huufsa Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 ...lurer på et par ting, som jeg håper du vil svare meg på; Psyk'n min er i ferd med å stille en diagnose, og hun sa at jeg har en 'klinisk deppressjon'... -hva mener hun med 'klinisk'...? -og hva kan forårsake dette? Kommer dette av opplevelser tidligere? Hun sa også at de regnet dette i 'grader'.. -mild, moderat og sterkt... hun anslo min 'styrkegrad' som moderat, og vil anbefale meg å begynne på medisiner.. (som jeg har dårlig erfaring med, og er vettskremt for å prøve igjen).. -er dette nødvendig? Er det da snakk om resten av livet, eller kan man bli frisk...? Jeg burde seff. ha spurt psyk. om alt dette, men var litt 'fjern' når jeg var der... -skal ikke tilbake før 24/5, men dette plager meg litt... Ehm.. siste sp.mål: Jeg har hørt at det er noe som heter Fontex, som skal ha minimalt med bivirkninger... -stemmer dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest siggy Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Kjenner meg igjen og legger meg bak i køen.... Etter en time fikk jeg diagnosene angst, panikkangst og depresjon. Ble bedt om å tenke over det å begynne på piller. Har dårlig erfaring med å kutte ut (brukte sarotex m god virkning) og slet lenge m bivirnkinger. Da legen min foreslo nye piller nå - da situasjonen er værre en værst, hoppet jeg på. Prøvde Fontex i 1 1/2 mnd og hadde masse bivirkninger. SÅ når psykiater nå nevner piller - blir jeg skeptisk, men jeg vil så gjerne bli bra igjen... Vil fungere og ikke føle jeg er en belastning for alt og alle. Vil kjenne gleden ved å leve og kjenne på det med å glede meg til i morgen... Vel... hiver meg inn i køen for spørsmål og svar - i forhold til medisinering... Blir det ikke ofte gitt ut medisiner for å minske ventelister og få folk ut av et system og over i et annet? Begynner man med piller - hvor lenge skal man bruke dem v/depp og angst? Kan man forlange oppfølging frem til den dagen man slutter, om planlagt behandlingstid er mulig å si? Ex om behandlingen skal ta 3 - 6 eller 18 mnd... HAR 100 spr - men skal slutte her... VIL BARE SI AT: Selv om verden er et helvete, mange sliter med det samme - men likevel er det få som forstår hva vi sliter med..... - er alternativet helt uten gleder og helt uten sorger (tror jeg..) DET vil jeg ikke være foruten... ikke helt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-214263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
huufsa Skrevet 12. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2002 Kjenner meg igjen og legger meg bak i køen.... Etter en time fikk jeg diagnosene angst, panikkangst og depresjon. Ble bedt om å tenke over det å begynne på piller. Har dårlig erfaring med å kutte ut (brukte sarotex m god virkning) og slet lenge m bivirnkinger. Da legen min foreslo nye piller nå - da situasjonen er værre en værst, hoppet jeg på. Prøvde Fontex i 1 1/2 mnd og hadde masse bivirkninger. SÅ når psykiater nå nevner piller - blir jeg skeptisk, men jeg vil så gjerne bli bra igjen... Vil fungere og ikke føle jeg er en belastning for alt og alle. Vil kjenne gleden ved å leve og kjenne på det med å glede meg til i morgen... Vel... hiver meg inn i køen for spørsmål og svar - i forhold til medisinering... Blir det ikke ofte gitt ut medisiner for å minske ventelister og få folk ut av et system og over i et annet? Begynner man med piller - hvor lenge skal man bruke dem v/depp og angst? Kan man forlange oppfølging frem til den dagen man slutter, om planlagt behandlingstid er mulig å si? Ex om behandlingen skal ta 3 - 6 eller 18 mnd... HAR 100 spr - men skal slutte her... VIL BARE SI AT: Selv om verden er et helvete, mange sliter med det samme - men likevel er det få som forstår hva vi sliter med..... - er alternativet helt uten gleder og helt uten sorger (tror jeg..) DET vil jeg ikke være foruten... ikke helt.... Først; -tusen takk for svar ! Jeg er enig med deg i at det vil bli feil hvis man slutter å føle sorg og glede... -Det er jo det livet består av, så hvis det er det jeg kan forvente ved å begynne på medisiner, så vil jeg helst slippe... Jeg reagerte litt på at psyk. hadde