Gå til innhold

Akupunktur ved fødsel/Stig Bruseth


Gjest Julyred

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 10 uker gravid, og har snakket med lege om hvor jeg kan tenke meg å føde. Jeg tror Aker er et godt sted, siden man bl.a. kan velge fødsel i vann, og mest av alt akupunktur som smertestillende. Jeg er ikke tilhenger av medikamenter, og vil helst til et sted som har litt alternativer. Vet du om andre sykehus i Oslo-regionen som tilbyr dette? Har Ullevål det? De ringte meg fra Aker, og sa at hvis jeg ville ha akupunktur, burde jeg helst ha med en egen akupunktør for å være 100% sikker på at jeg fikk det. De kunne ikke garantere at en jordmor som kunne dette, var på vakt akkurat når jeg kom inn. Det er jo forståelig det, men er det akupunktører som gjør dette? Vil dette eventuelt koste veldig mye? Kan du evt. anbefale en godkjent akupunktør? Jeg gikk på NAN et par år for noen år siden, og mener at en av foreleserne snakket om at han var på et sykehus i Oslo og utførte denne slags tjenester. Kan dette stemme? Du var jo en av forleserne der (er det ennå?), og vet kanskje det? Håper du kan gi meg noen svar på dette, siden dette er første gangen for meg, og jeg vil prøve å gjøre det riktig for meg. Vet du om smertene er vesentlig mindre hvis man føder i vann? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære julyred.

Jeg har selv vært med og gitt akupunktur ved Lørenskog sykehus samt ved fødselen av våre to yngste barn. Heldigvis har stadig flere sykehus nå tilbud om akupunktur utført av jordmødre og det kan du få på alle større sykehus såvidt jeg vet. Hvis du vil ha med en egen akupunktør så ring til NFKA eller NAHO. De kan formidle kontakt med terapeuter. Det kan være et problem å være stand-by på kort varsel i opptil 2 uker før fødselen såvidt jeg husker. Smertene fra kvinne til kvinne og fra fødsel til fødsel varierer mye. Jeg er positiv til varmt vann som kan få muskulaturen i bekkenområdet til å slappe av. Gjennom for eksempel Alternativt Nettverk kan du komme i kontakt med veiledere innen naturlig fødsel.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...