Gå til innhold

Konfirmasjon - skilte foreldre - langt


tohro

Anbefalte innlegg

Jeg har vært samboer i et år med en mann som har tre barn fra før og selv har jeg to. Det med mine og dine barn fungerer greit hos oss og forholdet til våre "ekser" fungerer også greit. Imidlertid er det situasjoner som føles vanskelige og takle og nå er det konfirmasjon som står for døren.

Min samboer har konfirmant i år og utgiftene til selskap og klær deles mellom foreldrene. Selskapet skal holdes hjemme hos moren. Til nå - en uke før selskapet - er utgiftene kommet opp i totalt 11.000. Vi har betalt hver gang hun har bedt om penger,men vi har ikke bedt om regnskap enda. Min jobb er å bake kaker til selskapet (for åholde utgiftene nede) og det er helt greit. Har også gitt beskjed om at hvis det er mer jeg kan hjelpe med er det bare å si fra.

Desverre har vi ikke råd til å gi flotte gaver. Faren mener at selskap og klær får holde fra ham. Jeg ønsker imidlertid å gi en liten gave fra meg og mine barn. Jeg er veldig i tvil om hvor mye jeg bør gi i gave. Ut fra økonomien vår for tiden er der ikke mye å ta av, men når jeg ser på innleggene som har vært her om konfimasjon føler jeg at alt under 500 kr er for lite. Vi har snakket om 250 kr igave fra meg og mine barn.

Jeg føler meg i en utsatt situasjon fordi jeg er redd for at gaven skal bli sett på som alt for liten. Jeg vet at den uansett ikke vil stå i forhold til det som blir gitt fra moren og hennes familie.

Må legge til at vi senere i sommer må være med og betale 1000 kr. i forbindelse med et idrettsarrangement som den samme gutten skal på.

Kan vi gi pengene som moren mener vi må dekke til idrettsarrangementet som konfirmasjonsgave? Kanskje med en liten påskrift om at de er ment til turen.

Er faren forpliktet til å være med å dekke sånne idrettsarrangementer når han i tillegg betaler 8000 kr måneden i bidrag. Jeg mener nei og har IKKE tenkt å be mine barns far om støtte til de arrangementene de skal reise på (idrett/korps/speider/leirskole) da jeg mener det er en del av bidraget.

Har dere noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja far er pliktig til å betale eksrtautgifter i tillegg til bidrag. Som større ting, sykkel, utstyr av forskjellig art. Herunder også en sånn tur. Bidraget er ment å dekke elementære ting som mat og klær blandt annet.

Angående gaven, kan du ikke snakke med konfirmanten selv? H*n er jo så stor at h*n skjønner verdien av penger og dårlig råd.

det er jo tanken som teller til slutt mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja far er pliktig til å betale eksrtautgifter i tillegg til bidrag. Som større ting, sykkel, utstyr av forskjellig art. Herunder også en sånn tur. Bidraget er ment å dekke elementære ting som mat og klær blandt annet.

Angående gaven, kan du ikke snakke med konfirmanten selv? H*n er jo så stor at h*n skjønner verdien av penger og dårlig råd.

det er jo tanken som teller til slutt mener jeg.

Da mine barn ble konfirmert fikk de kun en liten gave. Jeg betalte jo selskapet og klærne og hadde ikke råd til noen stor presang.

Søkte bidragsfogden om særbidrag og fikk avslag for den første og 2000 kr for den andre. Det hjalp jo litt men dekket på langt nær halve konfirmasjonen. Barna fikk heller ikke presang fra ham. Fikk beskjed på trygdekontoret at faren ikke hadde råd til å betale mer da han gikk på uføretrygd uten barnetillegg. Jeg får nemlig barnetillegget på min uføretrygd. Så det er ikke alltid at far må være med å betale bare så dere er klar over at man ikke alltid kan forvente å få dekket halvparten av utgiftene.

Særbidraget kom forresten 1 1/2 år etter konfirmasjonen og ble da betalt i rater pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva er det denne moren kjøper????

Konfirmerte sønnen min for 3 uker siden og total utgiftene kom på ca 6000 kr.

Hadde koldtbord, kjøpte nye sko,jakke,skjort og slips, leide lokale og hadde en på kjøkken som la opp maten da vi var i rådhuset.

Jeg og eks delte ut i fra hvor mange som kom fra hver familie, jeg bet. for 16 pers. han for 12..

3 familier hadde en kjempefin dag, konfirmanten fikk 2000 av meg og sambo. 7000 av pappan og kona, de hadde spart og pengene er satt i fond til utdanning, + at pappan har lovet og spare 100 kr mnd frem til han er 18 på samme fond. (noe og tenke på, love og sette av litt penger i fremtiden ikke alt nå??)

Pappan er gnien og har ikke bidratt med noe utover bidra frem til nå, men jeg så det som en selvfølge og avtale ca pris for selskap da ungen bestemte seg for konfirmasjon. Det var også en selvfølge at jeg betalte mest da jeg ønsket at min nå værende svigerfamilie skulle komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...