedrakter frå same område, tidsperiode og drakttype. Her er også brukt skriftlege opplysningar, bilete og munnleg tradisjon.

4)Bunadar laga på grunnlag av eit tilfeldig og mangelfull draktmateriale. Manglande draktdelar vert gjerne utforma i stil med resten av bunaden.

5)Delvis eller heilt fritt komponerte bunadar, der mønster gjerne er henta frå andre ting enn klede, t.d gamle skap og kister.

Vi har akkurat kjøpt bunad til datteren vår (konfirmert i går). Det var en Trønderbunad som kostet 14 300,- uten sølv. Sølvet fikk vi kjøpt til engrospris, men jeg tipper det kostet ca 4000,- til normalpris.

Nå er vel ikke Trønderbunaden den som koster mest, så du må regne med at hele stasen koster 20 000,- omtrent. Det er det jeg hører de foreldrene til venninnene av jenta vår hadde betalt for bunadene. (Som var fra forskjellige kanter)

:o)

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har arvet bunaden til min mor, så jeg aner ikke hva den kostet.

En kjenning fikk sydd seg kystdrakt nettopp, og den kostet:

Stoff 6000 kr

arbeid 2800 kr

sølv 4500

Det kommer vel litt an på hvem som syr. Private syersker kan nok være billigere enn husfliden.

Annonse

Vi har akkurat kjøpt bunad til datteren vår (konfirmert i går). Det var en Trønderbunad som kostet 14 300,- uten sølv. Sølvet fikk vi kjøpt til engrospris, men jeg tipper det kostet ca 4000,- til normalpris.

Nå er vel ikke Trønderbunaden den som koster mest, så du må regne med at hele stasen koster 20 000,- omtrent. Det er det jeg hører de foreldrene til venninnene av jenta vår hadde betalt for bunadene. (Som var fra forskjellige kanter)

:o)

Njah. Tror ikke sølvet til trønderen er så dyrt, med mindre du regner med veskelåsen for den koster vel godt over tusenlappen nå. Ellers er det ikke så mye sølv vet du, to søljer, vesthektene, mansjettknapper og evt. øredobber. Ikke er det så dyrt heller, vil tro du kommer godt under 4000,- ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...