Gjest Morsk Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Dette er takk og pris ikke Norge. Glidende overgang på 3 år er jo temmelig drøyt da, syns du ikke? Da kan en like godt si at den kriminelle lavalderen er 18. Nei. det hender 15-åringer blir varetektsfengslet her også. Men terskelen er og bør være høyere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-213979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cheerleader Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Nei. det hender 15-åringer blir varetektsfengslet her også. Men terskelen er og bør være høyere. Jeg tror på det å få oppmerksomheten til tenåringer, og raskt. Og det er det mange måter å gjøre på. En tid i en celle, tror jeg gjør det veldig effektivt. Her har vi juvenile halls, og det er fengsler, men bare for ungdommer, og de går på skole og jobber samtidig som de soner sine straffer. Jeg skjønner ikke hva ungdommer lærer av en betinget dom, og kanskje 100 timer gravende i en grøft for samfunnet. De trenger å se hva som venter, om de ikke retter opp livet sitt, og begynner å ta bedre valg. De trenger rett og slett den opplevelsen av å få friheten tatt bort fra dem, og å sitte i en celle. Jeg syns ikke vi skal være så redd, for å gi dem den leksen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-213982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morsk Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Jeg tror på det å få oppmerksomheten til tenåringer, og raskt. Og det er det mange måter å gjøre på. En tid i en celle, tror jeg gjør det veldig effektivt. Her har vi juvenile halls, og det er fengsler, men bare for ungdommer, og de går på skole og jobber samtidig som de soner sine straffer. Jeg skjønner ikke hva ungdommer lærer av en betinget dom, og kanskje 100 timer gravende i en grøft for samfunnet. De trenger å se hva som venter, om de ikke retter opp livet sitt, og begynner å ta bedre valg. De trenger rett og slett den opplevelsen av å få friheten tatt bort fra dem, og å sitte i en celle. Jeg syns ikke vi skal være så redd, for å gi dem den leksen. 15-åringer er ikke voksne. De behandles ikke som voksne på noe annet område i samfunnet, og jeg ser derfor liten saklig grunn til at de skal gjøre det i forhold til straffeloven. Når det gjelder glattceller som oppdragende virkelmiddel, tror jeg i motsetning til hva du skriver at det vil gi stikk motsatt effekt i de fleste tilfeller. I tilfeller hvor atferden er notorisk gjentagede krininell, eller det er snakk om drap, slik at samfunnet MÅ beskytte seg, så blir fengsel for de yngste praktisert også her til lands. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-213984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cheerleader Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 15-åringer er ikke voksne. De behandles ikke som voksne på noe annet område i samfunnet, og jeg ser derfor liten saklig grunn til at de skal gjøre det i forhold til straffeloven. Når det gjelder glattceller som oppdragende virkelmiddel, tror jeg i motsetning til hva du skriver at det vil gi stikk motsatt effekt i de fleste tilfeller. I tilfeller hvor atferden er notorisk gjentagede krininell, eller det er snakk om drap, slik at samfunnet MÅ beskytte seg, så blir fengsel for de yngste praktisert også her til lands. De er ikke voksne, men de er heller ikke barn. Og jeg vil si de er nærmere voksne, enn barn. Og når de gjør noe galt, så syns jeg ikke de er så små at det holder med en pekefinger. De trenger noe litt mer sjokkerende. Noe som sitter igjen etterpå, og blir en faktor neste gang de finner seg selv i en situasjon hvor de må velge mellom rett og galt. En vet ikke hvordan det er å være i fengsel, før en har vært der. Og endel ungdommer trenger den opplevelsen, for å greie å holde seg unna senere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-213991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morsk Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 De er ikke voksne, men de er heller ikke barn. Og jeg vil si de er nærmere voksne, enn barn. Og når de gjør noe galt, så syns jeg ikke de er så små at det holder med en pekefinger. De trenger noe litt mer sjokkerende. Noe som sitter igjen etterpå, og blir en faktor neste gang de finner seg selv i en situasjon hvor de må velge mellom rett og galt. En vet ikke hvordan det er å være i fengsel, før en har vært der. Og endel ungdommer trenger den opplevelsen, for å greie å holde seg unna senere. *De er ikke voksne, men de er heller ikke barn.