Gå til innhold

John Gunnar/ andre...


Gjest fisssssskk

Anbefalte innlegg

Gjest fisssssskk

Du har svart (innlegg om svette) at hvis du svetter mye under trening (ekstremt mye) så kan dette være et tegn på overtrening. Stemmer dette??

Når jeg trener (spinning), trener ganske ofte og lenge, svetter jeg så mye at jeg kan vri t-skjorta, shortsen og sokkene mine. Da renner det svette av dem, og jeg må vri klærne før jeg henger dem til tørk, for så å kaste dem i skittentøyskorgen.

Er dette unormalt, eller er det vanlig??

Er jente, veldig godt trent, trener daglig (gjort det de siste 5 åra). Er 165 høy, veier 53 kilo (hvis det har noe å si).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Nei, du vil svette så det spruter bare du trener hardt nok, uavhengig av treningstilstanden. Overtreningssymptomet er egentlig nedsatt arbeidskapasitet; du merker at til tross for relativt lavt tempo (i forhold til det du er vant med), begynner hjertet å gå, rask og stor svetting med trening som før ikke var slitsom. Svettingen blir altså et slags sekundærsymptom på at kropen må jobbe hardt for å holde tempoet. F.eks. hvis du trener samme økten uke etter uke uten å øke lengde/intensitet, men likevel svetter du mer og mer, da er du på vei inn i overtrening. Gjentas samme økt og den fører til stadig mindre svette, er det tegn på formøkning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en spinningsal blir det ofte så varmt at det blir vanskelig for kroppen å fjerne varme. Dessuten sitter du i ro. Hadde du vært i bevegelse på en landeveissykkel ville du med samme innsats ikke blitt like svett. Noe pga at du da får avkjøling av omgivelsene og at svetten "tørker" bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...