Gå til innhold

Definer begrepet "harry" u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stilharryen:

Å være harry vil si å være en ettersleper i forhold til det som er tidsriktig. Harryen skjønner ikke dette selv - tvert i mot; han tror han opptrer tidsriktig.

Værenharryen:

Er han som ikke klarer å opptre korrekt fordi han aldri har blitt sosialisert i den retning - eller fordi han ikke er i stand til å ta slike signaler.

Hvordan? Mener du at det er en motegreie?

Ja, på en måte, men det ligger sikkert mye mer enn det i begrepet, og folk tolker det på ulike måter.

Et eksempel på harry i betydningen smakløst kan f.eks. være damer i rosa grilldress, hvite tennissokker og pumps - noe jeg faktisk har sett med egne øyne mange ganger. Det er både umoderne og mindre pent, må en si.

For øvrig mener jeg at jeg hørte uttrykket første gang på 70-tallet. Da refererte det til gutter som digget Elvis og kledde seg i 50-talls klær, noe som selvsagt ble sett på som både gammelsdags og smakløst av oss som da gikk i slengbukser og platåsko.....;-) Jenter av denne typen var forresten "doris", så vidt jeg kan huske.

I ettertid har uttrykket fått en mye videre betydning, og siden Sponheim tok det i bruk har det virkelig tatt av. Det hadde forresten vært artig å se hvordan han definerer begrepet.

Annonse

Stilharryen:

Å være harry vil si å være en ettersleper i forhold til det som er tidsriktig. Harryen skjønner ikke dette selv - tvert i mot; han tror han opptrer tidsriktig.

Værenharryen:

Er han som ikke klarer å opptre korrekt fordi han aldri har blitt sosialisert i den retning - eller fordi han ikke er i stand til å ta slike signaler.

Hvilke mekanismer er det som gjør at 80 tallet er mer harry enn 70 tallet?

Det kan ha sett ut som om at det tiåret som ligger nærmest opp til vårt eget, er mest harry. Jo lengre bort dette tiåret forsvinner, jo mindre harry blir det - til vi til slutt henter frem elementer fra det og bruker det om igjen. Det har blitt kult.

Vi begynte jo allerede tidlig på 90 tallet å le av 80 tallet - hvorfor gjør vi ikke det samme nå - hvorfor ler vi ikke av 90 tallet? Hvem bestemmer hva som er tidsriktig?

Jeg trenger bare nevne to eksempel:

Hvite tennissokker.

Rullingspakken i brystlomma.

Ja, men hvorfor? Hvorfor har hvite tennissokker blitt en sånn greie som alle synes er harry - hvorfor ikke cordfløyelsbukser? Hvorfor ikke å røyke Prince ? Jeg mener - det_er_ minst like harry som å røyke rullings :)

(Jada, jeg har røyka begge deler :)

Hvilke mekanismer er det som gjør at 80 tallet er mer harry enn 70 tallet?

Det kan ha sett ut som om at det tiåret som ligger nærmest opp til vårt eget, er mest harry. Jo lengre bort dette tiåret forsvinner, jo mindre harry blir det - til vi til slutt henter frem elementer fra det og bruker det om igjen. Det har blitt kult.

Vi begynte jo allerede tidlig på 90 tallet å le av 80 tallet - hvorfor gjør vi ikke det samme nå - hvorfor ler vi ikke av 90 tallet? Hvem bestemmer hva som er tidsriktig?

Jeg tillater meg å komme med en kommentar her, jeg, for du peker på noe veldig interessant i den siste setningen din.

Personlig tror jeg ikke det går så lenge før vi ler av 90-tallet, nå når motene fra 80-tallet er på vei inn igjen. Puffermer, hockeysveis og rosa rouge kommer sterkere og sterkere, så bare vent og se......

Jeg tillater meg å komme med en kommentar her, jeg, for du peker på noe veldig interessant i den siste setningen din.

Personlig tror jeg ikke det går så lenge før vi ler av 90-tallet, nå når motene fra 80-tallet er på vei inn igjen. Puffermer, hockeysveis og rosa rouge kommer sterkere og sterkere, så bare vent og se......

Men hva skal vi le av da Lynx? Jeg mener, 80 tallet var jo så ekstremt ... så usmakelig, men 90 tallet har jo vært helt greit, syns du ikke? ;)

Gjest retvizan

Stilharryen:

Værenharryen:

Hva med harryen som vet hva som er tidsriktig, og er i stand til å opptre korrekt, men som velger å gi blaffen?

Annonse

terningkast6

Jeg mener at å være harry er å henge igjen i stilen en brukte i sin ungdomstid. En ser jo stadig folk i 40-års alderen klamre seg til klesstilen og hårfrisyren som var mote på 70-80-tallet. Jentene med permanentkrøller og guttene med stadig tynnere hår, men langt skal det være! Isj!!

Men hva skal vi le av da Lynx? Jeg mener, 80 tallet var jo så ekstremt ... så usmakelig, men 90 tallet har jo vært helt greit, syns du ikke? ;)

Ja, jeg klarer faktisk ikke å komme på noen spesielle, latterlige særtrekk fra 90-tallet. Det er vel derfor en viss fare for at jeg vil gå rundt å være harry en hel stund uten å være klar over det.........

Ja, jeg klarer faktisk ikke å komme på noen spesielle, latterlige særtrekk fra 90-tallet. Det er vel derfor en viss fare for at jeg vil gå rundt å være harry en hel stund uten å være klar over det.........

Hvor gammel er du? Kanskje det er sånn man blir når man passerer 30? ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...