Gå til innhold

Hvorfor blir ikke disse 15-årige jentene varetektesfengslet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• grublings

9

• Cheerleader

8

• Zirine

6

Mest aktive i denne tråden

Du er helt klart inne på noe der. I en bygd hvor alle kjenner alle, så kan man vel rimelig sikkert tro at disse jentene blir sjikanert noe helt uten sammenligning..

Håper de får en streng straff for dette, men kjenner jeg det norske systemet rett får de vel ikke engang ubetingede dommer.

Det er vanskelig å si hva slags straff de får. Men en kan antakelig konkludere med at jenter kan være like grusomme som gutter (men ofte på en mer infam måte), og det ikke er så stor forskjell mellom bygd og by.

Helt enig med deg. De bør varetektsfengsles inntil saken kommer opp, og få den straff de fortjener (en del år bak murene). Men de kommer vel aldri til å måtte sone noe som helst!!! Blir så sinna!!! Kanskje en betinget dom, et klapp på hodet og beskjed om at "det var slemt, ikke gjør slikt mer"... Hvilken signaleffekt gir dette?

Så hvis jeg nevner navnet på en kommune så er det altså ikke slarv? Eller hva slags dokumentasjon forlanger du?

Hva jeg trenger av dokumentasjn? Vel, ligningsattest og kopi av bussbillett :)

Neida, men kanskje noe som forteller oss at dette ikke er en historie som kun utspiller seg inni ditt hode.

Men duh ... drit i det. Dette har jeg ikke tid til, jeg skal snart rekke toget. God helg, grublings :)

Hva jeg trenger av dokumentasjn? Vel, ligningsattest og kopi av bussbillett :)

Neida, men kanskje noe som forteller oss at dette ikke er en historie som kun utspiller seg inni ditt hode.

Men duh ... drit i det. Dette har jeg ikke tid til, jeg skal snart rekke toget. God helg, grublings :)

I og med at virkligheten ofte overgår fantasien, har jeg ikke noe behov for å sitte å dikte opp historier.

Varetektsfengsling brukes kun hvis det er fare for gjentagelse eller fare for bevisforspillelse. Er det ikke det, har ikke politiet grunn til å holde de i fengsel og de vil dermed ikke få tillatelse fra retten til det.

Det er et grunnleggende prinsipp at man ikke skal fengsles før man er dømt for å ha gjort noe straffbart som straffes med fengsel.

Annonse

Joda, du har helt rett i det. Varetektsfengsling skal ikke brukes som en straff i seg selv siden siktede ennå ikke er dømt.

Men i denne saken er det flere involverte siktede, og såvidt jeg kan forstå kan de ta kontakt med hverandre og endre forklaringer, derfor synes jeg varetekt er på plass for de jentene som var over 15. De resterende bør settes i husarrest uten kontakt med andre enn kriseteamet, til saken er ferdig etterforsket.

Dessverre tas det nok for mye hensyn til alder og kjønn...Jenter på 14-15 kan være utrolig ondskapsfulle, og bør absolutt ikke tas på med silkehansker!

Husker meg selv i den alderen...*frysninger*

Mvh

Hei,

Jeg mener å ha hørt på nyhetene at de ble tatt hånd om av barnevernet.

Selv om du nok var *aldreles grusom* som tenåring *lol*, så ble det jo folk ut av deg til slutt! ;-)

Leste forresten at du avsluttet et samboerskap. Håper alt er vel med deg, og at du har det godt.

Med vennlig hilsen

Den mest åpenbare forklaringen er at det er fordi de er jenter, ja.

Et av de områdene der det ikke er oppnådd likestilling er i strafferettspleien. Og det virker ikke som det står øverst på lista over "viktige saker" hos feministene heller...

F.eks. så er det stor overvekt av kvinner siktet for alvorlige forbrytelser, drap, narko-smuggling, osv. som slipper fengselstraff etter rettspsykiatrisk vurdering. De får oftere enn menn diagnosen "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" og andre eksotiske uttalelser. Dermed kan de "sone" på institusjon.

Vet om et tillfelle der en mor surret sitt barn i ståltråd og stekte barnet i stekeovnen til det døde. Fikk ikke noe fengselstraff for det. Saken har ikke vært omtalt i media så jeg vil ikke si hvilken kommune det skjedde.

Hei,

Du skriver: "Et av de områdene der det ikke er oppnådd likestilling er i strafferettspleien. "

Mener du at menn straffes hardere enn kvinner i Norge?

Er det basert på en undersøkelse? (Jeg er interessert, ikke "mistroisk").

All statistikk jeg har lest om dette emnet (fra Storbritannia og USA) har (etter det jeg husker) konkludert med at kvinner ble mye STRENGERE straffet for de samme forbrytelsene. Jeg mener også å huske (men er ikke sikker på om det var fra Norge) en undersøkelse som viste at kvinner ble mye oftere fengslet enn menn for f. eks. "førstegangs tyveri".

Med vennlig hilsen

Hei,

Du skriver: "Et av de områdene der det ikke er oppnådd likestilling er i strafferettspleien. "

All statistikk jeg har lest om dette emnet (fra Storbritannia og USA) har (etter det jeg husker) konkludert med at kvinner ble mye STRENGERE straffet for de samme forbrytelsene. Jeg mener også å huske (men er ikke sikker på om det var fra Norge) en undersøkelse som viste at kvinner ble mye oftere fengslet enn menn for f. eks. "førstegangs tyveri".

