gyrken Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Virkeligheten du beskriver har gjort store bydeler om til rene Ghettoer. Selv den ivrige innvandringstalsmann Erik Solheim måtte tilslutt kapitulere og flytte den dagen sannheten om det fargerige kaos ble for påtrengende realistisk for ham. En klok mann intervjuet på TV sa engang at definisjonen på en fremmedkulturell er: "en person som har store problemer med å fungerer i et vanlig norsk borettslag". En morsom og ikke helt usann påstand..desverre. Pussig. Vårt sameie fungerer utmerket tross både gule, svarte, hvite og brune beboere. Det er familien fra Algerie med de veloppdragne, hyggelige ungene. Det er vietnameseren som stadig er på pletten og pynter i alle blomsterbedene og spøker med ungene. Det er pakistaneren som følger den lille sønnen sin omkring mens han slår av en hyggelig prat med de han treffer. De eneste som irriterer meg er faktisk de norske gamle kjerringene som ikke gjør annet enn å klage på alt og alle.. Men angående det du skriver om borettslag. Jeg har hatt en del venner av utenlands opprinnelse og har tenkt litt på hvordan vi er forskjellige. En ting jeg tror er forvirrende for en del innvandrere er at veldig mye her i Gnore baseres på "frivillighet". Det betyr ikke at det er frivillig - neida, en dugnad f.eks. er så godt som obligatorisk. Et foreldremøte på skolen også.. Men på lappen står det støtt: "de som har anledning møter opp..." Alle vi norske vet hvordan dette fungerer, at dette med frivillig veldig ofte kun er en talemåte. Vi liker ikke så godt autoritære uttrykk her i landet og unngår i det lengste formuleringer som: "Du MÅ!" Men vi kan faktisk ikke ta for gitt at alle tenker som oss på dette området. Veldig mange innvandrere kommer fra kulturer der det er vanlig å gi mer direkte ordrer, der man ikke later som om noe er frivillig når det ikke er det. Og resultatet blir at borettslagene ergrer seg grønne over innvandrere som ikke stiller opp på dugnaden, mens innvandreren selv ikke kan forstå hva han har gjort galt. Ikke lett.. :-) Jeg tror vi kan komme langt ved å lære litt om hverandre, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53006-rasisme-en-nordmanns-rettighet-langt/page/2/#findComment-213048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nosferatu Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Men bortsett fra at du generaliserer over 99,99% av verdens befolkning (basert på hva-var-det? 3 personer i oppgangen din), har du det bra? Hvis du hadde vært nabo med de to krekene som voldtok og myrdet to jenter i Kristiansand, ville du da antatt at "alle nordmenn" var slik? Det er faktisk lov å bruke hodet til å tenke med også! Med vennlig hilsen Innlegget ditt må være dagens dummeste. Er det så vanskelig å forstå at fyren har vært uheldig med naboene sine? Du skulle prøvd å bo i en ghetto med voldtektsforbrytere og narkolangere en uke. Da hadde det nok blitt andre boller. Jeg foreslår at du leser litt psykologi, og lærer menneskesinnet å kjenne. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53006-rasisme-en-nordmanns-rettighet-langt/page/2/#findComment-213054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Pussig. Vårt sameie fungerer utmerket tross både gule, svarte, hvite og brune beboere. Det er familien fra Algerie med de veloppdragne, hyggelige ungene. Det er vietnameseren som stadig er på pletten og pynter i alle blomsterbedene og spøker med ungene. Det er pakistaneren som følger den lille sønnen sin omkring mens han slår av en hyggelig prat med de han treffer. De eneste som irriterer meg er faktisk de norske gamle kjerringene som ikke gjør annet enn å klage på alt og alle.. Men angående det du skriver om borettslag. Jeg har hatt en del venner av utenlands opprinnelse og har tenkt litt på hvordan vi er forskjellige. En ting jeg tror er forvirrende for en del innvandrere er at veldig mye her i Gnore baseres på "frivillighet". Det betyr ikke at det er frivillig - neida, en dugnad f.eks. er så godt som obligatorisk. Et foreldremøte på skolen også.. Men på lappen