Gå til innhold

Bruk av johannesurt for PMS


Gjest alva

Anbefalte innlegg

Gjest alva

Jeg har funnet mange innlegg her angående bruk av johannesurt mot PMS. Jeg er sterkt plaget av humørsvingninger i tiden før menstruasjon - til stor plage for min mann og mine to små barn. Jeg mister all selvtillit, alt blir "svart" og uoverkommelig. Jeg blir sint, irritert og kranglete, føler at alle er imot meg - med andre ord føler jeg meg som verdens "minste" og verste menneske. Jeg har en jobb som krever at jeg er utadvendt og er "oppegående", så dette er et stort problem for meg. Jeg har forsøkt å bruke vitamintilskudd, nattlysolje osv. - men ingenting ser ut til å hjelpe meg. Nå tenkte jeg at jeg skulle prøve johannesurt. Men hvordan skal jeg dosere bruken av den? Holder det å ta tabletter kun de dagene jeg har behov for det? Hvor raskt virker de? Er dette det eneste alternativet til å begynne på "lykkepiller"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest osiris

Det virker på mine humørsvingninger iallefall. Jeg tar ikke hver dag, men begynner med de ca en og en halv til to uker før mens. Det har fungert fint for meg. Det er DYRT å gå på apoteket og kjøpe disse, så dersom du finner ut at de virker så anbefaler jeg deg å plukke prikkperikum ute i naturen og tørke selv. Jeg har hatt helt fram til nå av det jeg plukket i august i fjor. Her er et bilde og bekriving av planten: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hyperica/hyper/hypeper.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære alva,

Når det gjelder vitaminstilskudd er det best dokumenterte vitamin B6 i doser på 50 mg dgl og i tillegg kan du også ta 50 mg sink. Mange rapporterer om gode resultater av johannesurt, men helst når den brukes daglig i doser som er angitt på boksen. Johannesurt er godt dokumentert i behandling av lettere depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...