Gå til innhold

Rasisme - En nordmanns rettighet! (Langt)

Anbefalte innlegg

Gjest Tassmus

En av våre nye landsmenn har igjen bestemt seg for å holde et helt nabolag våkent, så anledningen er vel god til da å skrive ned noen tanker man har gått med en stund.

Den senere tids store sosiale engasjement har gått på bekjempelse av hverdagsrasismen. Er det nå på tide å sette en grense for hva som er rasisme og hva som er det norske folks rettigheter? En av mange uttalelser i mediene den siste tid var at vi må begynne i vårt nærmiljø. Kjære leser, nå skal jeg begynne i mitt nærmiljø så er det opp til dere å avgjøre om jeg er rasist eller ikke.

Jeg bor i et område som er delt inn i 3 sameier. De beboere av utenlandsk opprinnelse som jeg har kjennskap til her er henholdsvis 3 hustander med beboere av afrikansk opprinnelse og en med beboere fra det tidligere Jugoslavia. For å begynne med den allerede nevnte beboer som akkurat nå er i ferd med å teste ut høyttaler sett nr. 3 i løpet av kort tid. Denne husstanden består av 2 unge menn fra Somalia. Leiligheten deres har blitt et tilholdssted for svært mange ungdommer. Dette medfører fester hver eneste helg, og svært ofte er både store og små politistyrker involvert når festen har holdt på lenge nok. Da får vi fred i et døgn før neste fest, eller kanskje bare en videokveld. En videokveld innebærer bruk av surround anlegg som en norsk arbeider bare kan drømme om å ha råd til slik at dette ikke er en stille videokveld for naboene. Det å ringe på døren for å be vedkommende dempe seg har vi alle gitt opp, for til nå har det ikke vært til noen hjelp. 2 ganger har boligbyggelaget sendt klage, som blir besvart med innkjøp av nye høytalere. Derfor er det 3 sett i leiligheten.

Beboer nr.2 er en mann, også av Afrikansk opprinnelse som verdsetter kunsten å spytte. Han skal spytte i trapper, i fellesgang, foran dørene til andre beboere, ja, heller ikke barnevognen med vår sovende baby har fått unngå mannens presisjon. Gjentatte forespørsler om opphør av dette blir besvart med grov munnbruk og sjikane av oss dumme nordmenn.

Beboer nr. 3 er en kvinne av Afrikansk opprinnelse med 2 små barn. Hennes 2 barn har absolutt alle friheter og får gjøre som de vil. Om det medfører klatring på biler, ødelegging av og inneholdet i postkasser og annet hærverk har ingen betydning. Alt er lov så lenge det gjøres under påskudd av lek.

Beboer nr.4 er en familie fra det tidligere Jugoslavia. Hele familien er involvert i hyggelige hverdagsaktiviteter. Mor er svært glad i å handle. Dette er til kjøpmannens store fortvilelse fordi denne kvinnen tar med seg en ny handlevogn hver gang hun er i butikken. Disse må kjøpmannen med jevne mellomrom samle inn rundt denne familiens inngang. Barna i huset synes det er fint at andre kan kjøpe alle de tingene de ønsker seg. De stjeler derfor sykler, mopeder, fotballer osv. fra hele området. At noen står å ser på har ingenting å si. Det er derfor jeg så bastant kan si at de stjeler.

Far i huset er jo sjefen sjøl. Han er distriktets største leverandør av narkotika. Fredag og Lørdag er det voldsomt med trafikk her i området. Da kommer ungdommer fra hele distriktet for å kjøpe piller til helgen. Noen ganger selges disse fra en bil ute på parkeringsplassen, andre ganger rett fra døren.

Dersom noen synes det høres ut som om vi bor i Chicago så er det ikke så. Vi bor i et koselig område på Østlandet. Der det faktisk er veldig trivelig. Naboer som bryr seg om hverandre, hjelper hverandre, ber hverandre inn på kaffe og generelt trives i lag. Det er 4 husstander som er med på å bryte hele denne trivelige rammen rundt et fint bomiljø, og alle er de utlendinger. Så mye for å starte i sitt eget område.