Med vennlig hilsen

Man bør ikke engang ha lest statistikker for å vite at kvinner stort sett får mildere behandling. Kjenn etter på hva magefølelsen din sier.

Man bør ikke engang ha lest statistikker for å vite at kvinner stort sett får mildere behandling. Kjenn etter på hva magefølelsen din sier.

Min magefølelse tilsier at kvinner får strengere straffer for samme handling, også i Norge....

Jeg antar du har noe mer seriøst enn "magefølelse" for påstandene dine?

Med vennlig hilsen

Min magefølelse tilsier at kvinner får strengere straffer for samme handling, også i Norge....

Jeg antar du har noe mer seriøst enn "magefølelse" for påstandene dine?

Med vennlig hilsen

Hvis kvinner får strengere straffer enn menn, i Norge, så hadde det vært på den femenistiske dagsorden for lenge siden, tror du ikke?

Du får fortsette diskusjonen med deg selv, jeg gidder ikke.

Hvis kvinner får strengere straffer enn menn, i Norge, så hadde det vært på den femenistiske dagsorden for lenge siden, tror du ikke?

Du får fortsette diskusjonen med deg selv, jeg gidder ikke.

Hei,

Ikke nødvendigvis - det er mye som er "skjevt" i Norge, uten at det blir tatt ta i, verken av feminister eller andre. Fengslede kvinner er trolig blant samfunnets minst ressursrike, og derfor neppe en prioritet for veldig mange.

Så jeg antar at situasjonen i Norge ligner på situasjonen i Storbritannia og USA - altså kvinner fengsles for mindre alvorlige lovbrudd enn menn.

Med vennlig hilsen

Cheerleader

Jeg er helt enig. Denne saken er skikkelig grusom, og straffen bør bli hard. Men sannsynligvis så blir det nok ikke mer enn betinget dom for disse krekene, og kanskje litt samfunnstjeneste. Norges strafferammer er altfor, altfor lave. Altfor mange slipper unna med betinget, som jeg mener, egentlig ikke er mer enn litt ris på baken.

Annonse

Den mest åpenbare forklaringen er at det er fordi de er jenter, ja.

Et av de områdene der det ikke er oppnådd likestilling er i strafferettspleien. Og det virker ikke som det står øverst på lista over "viktige saker" hos feministene heller...

F.eks. så er det stor overvekt av kvinner siktet for alvorlige forbrytelser, drap, narko-smuggling, osv. som slipper fengselstraff etter rettspsykiatrisk vurdering. De får oftere enn menn diagnosen "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" og andre eksotiske uttalelser. Dermed kan de "sone" på institusjon.

Vet om et tillfelle der en mor surret sitt barn i ståltråd og stekte barnet i stekeovnen til det døde. Fikk ikke noe fengselstraff for det. Saken har ikke vært omtalt i media så jeg vil ikke si hvilken kommune det skjedde.

Jeg blir rasende når man mishandler og dreper barn.

Denne kvinnen, burde sperres inne på livstid. Hun kan råtne i fengselet.

Men selvfølgelig, når menn gjør noe grusomt, så er det deres natur. Når kvinner gjør noe galt så har de en skrue løs og må erklæres sinnsyke. Stereotyper.

Helt på jordet selvfølgelig.

Mvh.

..."Så grove påstander som du kommer med.."

Og så vil du i tillegg at jeg skal si i hvilken kommune det skjedde? Det blir vel enda mere grovt?

Selv om jeg kjenner til detaljer i saken så er det slik at saker som er unntatt offentlighet må anonymiseres.Prøv å tro på noe da uten at folk skal være nødt til å servere deg fullt navn og bostedskommune på de innvolverte.

Hva er problemet ditt egentlig?

Duh, den kjerringa fortjener å steke i sitt eget fett. Bare oppgi fullt navn og addresse du. Man skal ikke SKADE BARN!

Mvh.

Gjest Morsk

Hei,

Med vennlig hilsen

Har du noen dokumentasjon på disse oppsiktsvekkende påstandene dine ?

Eller kan vi konkludere med at de nok engang er et eksempel på det selvhat du stadig legger for dagen på ditt eget kjønns vegne.

Cheerleader

To av de fem jentene var såvidt over den kriminelle lavalder, og det er vel egentlig nokså naturlig at vi har en glidende overgang hva gjelder praksis med å utnytte rettsstatens sanksjoner i sin fulle bredde.

Når en er over, så er en over. Syns ikke det skal være en glidende overgang, overgangen er bursdagen.

Gjest Morsk

Når en er over, så er en over. Syns ikke det skal være en glidende overgang, overgangen er bursdagen.

Jeg er naturligvis ikke enig. Dagens ordning med en glidene overgang frem til 18 års alder er grei og rimelig.

Dette er takk og pris ikke USA.

Cheerleader

Jeg er naturligvis ikke enig. Dagens ordning med en glidene overgang frem til 18 års alder er grei og rimelig.

Dette er takk og pris ikke USA.

Dette er takk og pris ikke Norge. ;)

Glidende overgang på 3 år er jo temmelig drøyt da, syns du ikke? Da kan en like godt si at den kriminelle lavalderen er 18.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...