gitt deg en diagnose etter bare EN time... (eller misforsto jeg?) Psyk'n min har brukt ganske lang tid på dette... Angsten var nok ikke så vanskelig å konstantere med en gang, men deppressjonen har vi jobbet lengre med, med forskjellige tester og samtaler... For noen år siden fikk jeg SEROXAT av en allmenpraktiserende lege, og jeg har aldri i mitt liv vært så dårlig som etter at jeg begynte med det... I januar begynte jeg med ZOLOFT, som var mye bedre, men da gikk sex-livet mitt dukken... så det er ikke aktuelt for meg... Huff... -jeg er bare så fryktelig usikker på alt dette... -hva som er riktig og galt osv... -men vi får bare krysse fingrene, siggy... for at vi får svar, og finner det som er riktig for oss... *klem fra meg* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-214473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingrid24 Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Kjære huufsa, jeg vil bare fortelle deg at jeg går på fontex og har ingen bivirkninger, kanskje litt at jeg er en del rastløs, men det kan jo komme av så mangt... Jeg har prøvd flere SSRI, og har hatt bivirkninger av andre, og har forstått det slik at vi reagerer ulikt fra menneske til menneske på de ulike SSRI. Ville bare dele mine erfaringer :-) *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-214492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingrid24 Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Kjære huufsa, jeg vil bare fortelle deg at jeg går på fontex og har ingen bivirkninger, kanskje litt at jeg er en del rastløs, men det kan jo komme av så mangt... Jeg har prøvd flere SSRI, og har hatt bivirkninger av andre, og har forstått det slik at vi reagerer ulikt fra menneske til menneske på de ulike SSRI. Ville bare dele mine erfaringer :-) *klem* Jeg vil jo understreke det at i de første ukene 4-5 uker eller noe, så oppelvde jeg en del bivirkninger, men det ga seg. Det var mest kvalme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-214495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Psyk'n min er i ferd med å stille en diagnose, og hun sa at jeg har en 'klinisk deppressjon'... -hva mener hun med 'klinisk'...? -og hva kan forårsake dette? Kommer dette av opplevelser tidligere? Klinisk betyr i denne sammenheng at depresjonen ar så alvorlig at en regner det som en sykdom som bør behandles. Årsaken er kombinasjonen av genetisk arv og vanskelige opplevelser (særlig tap av nærstående). Hun sa også at de regnet dette i 'grader'.. -mild, moderat og sterkt... hun anslo min 'styrkegrad' som moderat, og vil anbefale meg å begynne på medisiner. -er dette nødvendig? Er det da snakk om resten av livet, eller kan man bli frisk...? Det anbefales at moderate og alvorlig depresjoner behandles med medikamenter i tillegg til samtaler. Ved førstegangs depresjon er behandlingstiden 1 år, ved andregangs minst 2 år og ved senere depresjoner bør en vurdere livslang behandling. Ehm.. siste sp.mål: Jeg har hørt at det er noe som heter Fontex, som skal ha minimalt med bivirkninger... -stemmer dette? Det er korrekt at Fontex har lite bivirkninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-214658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
huufsa Skrevet 12. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2002 Jeg vil jo understreke det at i de første ukene 4-5 uker eller noe, så oppelvde jeg en del bivirkninger, men det ga seg. Det var mest kvalme. Takk for svar! Hvis 'kvalme' i noen uker er den eneste bivirkningen, skal jeg nok klare det )) Det som bekymrer meg, er at jeg har fått et inntrykk av at med de fleste antidepressiva så får man nedsatt sex lyst, og evne til å 'glede seg' over å ha sex... - og det syns jeg er såppass viktig, at jeg vet liksom ikke om det er 'verd det'.... -men litt 'kvalme, tåler jeg... )) *klem fra meg* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-214665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