Etter det bestialske og meningsløse drapet på Benjamin Hermansen ble sinnene satt i kok over det ganske land. Det er bra at vi alle kan være med på å bryte ned fordommer og hindre at mennesker skal utsettes for meningsløse handlinger utelukkende på grunn av hudfarge. Men derfra til å skrike rasisme hver gang noen så vidt ymter et negativt ord som innebærer noe med innvandring, er ikke det å gå litt langt?

Når mennesker fra 2 sider av jordkloden treffes må det oppstå kulturforskjeller. For å unngå en total kollisjon, skal den ene parten legge seg flat, eller skal disse 2 partene forsøke å møtes for se om ikke vi kanskje kan trives i lag dersom begge gir det et forsøk?

Jeg har gjentatte ganger gått halvveis og deretter strukket ut hånden for så å møte en rygg. Hvem er da rasist? Er det jeg som ikke gidder å fortsette å forsøke eller er det den andre parten som ikke en gang gidder å snu seg mot meg fordi vedkommende har bestemt seg for å gjøre akkurat det vedkommende ønsker uansett hvem han eller hun måtte støte?

Jeg er lei av å forsøke å være hyggelig mot mennesker fra andre kulturer og bli hånet tilbake. Jeg er lei av mennesker som ikke gidder å engang undersøke kulturen til landet som tar dem i mot og gir dem mat og et hjem. Jeg er lei av mennesker som tråkker på andre og ikke gidder å ofre det en tanke annet enn at de oppnådde det de ville. Og mest av alt er jeg lei av å bli kalt rasist hver gang jeg åpner munnen for å si noe om det! Det er nemlig slik at en drittsekk vil alltid være en drittsekk uavhengig av hudfarge og opprinnelse!

Til alle dere der ute som har kommet til Norge med et åpent sinn, med en vilje til å arbeide og bli kjent med en ny kultur og nye mennesker: Jeg håper det vi kan tilby er til hjelp. Jeg håper vi kan hjelpe dere å lege sår som er vanskelige å hele. Jeg håper vi kan styrke dere slik at dette får ringvirkninger så dere en dag kan reise tilbake og være med å bygge opp deres eget hjem.

Med et i utgangspunktet åpent sinn her jeg blitt satt langt tilbake i mitt syn på utlendinger. Jeg blir mer og mer negativt innstilt til innvandring basert på de erfaringer jeg har gjort i mitt nærmiljø. Men vær så snill, ikke kall meg rasist fordi jeg har en mening om mennesker som tramper på meg, min familie og mine verdier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53006-rasisme-en-nordmanns-rettighet-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men bortsett fra at du generaliserer over 99,99% av verdens befolkning (basert på hva-var-det? 3 personer i oppgangen din), har du det bra?

Hvis du hadde vært nabo med de to krekene som voldtok og myrdet to jenter i Kristiansand, ville du da antatt at "alle nordmenn" var slik?

Det er faktisk lov å bruke hodet til å tenke med også!

Med vennlig hilsen

Gjest Morsk

Virkeligheten du beskriver har gjort store bydeler om til rene Ghettoer. Selv den ivrige innvandringstalsmann Erik Solheim måtte tilslutt kapitulere og flytte den dagen sannheten om det fargerige kaos ble for påtrengende realistisk for ham.

En klok mann intervjuet på TV sa engang at definisjonen på en fremmedkulturell er: "en person som har store problemer med å fungerer i et vanlig norsk borettslag".

En morsom og ikke helt usann påstand..desverre.

Gjest Liza i London

Men bortsett fra at du generaliserer over 99,99% av verdens befolkning (basert på hva-var-det? 3 personer i oppgangen din), har du det bra?

Hvis du hadde vært nabo med de to krekene som voldtok og myrdet to jenter i Kristiansand, ville du da antatt at "alle nordmenn" var slik?

Det er faktisk lov å bruke hodet til å tenke med også!

Med vennlig hilsen

Jeg kan ikke se at Tassmus genraliserer og sier at "alle utlendinger" er slik.

