Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis det er sølv i dem kan du prøve _forsiktig_. Legg et lag aluminiumsfolie i bunnen av en kjele, evt. bruk en aluminiumskjele. Så koker du opp vann og har i masse salt. Putt så oppi smykkene.

Saltet og aluminiumsfolien vil trekke til seg møkka, og vips! Ganske mye renere ;-)

Men du, jeg tar ikkeno ansvar hvis det skulle gå galt altså...tror fx ikke du skal gjøre det der hvis det er stener på sølvet.

Jeg har renset flere av mine smykker på den måten, og det gikk fint.

;-)

Ja, og så er det viktig at smykkene ligger oppå folien da, ellers har det ingen virkning...

Anlöpent sölv generelt kan du lett få blankt på fleire måtar på ditt eige kjökken.

Aluminiumsfolie/saltvann er eit godt triks som spirito alt har forklart.

Eit triks til. Dette oppdaga mor mi da ho skulle varme mjölk til storebror min (da han var baby, så klart) i ein kasserolle med varmt vatn ho nettopp hadde kokt egg i. Ho dyppa ein svart kopp nedi, og tok opp ein skinnande blank. Det er kanskje svovelforbindelsen i egget som gjer det?

Men som spirito så tar eg forbehold om at det er reint sölv i söljene dine. Eg veit ikkje korleis slike ting vil påverke andre metall eller steinar.

Har du spurt på gullsmedforretninga, da, korleis du skal forholde deg til dette?

Ulv I Faarikaal

Det som nevnes med salt/aluminum/sølv er ikke for søljer, da sølvet er tynt , og den galvaniske strømmen eter opp sølvet og danner dype porer som til slutt blir til hull. Synd for en svinedyr sølje. Stikk innom gullsmeden, der få du renset den profesjonelt, og råd om oppbevaring. Det er oppbevaringen som er hemmeligheten :-)

Det som nevnes med salt/aluminum/sølv er ikke for søljer, da sølvet er tynt , og den galvaniske strømmen eter opp sølvet og danner dype porer som til slutt blir til hull. Synd for en svinedyr sølje. Stikk innom gullsmeden, der få du renset den profesjonelt, og råd om oppbevaring. Det er oppbevaringen som er hemmeligheten :-)

Akkurat på det området er jeg ikke naiv.

Annonse

Stemmer nok det. Det er svovelet i lufta som hovedsaklig gjør sølvet svart. Sølv oppbevares i plast med så lite luft som mulig.

Nei no MÅ eg få friska opp kjemi-kunnskapen min, gitt...!

Svovelet i lufta? Eg trudde det at sölv vart svart var det same som "oksidering" og det må da innebäre at sölvet reagerer med *oksygenet* i lufta - dét er det ein del av... Eg, derimot, var så naiv at eg ikkje visste at det var svovel i lufta, vanlegvis altså. (Eg har jo kjent det ganske sterkt i vulkanske områder, der det var så ille at kontaktlinsene vart dekka av eit gult tåkelag...). Må visst gå ungdomsskolen om igjen, slik skrikande kunnskapsmangel som eg demonstrerer.

Men apropos det. Har du ei plausibel forklaring på kvifor sölvkoppen til broren min vart tindrande blank etter å ha blitt dyppa i egge-koke-vatn? (jfr tidlegare svar her under)

Ulv I Faarikaal

Nei no MÅ eg få friska opp kjemi-kunnskapen min, gitt...!

Svovelet i lufta? Eg trudde det at sölv vart svart var det same som "oksidering" og det må da innebäre at sölvet reagerer med *oksygenet* i lufta - dét er det ein del av... Eg, derimot, var så naiv at eg ikkje visste at det var svovel i lufta, vanlegvis altså. (Eg har jo kjent det ganske sterkt i vulkanske områder, der det var så ille at kontaktlinsene vart dekka av eit gult tåkelag...). Må visst gå ungdomsskolen om igjen, slik skrikande kunnskapsmangel som eg demonstrerer.

Men apropos det. Har du ei plausibel forklaring på kvifor sölvkoppen til broren min vart tindrande blank etter å ha blitt dyppa i egge-koke-vatn? (jfr tidlegare svar her under)

Aluminiumskjele ? Vet ikke, men jeg tror det må være en form for galvanisk strøm . Elektrokjemi er ikke hverdagsmat, så hvis noen kan supplere / korrigere ?

Stemmer det at det holder seg lenger blankt hvis det ligger i fryseboksen?

Hvordan får du til å oppbevare lufttett?

Det med fryseboks har jeg ikke noe kjennskap til.

Selv oppvarer jeg søljene mine i små plastposer med lås (fra gullsmed). Så putter jeg plastpose opp i plastpose og knytter godt igjen. Ikke bruk gummistrikk. Spør meg ikke hvorfor....

Ulv I Faarikaal

Det med fryseboks har jeg ikke noe kjennskap til.

Selv oppvarer jeg søljene mine i små plastposer med lås (fra gullsmed). Så putter jeg plastpose opp i plastpose og knytter godt igjen. Ikke bruk gummistrikk. Spør meg ikke hvorfor....

Gummistrikken inneholder svovel...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...