står det støtt: "de som har anledning møter opp..." Alle vi norske vet hvordan dette fungerer, at dette med frivillig veldig ofte kun er en talemåte. Vi liker ikke så godt autoritære uttrykk her i landet og unngår i det lengste formuleringer som: "Du MÅ!" Men vi kan faktisk ikke ta for gitt at alle tenker som oss på dette området. Veldig mange innvandrere kommer fra kulturer der det er vanlig å gi mer direkte ordrer, der man ikke later som om noe er frivillig når det ikke er det. Og resultatet blir at borettslagene ergrer seg grønne over innvandrere som ikke stiller opp på dugnaden, mens innvandreren selv ikke kan forstå hva han har gjort galt. Ikke lett.. :-) Jeg tror vi kan komme langt ved å lære litt om hverandre, jeg. Veldig gode poenger, gyrken! Kjenner meg for øvig igjen i det du skriver. Her i vårt borettslag er det mennesker fra alle kulturer, religioner og verdensdeler, og vi fungerer så idyllisk at det nesten er kvalmende. Men den norske dugnadsånden, den tar det tid å lære. Da må man jo også forklare disse stakkarne som gikk glipp av Gerhardsen hvordan vi mener dette prektige sosialdemokratiet vårt skal fungere i praksis. De kan jo ikke gjette seg til det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53006-rasisme-en-nordmanns-rettighet-langt/page/2/#findComment-213062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Hvis dette dominerer bomiljøet, vil det garantert trekke til seg flere av samme slaget. Det er bare å glemme de politisk korrekte frasene, og komme seg derfra før verdien på boligen faller som en stein. Nordmenn skyr slike boligområder. Har man barn, er det selvsagt uansvarlig å la dem vokse opp i slike miljøer. Det finnes definitivt "fargerike" miljøer som fungerer bra. I veldig mange tilfeller fungerer det imidlertid dårlig, spesielt der arabere og nordafrikanere utgjør en stor gruppe. Kultur- og verdiforskjellene blir for synlige, og danner grunnlag for stadige konflikter. Finn deg en annen bolig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53006-rasisme-en-nordmanns-rettighet-langt/page/2/#findComment-213074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Innlegget ditt må være dagens dummeste. Er det så vanskelig å forstå at fyren har vært uheldig med naboene sine? Du skulle prøvd å bo i en ghetto med voldtektsforbrytere og narkolangere en uke. Da hadde det nok blitt andre boller. Jeg foreslår at du leser litt psykologi, og lærer menneskesinnet å kjenne. Mvh. Forsøk igjen, Nosferatu - og denne gangen leser du det jeg skriver FØR du svarer. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53006-rasisme-en-nordmanns-rettighet-langt/page/2/#findComment-213097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snø Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Da vi var studenter bodde vi et studentfelleskap - tre par delte bad og kjøkken. Vi bodde tre norske par sammen, og det var fryd og gammen. Vi hadde regler for hvordan ting på fellesarealene skulle fungere. Det må man ha når man bor så tett. Så flyttet det ene paret ut, og inn kom et indisk ektepar. Jeg må innrømme vi var skeptiske. Flyttet inn klærene fra gangen (som var i et med kjøkkenet) fordi vi fryktet at vi skulle begynne å hvitløk og sterkt krydder. Og vi bekymret oss litt for renholdet - "man hadde jo hørt"... Så feil kan man ta! Kjekkere mennesker skal man lete lenge etter, og allerede første vaskedag lå den mannlige delen av paret på alle fire og skrubbet badet. Har vel aldri vært renere. Klærene kom fort ut igjen. Det luktet annereldes på kjøkkenet, men ikke vondt. Vi laget fellesmiddager der vi fikk smake deres mat, og de fikk smake vår - kylling, fisk og reker som de aldri hadde smakt før, siden de var vegetarianere (kulturelt, ikke religiøst). Det norske paret ble ferdig med studiene, flyttet, og inn kom et par fra nordtrøndelag. Vi satte dem inn i reglene som gjaldt for fellesarealet, men de boikottet det fra første stund. Gjorde _alt_ på en annen måte, ville ikke være med å spleise på diverese fellesprodukter som oppvaskhansker, for "det brukte de ikke". Vask av bad og do bla aldri gjort skikkelig, og når vi klaget fikk vi sure svar som "skal det være millitærstandard her??". Etter en stund orket vi ikke mer, og flyttet. En uke etterpå flyttet inderene også. Av dette lærte jeg at man aldri skal skjære alle over en kam - jeg tror fremdeles at det finnes renslige og ryddige nordtrøndere ;-)) Jeg kan forstå at man kan bli irreitert over naboer som ikke oppfører seg. Det ble vi også! Men jeg synes det er feil å skjære alle over en kam fordi noen oppfører seg ille.... Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53006-rasisme-en-nordmanns-rettighet-langt/page/2/#findComment-213150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rodell Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Da vi var studenter bodde vi et studentfelleskap - tre par delte bad og kjøkken. Vi bodde tre norske par sammen, og det var fryd og gammen. Vi hadde regler for hvordan ting på fellesarealene skulle fungere. Det må man ha når man bor så tett. Så flyttet det ene paret ut, og inn kom et indisk ektepar. Jeg må innrømme vi var skeptiske. Flyttet inn klærene fra gangen (som var i et med kjøkkenet) fordi vi fryktet at vi skulle begynne å hvitløk og sterkt krydder. Og vi bekymret oss litt for renholdet - "man hadde jo hørt"... Så feil kan man ta! Kjekkere mennesker skal man lete lenge etter, og allerede første vaskedag lå den mannlige delen av paret på alle fire og skrubbet badet. Har vel aldri vært renere. Klærene kom fort ut igjen. Det luktet annereldes på kjøkkenet, men ikke vondt. Vi laget fellesmiddager der vi fikk smake deres mat, og de fikk smake vår - kylling, fisk og reker som de aldri hadde smakt før, siden de var vegetarianere (kulturelt, ikke religiøst). Det norske paret ble ferdig med studiene, flyttet, og inn kom et par fra nordtrøndelag. Vi satte dem inn i reglene som gjaldt for fellesarealet, men de boikottet det fra første stund. Gjorde _alt_ på en annen måte, ville ikke være med å spleise på diverese fellesprodukter som oppvaskhansker, for "det brukte de ikke". Vask av bad og do bla aldri gjort skikkelig, og når vi klaget fikk vi sure svar som "skal det være millitærstandard her??". Etter en stund orket vi ikke mer, og flyttet. En uke etterpå flyttet inderene også. Av dette lærte jeg at man aldri skal skjære alle over en kam - jeg tror fremdeles at det finnes renslige og ryddige nordtrøndere ;-)) Jeg kan forstå at man kan bli irreitert over naboer som ikke oppfører seg. Det ble vi også! Men jeg synes det er feil å skjære alle over en kam fordi noen oppfører seg ille.... Beste hilsen fra Det er ingen som er noenlunde oppegående, og som ikke har "låst" seg fast til en mening, som ikke ser det faktum at mesteparten av innvandrerne er OK. Problemet er at det er skapt en situasjon der man ikke kan omtale slike situasjoner som det Tassmus beskriver uten at "hylekoret" begynner å rope rasisme umiddelbart. Og hvis man skulle få gjort noe med det, f.eks. få kastet ut faenskapet fra disse boligene, da er jo helvete løs. Det er også helt naturlig (faktisk!) at folk som kommer hit med "ingenting", får utdelt "allt de trenger", for så å oppføre seg dårlig, skaper mye sterkere reaksjoner enn om det var "etniske" Nordmenn. Det har noe med rettferdighetsfølelse å gjøre (ikke helt dekkende ord, men jeg kommer ikke på noe bedre i farten). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53006-rasisme-en-nordmanns-rettighet-langt/page/2/#findComment-213158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nosferatu Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Forsøk igjen, Nosferatu - og denne gangen leser du det jeg skriver FØR du svarer. Med vennlig hilsen Jammen, hvorfor leste du ikke innlegget til Tassmus da? Du ser jo at han ikke generaliserer, han bare lufter sin irritasjon over disse 3 slaskene. Han skjærer ikke alle over en kam, som Liza i london også har påpekt. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53006-rasisme-en-nordmanns-rettighet-langt/page/2/#findComment-213904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.