* Nei, og derfor blir de da også behandlet som et sted midt imellom, logisk nok. I dette tilfelle gikk alle jentene i samme klasse, noen hadde rukket fylle 15, andre ikke. Det ville vært særs oppsiktsvekkende hvis man skulle forskjellsbehandle disse utfra noen uker/måneder for når de har bursdag, uten engang hensyn til hvilken rolle hver enkelt har spilt. Selvsagt skal de ha langt sterkere reaksjon alle sammen enn en pekefinger, og det finnes heldigvis mange andre å langt mer vellykkede metoder å få ungdom på skråplanet på rett kjøl enn glattceller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-213996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 De er ikke voksne, men de er heller ikke barn. Og jeg vil si de er nærmere voksne, enn barn. Og når de gjør noe galt, så syns jeg ikke de er så små at det holder med en pekefinger. De trenger noe litt mer sjokkerende. Noe som sitter igjen etterpå, og blir en faktor neste gang de finner seg selv i en situasjon hvor de må velge mellom rett og galt. En vet ikke hvordan det er å være i fengsel, før en har vært der. Og endel ungdommer trenger den opplevelsen, for å greie å holde seg unna senere. ..eh... Cheer??? Det er snakk om VARETEKT. De er faktisk IKKE dømt for noe som helst enda! Jeg tror ikke engang de er anklaget for noe! Hvis de skal fenglses (varetekt) så skal det være pga "fare for gjentagelse", "fare for at de rømmer" eller noen av de andre vanlige grunnene. Det skal IKKE være "for å gi dem en lærepenge"! HVIS de blir funnet skyldig, så er det mulig at fengsel blir en straff. Det avhenger selvsagt hva de blir funnet skyldig i, og hvor modne de er. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-214000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cheerleader Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 *De er ikke voksne, men de er heller ikke barn.* Nei, og derfor blir de da også behandlet som et sted midt imellom, logisk nok. I dette tilfelle gikk alle jentene i samme klasse, noen hadde rukket fylle 15, andre ikke. Det ville vært særs oppsiktsvekkende hvis man skulle forskjellsbehandle disse utfra noen uker/måneder for når de har bursdag, uten engang hensyn til hvilken rolle hver enkelt har spilt. Selvsagt skal de ha langt sterkere reaksjon alle sammen enn en pekefinger, og det finnes heldigvis mange andre å langt mer vellykkede metoder å få ungdom på skråplanet på rett kjøl enn glattceller. Et sted midt imellom, hadde vært varetektsfengsel i et par dager iallfall, slik at de kunne tenke over det de hadde gjort. Egentlig fortjener langt mer, makan til gjeng, men litt hadde vært bedre enn det de har fått, dvs ingenting. De er hjemme igjen hos mamma og pappa. Feil, syns jeg. Og hva slags straff får de, tror du? De blir sannsynligvis bare dømt for legemsbeskadigelse, om de blir dømt i det hele tatt. De holdt denne jenta, som var en veninne av dem, i fangenskap i 3 timer, og klorte henne, lugget, stakk med nåler, drev med seksuell vold, fikk en mann til å voldta henne, og banket henne opp.De burde vært tiltalt for grov vold. Legemsbeskadigelse er ikke nok. De slipper mest trolig voldtekts-anklager. Det kan virke logisk for mange, det var jo ikke dem som voldtok henne. Men det hadde ikke skjedd, hadde det ikke vært for dem heller. Det burde være en tiltale for den også. Medvirkning til voldekt, eller noe sånt. De kommer ikke til å lære noenting. Og hun stakkars jenta slipper ikke å måtte treffe på dem overalt i den lille bygda, mens hun venter på at saken skal komme opp engang. Hun er den eneste det er synd på her. En burde kun tenke på henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-214002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cheerleader Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 ..eh... Cheer??? Det er snakk om VARETEKT. De er faktisk IKKE dømt for noe som helst enda! Jeg tror ikke engang de er anklaget for noe! Hvis de skal fenglses (varetekt) så skal det være pga "fare for gjentagelse", "fare for at de rømmer" eller noen av de andre vanlige grunnene. Det skal IKKE være "for å gi dem en lærepenge"! HVIS de blir funnet skyldig, så er det mulig at fengsel blir en straff. Det avhenger selvsagt hva de blir funnet skyldig i, og hvor modne de er. Med vennlig hilsen Jeg vet at det dreier seg om varetektsfengsling, men det er fengsling samme hva. Og jeg vet at de sikkert ikke kommer til å rømme osv, men de burde sittet der allikevel. Det er en liten bygd, den stakkars jenta skal ikke måtte treffe på dem overalt, kanskje tilogmed hver eneste dag på skolen. Hun har vært gjennom nok. Dette blir en ekstra påkjenning for henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-214006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Et sted midt imellom, hadde vært varetektsfengsel i et par dager iallfall, slik at de kunne tenke over det de hadde gjort. Egentlig