Gå til innhold

Smerter i leggen ved løping

Gjest wonderer

Anbefalte innlegg

Gjest wonderer

Jeg har for andre året på rad fått vondt i muskulaturen på baksiden av leggen når jeg har begynt å løpe på våren. Jeg har begynt forsiktig, men på 3. turen i løpet av 10 dager fikk jeg plutselig vondt. (Vondt som ved en lårhøne).

Smertene har vedvart siden, men tonet seg litt ned. Ved lett bruk blir det vondere igjen. Jeg har ikke trent siden (4 dager), da jeg skjønner at det vil bli verre. Ifjor tok det ca. 1 måned før det slapp.

Hva kan det være og hvordan blir jeg raskest kvitt det? Alternativ trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Du har bra fottøy, regner jeg med? Dette er sannsynligvis et hældempingsproblem, kombinert med svak (?) leggmuskulatur.

Tips: gå over fottøyet, evt. invester i dempende innleggssåler. Tren tåhev i 4-5 serier á 20 reps to-tre ganger i uka, først stående på begge beina med hælene utenfor et trappetrinn (se inn i trappa), etterhvert stående på ett ben om gangen. Tøy leggene nøye, både med strakt og lett bøyd kne.

http://www.exrx.net/Stretches/Gastrocnemius/Step.html

http://www.exrx.net/Stretches/Soleus/Step.html

Før aktivitet kan du ha nytte av passiv oppvarming i form av varmesalve/ - pakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...