Vi må vel bare akseptere at kulturforskjellene finnes, både mht nasjonalitet og faktisk innefor enhver nasjon ( klasseforskjeller).

her i landet har vi et rasismeproblem.....på den annen side, vi har det ikke. det kommer an på hvor du ser det fra, - hvor du bor bl.a.

det viser seg bl.a at store deler av offentlig sektor - ikke minst politiet - utviser tildels stor forskjell når det gjelder behandling av caucasians og andre grupper. men på et hverdagsnivå merker vi den ikke - vel og merke der vi bor. Kanskje rett og slett fordi vi har minfre sosiale problemer enn det de har i indre bydeler i storbyene.

Derimot opplever vi store problemer

mellom_ klassene.

Og - jeg er rimelig sikker på at når en englender bosetter seg i Norge, så vil vedkommende bli oppfattet som vanskelig, med mindre det er en person som er skikkelig innstilt på å tilpasse seg det norske samfunnet. da tenker jeg på holdninger som f.eks mistroiskhet, "angrip først"-mentaliteten ( om ikke fysisk, så verbalt), forakt for naboer etc. men - på grunn av hudfargen ville ikke en evt klage over en slik ny landsmann bli oppfattet som rasisme.

Poenget i dette: det må snart bli lov å reagere på folks oppførsel når det er til sjenanse...uansett vedkommendes hudfarge, uten å bli kallt for rasist. OK......en viss tilpasningsperiode må de gjennom, der tabbekvoten må få være rimelig stor. men ønsker mennesker å bosette seg i et annet land, så er det deres oppgave å tilpasse seg - noe som godt går an, samtidig som de beholder sitt særpreg.

Å skrike "rasisme" hver gang noen reagerer på negativ oppførsel, tjener ikke noen. Tvert imot. Jeg tror en slik holdning faktisk skaper grobunn for mer rasisme enn om vi ganske enkelt forholder oss til individet vi møter, og reagerer utfra det.

dersom vi får lov til å reagere slik, enten det nå gjelder folk fra vår egen rase eller andre, så vil hudfargen etterhvert få 0 betydning.

Og akkurat her har jeg egenerfaring...min sønn på 7 år har fått ny bestekamerat på den nye skolen, han har ennå ikke oppdaget at denne kameraten har en annen hudfarge..well, sett det har han nok kanskje, men ikke slik at han noengang har kommentert det....og hvorfor skulle han det. det er jo ingenting som skiller dem!

Vi må vel bare akseptere at kulturforskjellene finnes, både mht nasjonalitet og faktisk innefor enhver nasjon ( klasseforskjeller).

her i landet har vi et rasismeproblem.....på den annen side, vi har det ikke. det kommer an på hvor du ser det fra, - hvor du bor bl.a.

det viser seg bl.a at store deler av offentlig sektor - ikke minst politiet - utviser tildels stor forskjell når det gjelder behandling av caucasians og andre grupper. men på et hverdagsnivå merker vi den ikke - vel og merke der vi bor. Kanskje rett og slett fordi vi har minfre sosiale problemer enn det de har i indre bydeler i storbyene.

mellom_ klassene.

Og - jeg er rimelig sikker på at når en englender bosetter seg i Norge, så vil vedkommende bli oppfattet som vanskelig, med mindre det er en person som er skikkelig innstilt på å tilpasse seg det norske samfunnet. da tenker jeg på holdninger som f.eks mistroiskhet, "angrip først"-mentaliteten ( om ikke fysisk, så verbalt), forakt for naboer etc. men - på grunn av hudfargen ville ikke en evt klage over en slik ny landsmann bli oppfattet som rasisme.

Poenget i dette: det må snart bli lov å reagere på folks oppførsel når det er til sjenanse...uansett vedkommendes hudfarge, uten å bli kallt for rasist. OK......en viss tilpasningsperiode må de gjennom, der tabbekvoten må få være rimelig stor. men ønsker mennesker å bosette seg i et annet land, så er det deres oppgave å tilpasse seg - noe som godt går an, samtidig som de beholder sitt særpreg.

Å skrike "rasisme" hver gang noen reagerer på negativ oppførsel, tjener ikke noen. Tvert imot. Jeg tror en slik holdning faktisk skaper grobunn for mer rasisme enn om vi ganske enkelt forholder oss til individet vi møter, og reagerer utfra det.

dersom vi får lov til å reagere slik, enten det nå gjelder folk fra vår egen rase eller andre, så vil hudfargen etterhvert få 0 betydning.

