Gå til innhold

Blodtype-dietten


marika

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere som er ivrige tilhengere av blodtype-dietten. Så vidt jeg har forstått går argumentene ut på at avhengig av om man er blodtype 0, A, B eller AB er man disponert for ulike sykdommer. Risikoen for å utvikle disse sykdommene reduseres og mulighetene til å forbedre sin almenne helsetilstand øker ved å tilpasse seg et kosthold for sin blodtype. Som blodtype B kan jeg for eksempel spise en masse melkeprodukter, men jeg må unngå de fleste korntyper, tomater og alle nøtter (listen er omfattende og svært lang).

Spørsmålet mitt er: dette kan da umulig være sunt. Dietten utelukker en rekke forskjellige sunne produkter ut fra hvilken blodtype man har. Finnes det noen undersøkelser som viser at blodtype-dietten har noe som helst for seg? Hva mener ernæringsfysiologer om denne dietten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den har ikke noe for seg, det viser alle seriøse undersøkelser. Det er ikke noe problem å få blod til å klumpe seg i et reagensrør ved tilsetning av diverse stoffer, det blir noe helt annet å spise disse stoffene! :) Om du søker litt rundt på dol finner du (et forhåpentligvis mer utdypende) svar fra en av legene.

Mange mener de føler seg bedre etter å ha startet med dette, uten å tenke på at de kanskje samtidig ble mer obs på kosthold og mosjon generelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke noe for seg, det viser alle seriøse undersøkelser. Det er ikke noe problem å få blod til å klumpe seg i et reagensrør ved tilsetning av diverse stoffer, det blir noe helt annet å spise disse stoffene! :) Om du søker litt rundt på dol finner du (et forhåpentligvis mer utdypende) svar fra en av legene.

Mange mener de føler seg bedre etter å ha startet med dette, uten å tenke på at de kanskje samtidig ble mer obs på kosthold og mosjon generelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke noe for seg, det viser alle seriøse undersøkelser. Det er ikke noe problem å få blod til å klumpe seg i et reagensrør ved tilsetning av diverse stoffer, det blir noe helt annet å spise disse stoffene! :) Om du søker litt rundt på dol finner du (et forhåpentligvis mer utdypende) svar fra en av legene.

Mange mener de føler seg bedre etter å ha startet med dette, uten å tenke på at de kanskje samtidig ble mer obs på kosthold og mosjon generelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære marika.

Blodtypedietten har fått stor oppmerksomhet og teorien bak er som følger. De fleste matvarer inneholder lektiner som kan reagere med bl.a. kroppens røde blodlegemer slik at disse klumper seg sammen (agglutinerer). Dette hevdes å kunne gi sirkulasjonsproblemer og en rekke andre plager. Opphavsmannen er D'Adamo som er en amerikansk naturopatisk lege. Det finnes en rekke medisinske undersøkelser som viser at blodtype (som er en genetisk markør) hører sammen med forekomst av visse sykdommer, for eksempel magesår. På den annen side kjenner jeg ikke til undersøkelser som viser at ved å følge oppskriftene til D'Adamo blir man friskere. Selv prøver jeg å følge med og spør alle mine pasienter som følger dietten om de er blitt bedre. Resultatene er varierende synes jeg. Forklaringene kan være at diettene kan være vanskelig å følge samt at matvarereaksjoner kan ha mandre andre årsaker også. De fleste ernæringsfysiologer jeg har snakket med er skeptiske til blodtypedietten, men en av de fremste tilhengerne er selv ernæringsfysiolog (Dag Poleszynski).

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...