Gå til innhold

Doktorgradstipend og fødselspermisjon

Anbefalte innlegg

Gjest usikker

Hei!

Eg skal muligens starte på ein doktorgrad om ikkje så lenge. Doktorgraden skal finansierast gjennom stipend frå NFR, ca 250 000 i året.

Sidan det godt kan skje at eg blir gravid i løpet av dei tre åra det tar å få ein doktorgrad lurer eg på kva slags rettigheiter eg har dersom det skjer. Blir eg rekna som arbeidstakar eller student? Og vil trygdekontoret gi meg fødselspengar i 52 veker tilsvarande 80% av stipendet? Eller blir eg ståande utan pengar medan eg er i permisjon?

Fortsetter under...

Gjest Pås

Skal du ta doktorgrad, kan du bestemme deg allerede nå for at graviditet må utsettes til etter disputasen.

Kvinner forandrer seg i årene etter fødsel. Fokus vil være på barnet og ikke på forskningen.

Nei, det du skriver er jeg uenig i. Det er klart at du får et annet fokus når du får barn, men det gjelder i alle typer arbeid, også forskningsarbeid. Sånne holdninger som at forskningsarbeid og småbarn ikke hører sammen, er holdninger som gjør at mange kvinner ikke tør å ta fatt på det i det hele tatt, altså direkte kvinnediskriminerende.

Til usikker: dersom du har stipend fra NFR, er du å betrakte som ansatt, og har de samme betingelsene som ved vanlig fødselspermisjon (tror jeg).

Bare sett i gang og gjør det, kjenner flere som har gjort det samme! Håper du får god avlastning like før disputasen, den tiden er slitsom!

Lykke til!

mvh

Skal du ta doktorgrad, kan du bestemme deg allerede nå for at graviditet må utsettes til etter disputasen.

Kvinner forandrer seg i årene etter fødsel. Fokus vil være på barnet og ikke på forskningen.

Tøv!

Kvinner klarer utmerket å ta en doktorgrad etter å ha fått barn, men det kan selvfølgelig ta litt ekstra tid.

Jeg har ei svigersøster som fikk to barn mellom hovedfag og disputasen sin - til tross for at hun og broren min tok hovedfag noenlunde samtidig greide hun å komme i mål med disputasen to år før han...

Har også ei venninne som tok doktorgraden til tross for at hun er alene med et barn, og hun greide seg innen planlagt tid.

Selv om du selv har all fokusen rettet mot dine barn betyr ikke det at andre ikke har plass til noe annet i sin hjerne :-)

mumitrollet

Til "anita": For noe tull! Jeg kjenner mange som har fått opptil flere barn mens de tar hovedfag eller doktorgrad, med glimrende resultater. Hvor i all verden har du kommet til din konklusjon?

Til "usikker": "Avtaleperioden forlenges automatisk for permisjoner som er hjemlet i lov, i hovedtariffavtalen eller i hovedavtalen for statsansatte. " Se bl.a. http://www.adm.uit.no/forskningsavd/Doktorgrad/index.htm (standardavtaler ved opptak...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...