Og akkurat her har jeg egenerfaring...min sønn på 7 år har fått ny bestekamerat på den nye skolen, han har ennå ikke oppdaget at denne kameraten har en annen hudfarge..well, sett det har han nok kanskje, men ikke slik at han noengang har kommentert det....og hvorfor skulle han det. det er jo ingenting som skiller dem!

Jeg ser du skrev det jeg prøvde å skrive til Sør, så da kan jeg bare skrive meg under ditt innlegg og si meg helt enig med deg:-)

Litt utenfor tema:

Jeg kan ellers legge til at det er IKKE innvandringen til Norge i seg selv som er et problem. Det er kontrollrutiner og manglende kontroll over mange år som har skapt et problem som bare vil bli større med årene. Norge er et av de få land i Europa som IKKE krever vandelsattest fra innvandrere, noe som gjør at svært mange kriminelle har sluppet inn her.

Jeg har selv en venninne fra et annet land. Hver gang hun kommer hit må hun ha visum. Første gangen hun skulle komme, kunne hun ikke forstå at hun slapp ''arbeidet'' med å fremskaffe en vandelsattest. Det var jo helt vanlig i alle land, trodde hun.....

Gjest Liza i London

Jeg ser du skrev det jeg prøvde å skrive til Sør, så da kan jeg bare skrive meg under ditt innlegg og si meg helt enig med deg:-)

Litt utenfor tema:

Jeg kan ellers legge til at det er IKKE innvandringen til Norge i seg selv som er et problem. Det er kontrollrutiner og manglende kontroll over mange år som har skapt et problem som bare vil bli større med årene. Norge er et av de få land i Europa som IKKE krever vandelsattest fra innvandrere, noe som gjør at svært mange kriminelle har sluppet inn her.

Jeg har selv en venninne fra et annet land. Hver gang hun kommer hit må hun ha visum. Første gangen hun skulle komme, kunne hun ikke forstå at hun slapp ''arbeidet'' med å fremskaffe en vandelsattest. Det var jo helt vanlig i alle land, trodde hun.....

Vi har et enormt stort problem med ulovlig immigrasjon...mennesker som griper til desperate metoder som f.eks holder seg fast under tog, gjemmer seg i frysebiler etc...og så forsvinner i storbyene.

problemene oppstår med de som ikke vil arbeide, som er/blir kriminelle. men flertallet tilpasser seg samfunnet....og er et verdifullt tilskudd.

De største problemskaperne har imidlertid ikke annen hudfarg......

Annonse

mellom_ klassene.

Hei Liza,

Selvsagt er en drittsekk en drittsekk uavhengig av hudfarge. Det er da ingen her som forfekter at kriminelle-innvandrere skal ha "dispensasjon".

Men når "Tassmus" begynner å snakke om "en nordmanns rettighet" så legger vedkommende selv opp til det: hva med ikke-nordmenns rettigheter til å leve i fred og fordragelighet?

Poenget er selvsagt at man skal behandle mennesker som individer, istedet for "hvite er slik", "svarte er slik", "fargete er slik" og "indere er slik".

For her er det faktisk "enten-eller" - enten behandler vi folk likt (uavhengig av hudfargen), eller så diskriminerer man. Her er ingen "middelvei" hvor man "diskrimininerer litt".

Det vesentlige er at folk skal dømmes etter de handlingene de (som individer) utfører,. istedet for å tillegge Ahmed skyld for det Muhammed har gjort (basert på "de har lik hudfarge").

*klem*

Vi har et enormt stort problem med ulovlig immigrasjon...mennesker som griper til desperate metoder som f.eks holder seg fast under tog, gjemmer seg i frysebiler etc...og så forsvinner i storbyene.

problemene oppstår med de som ikke vil arbeide, som er/blir kriminelle. men flertallet tilpasser seg samfunnet....og er et verdifullt tilskudd.

De største problemskaperne har imidlertid ikke annen hudfarg......

Enig med deg, Liza.

Kan nevne at en politimann, som jobber med krimsaker, er sånn passe oppgitt over det han opplever. Som han sier: Det er ikke innvandring i seg selv som er et problem, men de få som ødelegger så enormt for de mange.....