huufsa Skrevet 12. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2002 Psyk'n min er i ferd med å stille en diagnose, og hun sa at jeg har en 'klinisk deppressjon'... -hva mener hun med 'klinisk'...? -og hva kan forårsake dette? Kommer dette av opplevelser tidligere? Klinisk betyr i denne sammenheng at depresjonen ar så alvorlig at en regner det som en sykdom som bør behandles. Årsaken er kombinasjonen av genetisk arv og vanskelige opplevelser (særlig tap av nærstående). Hun sa også at de regnet dette i 'grader'.. -mild, moderat og sterkt... hun anslo min 'styrkegrad' som moderat, og vil anbefale meg å begynne på medisiner. -er dette nødvendig? Er det da snakk om resten av livet, eller kan man bli frisk...? Det anbefales at moderate og alvorlig depresjoner behandles med medikamenter i tillegg til samtaler. Ved førstegangs depresjon er behandlingstiden 1 år, ved andregangs minst 2 år og ved senere depresjoner bør en vurdere livslang behandling. Ehm.. siste sp.mål: Jeg har hørt at det er noe som heter Fontex, som skal ha minimalt med bivirkninger... -stemmer dette? Det er korrekt at Fontex har lite bivirkninger. jeg må bare si: Tusen millioner takk for et skikkelig forklarende svar! *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-214687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
huufsa Skrevet 12. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2002 Psyk'n min er i ferd med å stille en diagnose, og hun sa at jeg har en 'klinisk deppressjon'... -hva mener hun med 'klinisk'...? -og hva kan forårsake dette? Kommer dette av opplevelser tidligere? Klinisk betyr i denne sammenheng at depresjonen ar så alvorlig at en regner det som en sykdom som bør behandles. Årsaken er kombinasjonen av genetisk arv og vanskelige opplevelser (særlig tap av nærstående). Hun sa også at de regnet dette i 'grader'.. -mild, moderat og sterkt... hun anslo min 'styrkegrad' som moderat, og vil anbefale meg å begynne på medisiner. -er dette nødvendig? Er det da snakk om resten av livet, eller kan man bli frisk...? Det anbefales at moderate og alvorlig depresjoner behandles med medikamenter i tillegg til samtaler. Ved førstegangs depresjon er behandlingstiden 1 år, ved andregangs minst 2 år og ved senere depresjoner bør en vurdere livslang behandling. Ehm.. siste sp.mål: Jeg har hørt at det er noe som heter Fontex, som skal ha minimalt med bivirkninger... -stemmer dette? Det er korrekt at Fontex har lite bivirkninger. jeg må bare si: Tusen millioner takk for et skikkelig forklarende svar! *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-214692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Først; -tusen takk for svar ! Jeg er enig med deg i at det vil bli feil hvis man slutter å føle sorg og glede... -Det er jo det livet består av, så hvis det er det jeg kan forvente ved å begynne på medisiner, så vil jeg helst slippe... Jeg reagerte litt på at psyk. hadde gitt deg en diagnose etter bare EN time... (eller misforsto jeg?) Psyk'n min har brukt ganske lang tid på dette... Angsten var nok ikke så vanskelig å konstantere med en gang, men deppressjonen har vi jobbet lengre med, med forskjellige tester og samtaler... For noen år siden fikk jeg SEROXAT av en allmenpraktiserende lege, og jeg har aldri i mitt liv vært så dårlig som etter at jeg begynte med det... I januar begynte jeg med ZOLOFT, som var mye bedre, men da gikk sex-livet mitt dukken... så det er ikke aktuelt for meg... Huff... -jeg er bare så fryktelig usikker på alt dette... -hva som er riktig og galt osv... -men vi får bare krysse fingrene, siggy... for at vi får svar, og finner det som er riktig for oss... *klem fra meg* Det er mange forskjellige meninger om medisiner, også blant psykiatere. Jeg tror medisin kan være helt nødvendig for noen, men ikke for andre. Jeg selv hadde dyp depresjon og fikk medisiner for det i starten av behandlingen, sammen med samtaleterapi. Det hadde effekt, men jeg ble ukonsentrert av det. I utgangspunktet ønsket jeg heller ikke behandling med medisin. Jeg sluttet etter 3 måneder uten å få noe tilbakefall (det er 6 måneder siden). Jeg går fortsatt i psykoterapi og har god hjelp av det. Min psykiater mener ikke at medisiner er alfa og omega. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-214872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest siggy Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Først; -tusen takk for svar ! Jeg er enig med deg i at det vil bli feil hvis man slutter å føle sorg og glede... -Det er jo det livet består av, så hvis det er det jeg kan forvente ved å begynne på medisiner, så vil jeg helst slippe... Jeg reagerte litt på at psyk. hadde gitt deg en diagnose etter bare EN time... (eller misforsto jeg?) Psyk'n min har brukt ganske lang tid på dette... Angsten var nok ikke så vanskelig å konstantere med en gang, men deppressjonen har vi jobbet lengre med, med forskjellige tester og samtaler... For noen år siden fikk jeg SEROXAT av en allmenpraktiserende lege, og jeg har aldri i mitt liv vært så dårlig som etter at jeg begynte med det... I januar begynte jeg med ZOLOFT, som var mye bedre, men da gikk sex-livet mitt dukken... så det er ikke aktuelt for meg... Huff... -jeg er bare så fryktelig usikker på alt dette... -hva som er riktig og galt osv... -men vi får bare krysse fingrene, siggy... for at vi får svar, og finner det som er riktig for oss... *klem fra meg* HEI DU!!! GODT å se og få respons =) MANGE klemmer til deg for det =) og som du ser mange smil =).... Har vært hos psykiateren igjen i dag. På slutten av timern snakker hun igjen om piller og at hun vet jeg er redd for å begynne med det.. Men vil likevel vurdere det. Da skal jeg visst få en type for depresjonen og en type for å dempe angsten i begynnelsen av perioden med piller (somadril?el. no..)...... wow... Så sier hun at hun vil ha en time til, for å vurdere hva vi skal gjøre videre.... Da kjenner jeg panikken vokse - igjen.... JEG mitt dumme nek, trodde at når jeg hadde kommet meg "innenfor" en behandlingssituasjon, fikk jeg hjelp.. Trodde jeg skulle gå til denne psykiateren til jeg var frisk, jeg... Takk og farvell tenker jeg..... ENDELIG klart å begynne å lette på lokket ENDELIG følt at jeg kan sette ord på... ENDELIG følt at jeg blir tatt på alvor og hørt... Så blir jeg liksom bare "KASTET" ut igjen? DA kommer tårene.... Panikken i brystet bare vokser og tårene truer. FAEN... MEN - som den "snille" piken jeg er, sier jeg ikke noe om dette. Blir bare skuffet inni meg. Kjører hjem til datteren min. Finner frem litt styrke (masken...?). Leter og finner solen, der ute... Bestemmer meg for at dette ER en fin dag. Og at jeg er glad for å være til.... Midt i alt kaoset er det en fin dag, ute...... TAKK og KLEM til dere ALLE - som er der ute.. DET er SÅ uendelig GODT å vite!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-215280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mcdoo Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 heia jeg var hos legen forrige onsdag. hadde sendt han et brev på forhånd. han snakka litt og så lurte han på om han kunne ta en test for han hadde mistanke om depresjon. så gjorde han det også sa han etterpå at jeg hadde en depresjon og en så sterk en at han anbefalte medisiner... så fikk jeg en resept på cipramil... kan ikke anbefales i grunnen, er så mye bivirkninger der... merker det hele tiden... ei venninne av meg leste over bivirkningene i går å blei helt sjokka over hvor mange det er.... kjipt... ville bare si det jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-215353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
huufsa Skrevet 13. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2002 heia jeg var hos legen forrige onsdag. hadde sendt han et brev på forhånd. han snakka litt og så lurte han på om han kunne ta en test for han hadde mistanke om depresjon. så gjorde han det også sa han etterpå at jeg hadde en depresjon og en så sterk en at han anbefalte medisiner... så fikk jeg en resept på cipramil... kan ikke anbefales i grunnen, er så mye bivirkninger der... merker det hele tiden... ei venninne av meg leste over bivirkningene i går å blei helt sjokka over hvor mange det er.... kjipt... ville bare si det jeg... Heia! Først vil jeg si; ... -så supert at du kom deg til legen, mcdoo!! Det var tøft av deg, og absolutt noe å være stolt av!! Men... Sendte han deg ikke videre til spesialist? ... til psykolog e.l...? Jeg vil ikke satse på at en almenpraktiserende