fortjener langt mer, makan til gjeng, men litt hadde vært bedre enn det de har fått, dvs ingenting. De er hjemme igjen hos mamma og pappa. Feil, syns jeg. Og hva slags straff får de, tror du? De blir sannsynligvis bare dømt for legemsbeskadigelse, om de blir dømt i det hele tatt. De holdt denne jenta, som var en veninne av dem, i fangenskap i 3 timer, og klorte henne, lugget, stakk med nåler, drev med seksuell vold, fikk en mann til å voldta henne, og banket henne opp.De burde vært tiltalt for grov vold. Legemsbeskadigelse er ikke nok. De slipper mest trolig voldtekts-anklager. Det kan virke logisk for mange, det var jo ikke dem som voldtok henne. Men det hadde ikke skjedd, hadde det ikke vært for dem heller. Det burde være en tiltale for den også. Medvirkning til voldekt, eller noe sånt. De kommer ikke til å lære noenting. Og hun stakkars jenta slipper ikke å måtte treffe på dem overalt i den lille bygda, mens hun venter på at saken skal komme opp engang. Hun er den eneste det er synd på her. En burde kun tenke på henne. Å få dem fjernet fra lokalsamfunnet er et poeng, men behøver ikke innebære fengsel. Og vedr. "lov og rett" i USA og Norge: hvilket sted tror du har mest kriminalitet? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-214011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Jeg vet at det dreier seg om varetektsfengsling, men det er fengsling samme hva. Og jeg vet at de sikkert ikke kommer til å rømme osv, men de burde sittet der allikevel. Det er en liten bygd, den stakkars jenta skal ikke måtte treffe på dem overalt, kanskje tilogmed hver eneste dag på skolen. Hun har vært gjennom nok. Dette blir en ekstra påkjenning for henne. De kan "fjernes" fra lokalsamfunnet uten å settes i fengsel. Det finnes nok av institusjoner. Men du forfektet å varetektsfengsle dem for å gi dem en lærepenge. Det er fundamentalt FEIL - selv krek har rett på å bli betraktet som uskyldige til det motsatte er bevist. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-214014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cheerleader Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 De kan "fjernes" fra lokalsamfunnet uten å settes i fengsel. Det finnes nok av institusjoner. Men du forfektet å varetektsfengsle dem for å gi dem en lærepenge. Det er fundamentalt FEIL - selv krek har rett på å bli betraktet som uskyldige til det motsatte er bevist. Med vennlig hilsen Det var mer en ønsketanke enn noe annet. Jeg er ikke dommeren i bygda, men hadde jeg vært, så skulle jeg jammen testet loven litt, i denne saken. Hva slags institusjoner er det du mener Norge har? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-214040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Det var mer en ønsketanke enn noe annet. Jeg er ikke dommeren i bygda, men hadde jeg vært, så skulle jeg jammen testet loven litt, i denne saken. Hva slags institusjoner er det du mener Norge har? Hei Cheer, Jeg har intet ønske om å fengsle folk før de er funnet skyldig, med mindre gode årsaker tilsier det. "Sleng dem i fengsel for sikkerhets skyld" er ikke noen måte å drive en rettstat på. Etter det jeg vet er Norge faktisk et av de landene i Europa som oftes bruker varetekt. Og den norske praksisen med glattcelle blir jevnlig gransket av menneskerettighetsorganisasjoner. === Når det gjelder straff ETTER at folk er funnet skyldig, så er det noe helt annet. Men heller ikke her er Norge så forskjellig fra mange land i Europa. Etter det jeg husker er det forskjell på straffen for grov vold, voldtekt osv (dette fra hukommelsen), men forskjellen er langt mindre en man tror. Man kan, som offer, synes at dette er dypt urettferdig (hvilket det ofte er), men samtidig må man innse at kriminaliteten i Norge er lav. Det er mye som tilsier at "systemet fungerer" sammenlignet med andre land. Det som jeg mener burde vært gjort er å få folk straffet tidligere. Folk blir avskrekket av sjansen for å bli tatt, og ikke nødvendigvis lengden av straffen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-214055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Hei, Jeg mener å ha hørt på nyhetene at de ble tatt hånd om av barnevernet. Selv om du nok var *aldreles grusom* som tenåring *lol*, så ble det jo folk ut av deg til slutt! ;-) Leste forresten at du avsluttet et samboerskap. Håper alt er vel med deg, og at du har det godt. Med vennlig hilsen *Tusen takk* Klarer meg bra hittil, heldigvis er det sol og sommer ute, alt blir så mye enklere da :-) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53046-hvorfor-blir-ikke-disse-15-%C3%A5rige-jentene-varetektesfengslet/page/3/#findComment-215152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.