Hei Liza,

Selvsagt er en drittsekk en drittsekk uavhengig av hudfarge. Det er da ingen her som forfekter at kriminelle-innvandrere skal ha "dispensasjon".

Men når "Tassmus" begynner å snakke om "en nordmanns rettighet" så legger vedkommende selv opp til det: hva med ikke-nordmenns rettigheter til å leve i fred og fordragelighet?

Poenget er selvsagt at man skal behandle mennesker som individer, istedet for "hvite er slik", "svarte er slik", "fargete er slik" og "indere er slik".

For her er det faktisk "enten-eller" - enten behandler vi folk likt (uavhengig av hudfargen), eller så diskriminerer man. Her er ingen "middelvei" hvor man "diskrimininerer litt".

Det vesentlige er at folk skal dømmes etter de handlingene de (som individer) utfører,. istedet for å tillegge Ahmed skyld for det Muhammed har gjort (basert på "de har lik hudfarge").

*klem*

Da må du huske dine egne ''spilleregler'' selv, Sør. Du generaliserer mange mennesker med andre oppfatninger enn deg selv, kaller dem drittsekker og setter dem i båser. Da er du ikke et hårstrå bedre enn Tassmus.

Tassmus poengterer noe som skaper hverdagsrasisme. Du blåser det mer opp med ditt svar til han.

En nattsvart hilsen fra

Enig med deg, Liza.

Kan nevne at en politimann, som jobber med krimsaker, er sånn passe oppgitt over det han opplever. Som han sier: Det er ikke innvandring i seg selv som er et problem, men de få som ødelegger så enormt for de mange.....

Du skriver: "men de få som ødelegger så enormt for de mange"

Men det du skriver har jo kun mening hvis du grupperer folk med samme hudfarge sammen, og aksepterer rasisme. "Noen få svarte er kriminelle, derfor er alle det"!....

For hvorfor ellers skulle de "ødelegge så enormt for de mange" hvis det ikke var fordi ***VI*** mente at "de oppfører seg likt fordi de har samme hudfarge".

Du gjør jo IKKE det samme for nordmenn..??? Du sier ikke at "Baneheia-morderene ødela enormt for nordmenn"...

Hvorfor gjelder denne logikken bare for fargede?

Med vennlig hilsen

Gjest Liza i London

Hei Liza,

*klem*

Da er vi jo enige.....noe jeg faktisk antok.

men jeg blir så provosert av at man ikke kan få lov å bli oppgitt iblant - og si det man mener, når det IKKE er rasistisk ment...men bare tolket slik av mennesker som klarer å lese både over og under linjene, mellom ordene og ethvert lite komma ;-))

Gjest Liza i London

Men det du skriver har jo kun mening hvis du grupperer folk med samme hudfarge sammen, og aksepterer rasisme. "Noen få svarte er kriminelle, derfor er alle det"!....

For hvorfor ellers skulle de "ødelegge så enormt for de mange" hvis det ikke var fordi ***VI*** mente at "de oppfører seg likt fordi de har samme hudfarge".

Du gjør jo IKKE det samme for nordmenn..??? Du sier ikke at "Baneheia-morderene ødela enormt for nordmenn"...

Med vennlig hilsen

vel, baneheia drapene "ødela" for nordmenn....fordi det ble reist en mengde spørsmål om oppdragelse, seksualitet etc i Norge.

men fordi det ikke inneholdt PK sprengstoff..les rasisme.....så kunne normenn svare på en saklig måte....og ikke minst, folk våget å stille spørsmål om dette merkelige arktiske folkeslaget, uten at de ble stemplet.

Da må du huske dine egne ''spilleregler'' selv, Sør. Du generaliserer mange mennesker med andre oppfatninger enn deg selv, kaller dem drittsekker og setter dem i båser. Da er du ikke et hårstrå bedre enn Tassmus.

Tassmus poengterer noe som skaper hverdagsrasisme. Du blåser det mer opp med ditt svar til han.

En nattsvart hilsen fra

Hei,

"Spillereglene" mine er at man skal vurdere folk som individer, basert på hvilke handlinger de personlig har utført; motsatt skal man ikke bedømme folk utifra fødereligion, fødested, hudfarge, kjønn, legning osv.

