Gå til innhold

tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Gjest crazy
Skrevet

Jeg er ei 22-årig jente, jeg har de siste 5-6 åra slitt med noe som jeg i det siste har funnet ut kan være tvangstanker.

Det gå ut på at jeg til enhver tid har en eller annen tanke i hodet mitt, som jeg ikke kan bli kvitt før jeg finner noe annet. Alltid er det noe alvorlig galt med meg: jeg har vært nekrofil, jeg har drept noen uten å vite om det, jeg har kreft og forbereder begravelsen min, jeg har vært psykopat... Slike grusomme ting. Det begynte veldig uskyldig da jeg var 15 år, da "var" jeg lesbisk. Etter det har det bare blitt verre....

Disse tankene er umulig å bli kvitt! D.v.s., jeg har dem av og til noen måneder, av og til noen uker. Det varierer. Jeg finner alltid bevis for at min sinnslidelse ikke bare er innbilning, det er fakta. Jeg ER gal. Nå er jeg pedofil. Det er fordi jeg jobba i en barnehage for 2 år siden, en gang spurte en 6 år gammel gutt meg hvor hjertet var. Jeg tok hånda hans og førte mot mitt hjerte. MITT HJERTE!!! Jeg aner ikke hvorfor, begynte ikke å tenke over det før etterpå. Mange så det, ingen sa noe. Bortsett fra dette, har jeg ikke noe noe bevis. Jeg tenner ikke på barn, ville aldri skade dem. Er jeg pedofil?

Vel, disse tankene ødelegger livet mitt!!! Jeg kan ikke bli sykepleier fordi jeg er nekrofil, veterinær fordi jeg tenner på dyr, jeg kan nå ikke få barn av åpenlyse grunner, selv om jeg alltid ha drømt om en stor familie... Jeg blir gal!!! Føler meg alltid deppa og utafor, ville så gjerne føle meg normal... Det er faktisk alt jeg vil!!!

Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt disse tankene? ER det tvangstanker? Vet noen om noe som hjelper? Jeg gjør hva som helst: healing, homøopati, regresjonsterapi, vanlig psykolog, meditasjon... Hva som helst!!! Jeg bare vil ikke leve slik lenge, det orker jeg bare ikke...

Klemmer

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en helt typisk tvangslidelse med hovedsakelig tvangstanker (ikke tvangshandlinger).

Skriv ut innlegget ditt (og mitt) og ta det med til fastlegen din.

Første steg i behandlingen vil være å gi deg en medisin av SSRI-typen som Cipramil, Seroxat eller Zoloft. Vanligvis bruker en større doser enn ved depresjon. Av en eller annen grunn opplever pasienter med tvangslidelse langt mindre bivirkninger enn de med depresjon og angst.

Ofte tar det 6 -12 uker før virkningen er helt inntrådt.

Som tilleggsbehandling anbefaler jeg kognitiv terapi. Dette kan du få på en psykiatrisk poliklinikk.

http://www.ananke.no/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...