Gjest in between Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Kommer fra en familie med besteforeldre som er sterkt religiøse. Jeg finner dette ganske frustrerende, da jeg ikke er på langt nær så troende som dem. Jeg føler at de er så skinnhellige, og at de ikke tolerer så veldig mye av ting som er normalt å gjøre idag blant unge - festing (røyking) og dansing(som på utesteder). Jeg føler at jeg reiser 50 år tilbake i tid(de er begge 78 år) når jeg treffer dem. Jeg vil jo ikke på noen måte såre dem, men jeg finner det slitsomt å måtte være så ordentlig og ikke kunne "slippe meg løs" sammen med dem. Og på grunn av at jeg ikke er som dem, så har jeg glidd fra dem. Jeg har aldri hatt særlig mye/god kontakt med mine slektninger. Var nylig på familiesamling(konf), der mange i slekta var samla. Jeg føler meg ikke helt hjemme i slekta. Jeg vet ikke hvorfor, men det bare blir sånn. Ikke nok med det - mine foreldre er de eneste som er skilte i familien.. Jeg vil på ingen måte disrespektere dem, men jeg føler at det er en slags påkjenning å være sammen med familien. Og det er synd. Jeg vil ikke at det skal være sånn. Jeg vet ikke hvor lenge jeg har besteforeldrene mine, så det er en slags redsel for å miste dem også. Jeg vil ikke sitte igjen med følelsen av å ikke ha hatt noe forhold til dem etter deres død. Men det er akkurat det jeg føler er i ferd med å skje. *frustrert* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52271-d%C3%A5rlig-forhold-til-familien/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Hei! Det du beskriver av familieforhold vil mange kjenne seg igjen i. Mange voksne føler det unaturlig og krevende å være sammen med familien sin. Ingen ønsker det slik, men av ulike årsaker, hos dere ulik oppfatning av galt og riktig pga religion, har det blitt en dårlig atmosfære og kontakt. Mange mener vel at nordmenn er lite flinke til å dele gode og onde dager med hverandre i familien og likevel holde sammen i sterke familiebånd. Min erfaring er at mange føler mer enn det faktisk er grunn til. Mye skykldes misforståelser pga dårlig kommunikasjon. Kanskje du tror at dine besteforeldre er mer dømmende enn de er. Uansett vil jeg oppfordre deg til å stå ved det som er ditt verdigrunnlag. Jeg synes videre at du skal holde kontakten med dine besteforeldre, av og til. Du kan ringe dem eller besøke dem. Når det er naturlig synes jeg du skal forsøke å fortelle dem hva du selv står for. Det vil gi deg respekt. Og du vil ikke komme ut med 0 kontakt før de dør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52271-d%C3%A5rlig-forhold-til-familien/#findComment-208823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.