Med vennlig hilsen

Annonse

vel, baneheia drapene "ødela" for nordmenn....fordi det ble reist en mengde spørsmål om oppdragelse, seksualitet etc i Norge.

men fordi det ikke inneholdt PK sprengstoff..les rasisme.....så kunne normenn svare på en saklig måte....og ikke minst, folk våget å stille spørsmål om dette merkelige arktiske folkeslaget, uten at de ble stemplet.

Hei,

Jeg bodde i Norge i denne perioden, men merket ikke noe til noen "nasjonal selvransakelse"....

At begge var i hjemmevernet ble diskutert i et par dager, men etter kort tid ble de betraktet som individer. Det var ikke noe "gale" med "alle folk" fra Kristiansand, Vest Agder eller Norge.

Alle var enige i at "dette var to "gærne" individer".

====

Men når en innvandrer dreper så er det plutslig representativt for "alle" innvandrere, enten vi snakker 92 år gamle danske oldemødre ;-) eller en jente som kom fra Bolivia i går.

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

Sør, det tar tid før ''nordmenn'' blir kvitt sin fremmedfrykt. Det tar laaaang tid. Derfor er det også så viktig at man ikke feier problemer under teppet og skriker om rasisme, men snakker åpent om det som skjer.

For det første. Jeg snakker ikke om fargede personer. Tassmus nevnte også folk fra det tidligere Jugoslavia, og jeg antar at de ikke er farget. Jeg snakker om innvandrere generelt, uansett hudfarge.

At så få ødelegger for så mange grunner i fremmedfrykten svært mange nordmenn har. Den frykten blir ikke mindre om folk sier slikt du skriver. Den kritikken får du tåle. Skal noe gjøres, så må det jobbes både med holdninger til dem som har kommet hit, og til holdningene til nordmenn flest.

Hvorfor du blander baneheia-saken inn er et mysterium. Barna der ble drept av nordmenn og det skaper ikke fremmedfrykt fordi morderne var ''norske''. Ser du ikke forskjellen?

Gjest Liza i London

Hei,

Jeg bodde i Norge i denne perioden, men merket ikke noe til noen "nasjonal selvransakelse"....

At begge var i hjemmevernet ble diskutert i et par dager, men etter kort tid ble de betraktet som individer. Det var ikke noe "gale" med "alle folk" fra Kristiansand, Vest Agder eller Norge.

Alle var enige i at "dette var to "gærne" individer".

====

Men når en innvandrer dreper så er det plutslig representativt for "alle" innvandrere, enten vi snakker 92 år gamle danske oldemødre ;-) eller en jente som kom fra Bolivia i går.

Med vennlig hilsen

Men her merket vi det faktisk.

kanskje fordi vår tilknytning til Norge var kjent...at det var derfor spørmålene kom

Men her merket vi det faktisk.

kanskje fordi vår tilknytning til Norge var kjent...at det var derfor spørmålene kom

Hei,

Ja, jeg tror så gjerne at det ble diskutert der.

Men her i Norge var det ingen "selvkritikk", fordi de (selvsagt) ble behandlet som individer, og ikke representanter for deres religion / nasjonalitet / hudfarge.

Slik behandling burde selvsagt alle få. (Eller, i den grad de vurderes som representanter, burde det skje uavhenig av hudfarge / religion etc).

*klem*

Sør, det tar tid før ''nordmenn'' blir kvitt sin fremmedfrykt. Det tar laaaang tid. Derfor er det også så viktig at man ikke feier problemer under teppet og skriker om rasisme, men snakker åpent om det som skjer.

For det første. Jeg snakker ikke om fargede personer. Tassmus nevnte også folk fra det tidligere Jugoslavia, og jeg antar at de ikke er farget. Jeg snakker om innvandrere generelt, uansett hudfarge.

At så få ødelegger for så mange grunner i fremmedfrykten svært mange nordmenn har. Den frykten blir ikke mindre om folk sier slikt du skriver. Den kritikken får du tåle. Skal noe gjøres, så må det jobbes både med holdninger til dem som har kommet hit, og til holdningene til nordmenn flest.