lege har den kompetansen som trengs til å behandle noen med antidepressive medisiner!! Behandling på depresjon o.l. må da skje hos en psykiater?? Jeg syns du skal be om en henvisning fra legen din, jeg.... så du kan være sikker på at behandlingen blir riktig... Som jeg skrev til NHD... så fikk jeg seroxat av en allmenpraktiserende lege for noen år siden, og ble 'bare dyttet ut i den store verden igjen'... uten noe form for oppfølging.... -og jeg kan nesten ikke beskrive hvor dårlig jeg ble av denne medisinen....!! Jeg syns det var så inmari fint at du har begynt å 'ta tak i problemet', mcdoo.... -men gå et lite skritt til, og kom deg til psyk, vær så snill !...? **masse_lykke_til_klemmer** 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-215952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zuuul Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Heia! Først vil jeg si; ... -så supert at du kom deg til legen, mcdoo!! Det var tøft av deg, og absolutt noe å være stolt av!! Men... Sendte han deg ikke videre til spesialist? ... til psykolog e.l...? Jeg vil ikke satse på at en almenpraktiserende lege har den kompetansen som trengs til å behandle noen med antidepressive medisiner!! Behandling på depresjon o.l. må da skje hos en psykiater?? Jeg syns du skal be om en henvisning fra legen din, jeg.... så du kan være sikker på at behandlingen blir riktig... Som jeg skrev til NHD... så fikk jeg seroxat av en allmenpraktiserende lege for noen år siden, og ble 'bare dyttet ut i den store verden igjen'... uten noe form for oppfølging.... -og jeg kan nesten ikke beskrive hvor dårlig jeg ble av denne medisinen....!! Jeg syns det var så inmari fint at du har begynt å 'ta tak i problemet', mcdoo.... -men gå et lite skritt til, og kom deg til psyk, vær så snill !...? **masse_lykke_til_klemmer** som om ting blir så sabla mye bedre av å gå til psyk??? FOR EN VITS!!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-216012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
huufsa Skrevet 14. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2002 som om ting blir så sabla mye bedre av å gå til psyk??? FOR EN VITS!!!!!!!! Hm... Jeg tror ihvertfall mere på en psyk. på dette området enn på en almenpraktiserende lege. Men det kommer vel av egen erfaring... -og vi uttaler oss etter egen erfaring alle sammen, går jeg ut i fra...? Jeg syns det er trist at du har dårlig erfaring med å gå til psyk.... -for da må det jo være vanskelig å vite hvor man kan få hjelp... Kanskje du bør bytte'n ut...? *kos* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-216345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest McDoo Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Heia! Først vil jeg si; ... -så supert at du kom deg til legen, mcdoo!! Det var tøft av deg, og absolutt noe å være stolt av!! Men... Sendte han deg ikke videre til spesialist? ... til psykolog e.l...? Jeg vil ikke satse på at en almenpraktiserende lege har den kompetansen som trengs til å behandle noen med antidepressive medisiner!! Behandling på depresjon o.l. må da skje hos en psykiater?? Jeg syns du skal be om en henvisning fra legen din, jeg.... så du kan være sikker på at behandlingen blir riktig... Som jeg skrev til NHD... så fikk jeg seroxat av en allmenpraktiserende lege for noen år siden, og ble 'bare dyttet ut i den store verden igjen'... uten noe form for oppfølging.... -og jeg kan nesten ikke beskrive hvor dårlig jeg ble av denne medisinen....!! Jeg syns det var så inmari fint at du har begynt å 'ta tak i problemet', mcdoo.... -men gå et lite skritt til, og kom deg til psyk, vær så snill !...? **masse_lykke_til_klemmer** Har ikke mye tid så jeg må skrive fort. Jeg hadde skrevet i brevet jeg sendte til han at jeg ikke likte psykologer å sånn. Kanskje derfor det er sånn. Jeg liker de fremdeles ikke. Var hos legen i går igjen. Skal til rådgiver på skolen idag og få et opplegg også skal jeg til legen igjen i neste uke. skriver mer en annen dag. Gla i deg, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53156-nhd/#findComment-219015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.