Hvorfor du blander baneheia-saken inn er et mysterium. Barna der ble drept av nordmenn og det skaper ikke fremmedfrykt fordi morderne var ''norske''. Ser du ikke forskjellen?

Hei Stone,

Du har rett i at problemet er "nordmenns fremmedfrykt", men vi snakker om noen nordmenn, ikke "nordmenn generelt".

Men da må man også fokusere på hvordan disse menneskene kan bli kvitt denne fremmedfrykten, slik at de kan leve i et flerkulturelt samfunn. De kan ikke forlange at samfunnet skal bli monokulturelt!

Rammeverket her er straffeloven. Den skal folk respektere, eller ta konsekvensene.

Men det skal ikke være noe "krav" om at "innvandrere skal spise komler" slik at ikke "hysteriske nordmenn med fremmedfrykt" får kjøttkakene i halsen.

Vi lever i en flerkulturell verden. 15% av alle ekteskap i Norge er med en partner fra utenfor Skandinavia. Folk må rett og slett lære seg å leve sammen med andre - uten å tro at "jeg skal spise komler"! ;-)

Så lenge folk holder seg innenfor straffeloven, så kan vi ikke "forlange" mer. Og hvis de bryter den, så har man politiet til slikt.

Med vennlig hilsen

Gjest Liza i London

Hei,

Ja, jeg tror så gjerne at det ble diskutert der.

Men her i Norge var det ingen "selvkritikk", fordi de (selvsagt) ble behandlet som individer, og ikke representanter for deres religion / nasjonalitet / hudfarge.

Slik behandling burde selvsagt alle få. (Eller, i den grad de vurderes som representanter, burde det skje uavhenig av hudfarge / religion etc).

*klem*

Men blander du ikke sammen nå, Sør?

Vi snakket om rasisme....hvordan vi dømmer "alle" utfra de enkelte.

Rasisme handler om "oss" og "de andre"...så selvsagt ville ikke normenn ta selvkritikk for f.eks Baneheia.

Mens andre...altså ikke nordmenn, begynte å sette spørsmåltegn/likhetstegn. Hadde da normenn hatt en annen hudfarge, så ville rasisme"hysteriet" fått ny næring.....

Men nå er jeg så trøtt at jeg sikker "snakker over meg"

natta

Hei Stone,

Du har rett i at problemet er "nordmenns fremmedfrykt", men vi snakker om noen nordmenn, ikke "nordmenn generelt".

Men da må man også fokusere på hvordan disse menneskene kan bli kvitt denne fremmedfrykten, slik at de kan leve i et flerkulturelt samfunn. De kan ikke forlange at samfunnet skal bli monokulturelt!

Rammeverket her er straffeloven. Den skal folk respektere, eller ta konsekvensene.

Men det skal ikke være noe "krav" om at "innvandrere skal spise komler" slik at ikke "hysteriske nordmenn med fremmedfrykt" får kjøttkakene i halsen.

Vi lever i en flerkulturell verden. 15% av alle ekteskap i Norge er med en partner fra utenfor Skandinavia. Folk må rett og slett lære seg å leve sammen med andre - uten å tro at "jeg skal spise komler"! ;-)

Så lenge folk holder seg innenfor straffeloven, så kan vi ikke "forlange" mer. Og hvis de bryter den, så har man politiet til slikt.

Med vennlig hilsen

Noen nordmenn? Svært mange, Sør. Se på oppslutningen om FrP. Over 20 % av befolkningen støtter dem. Det sier også noe om fremmedfrykten blant ''oss''.

Du tar fullstendig feil i en ting her, Sør. Du skriver bare om hva ''nordmenn'' må gjøre for å tilpasse seg et flerkulturelt samfunn. Det må være et like stort krav til innvandrene at de tilpasser seg det norske samfunn også. Skal man få en riktig tilpasning må begge parter jobbe for å få ting til å bli bedre.

Jeg vet at de kan komme kulturforskjeller når to mennesker fra ulike plasser møtes, Sør. Det er faktisk naturlig. Jeg opplever det til dagen, med min venninne. Hun har mye å lære om det norske samfunn. Men min erfaring er at ved opplysning, ved at våre nye landsmenn får lært seg norsk kultur, så går det mye lettere å få et flerkulturelt samfunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...