Gjest firebird Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 jeg har skrevet in til deg tidligere og fått flere gode og fornuftige svar. håper derfor du kan svare meg på dette innlegget også. jeg er *snart* ( i den verdenen jeg lever i er 8 mnd lite) ferdig med tiden bak lås og slå og skal ut i *verden* og klare meg selv. skal stå under tilsyn av KIF i 1 1/2 år før jeg er helt fri. jeg skal etter planen studere et eller annet ved universitetet de neste 4-5 årene. jeg gleder meg vanvittig til å komme ut , men har selvsagt tatt med i betraktning at problemer lett kan oppstå selv om jeg er aldri så motivert. jeg vil understreke at jeg aldri har hatt problemer med narkotika eller alkohol og har tenkt å fortsette med det i framtiden også. Diagnosen min har hele tiden vært emosjonell ustabil pers.forstyrrelse ( type impulsiv). nå sier behandleren min at jeg ikke lenger oppfyller kriteriene til denne lidelsen. det er jo supert , men jeg føler fremdeles at enkelte av trekkene kan bli temmelig framtredene likevel, selv om det skjer svært sjelden. når jeg kommer ut skal jeg naturligvis gå i en eller annen form for behandling. spørsmålet er bare - hva slags type behandling vil være viktig og nyttig for meg? selv ser jeg for meg noe i samme gate som kognitiv terapi. jeg kunne nok ha nytte av å lære meg til å bli bedre på å mestre ulike situasjoner som kan oppstå * her og nå*. de tingene som har skjedd i fortiden har jeg stort sett bearbeidet godt de siste 2 årene og føler ikke at disse tingene styrer livet mitt lenger. det jeg vil ta tak i nå er vel..hmmm...å greie å forutse ting før enkelte situasjoner tar helt av. det har de - som du muligens har forstått - gjort i så stor grad at det fikk alvorlige konsekvenser. jeg har hatt stor nytte i å delta i et sinnemestringsprogram ( anbefaler det til alle som sliter med eksplosivt sinne og aggressjon) . nå takler jeg opphetede situasjoner i mye større grad enn før - det er deilig å endelig ha kontroll!!!! når det gjelder behandlingssted, er jeg ganske bestemt på at jeg ikke skal stå i tilknyttning til psykehuset. det har ikke gått bra før og dessuten er jeg ikke ønsket på psykehuset hvor jeg egentlig hører til geografisk sett. jeg antar at en privatpraktiserende behandler vil kunne gjøre en like bra jobb. siden det er staten som betaler behandlingen min i disse årene , blir det forhåpentligvis ett fett hvor jeg går i terapi. hvilken type terapi tror du ville kunne hjelpe meg når jeg kommer ut? hva ville du sett som viktig å sette fokus på i årene framover? hva er viktig for å hindre tilbakefall? ( jeg tenker spesielt på det at jeg har hatt en tendens til å koke over i spente situasjoner) hva med medisiner? jeg tar zoloft 100 mg x 1 i døgnet og føler at dette funker helt ok. har brukt zoloft sammenhengende siden sommeren 2000. jeg håper du kan svare på dette innlegget - det ble litt langt , men jeg har mange tanker om framtiden min. jeg vil så gjerne fikse livet mitt nå. på forhånd takk! klem og 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53177-nhd-snart-ute-hva-blir-viktig-beh-da/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Jeg har ikke sett at noen behandling har bedre resultater enn den strukturerte kognitive (dialektisk) terapi beskrevet av Marsha Linehan. Av medisiner er SSRI (som Zoloft) et av tre mulige valg. De andre er atypiske antipsykotiske middel (som Zyprexa 5 mg) eller en stemningsstabilisator. Jeg fornemmer at du VIL dette. Det forbedrer prognosen drastisk. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53177-nhd-snart-ute-hva-blir-viktig-beh-da/#findComment-214716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
goliane Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Jeg har ikke sett at noen behandling har bedre resultater enn den strukturerte kognitive (dialektisk) terapi beskrevet av Marsha Linehan. Av medisiner er SSRI (som Zoloft) et av tre mulige valg. De andre er atypiske antipsykotiske middel (som Zyprexa 5 mg) eller en stemningsstabilisator. Jeg fornemmer at du VIL dette. Det forbedrer prognosen drastisk. Lykke til :-) Hei Nils Håvard Dahl Ble glad for svaret ditt. Firebird er datteren min, og det er betryggende å lese at du mener hun har en sjanse til å greie seg godt. Sjøl er hun optimistisk, og har hatt en fantastisk utvikling de to siste åra. Har lest ei bok av Marsha Linehan om dialektisk atferdsterapi. Trodde få behandlere i Norge jobbet etter hennes prinsipper. Fins det behandlere i Trondheim eller i Tromsø som gjør det? Går det an å kontakte deg for nærmere råd når tida for frisikring nærmer seg? Er sikker på ar datra mi ville ha stor nytte av den slags terapi. Takk igjen for gode råd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53177-nhd-snart-ute-hva-blir-viktig-beh-da/#findComment-216075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Hei Nils Håvard Dahl Ble glad for svaret ditt. Firebird er datteren min, og det er betryggende å lese at du mener hun har en sjanse til å greie seg godt. Sjøl er hun optimistisk, og har hatt en fantastisk utvikling de to siste åra. Har lest ei bok av Marsha Linehan om dialektisk atferdsterapi. Trodde få behandlere i Norge jobbet etter hennes prinsipper. Fins det behandlere i Trondheim eller i Tromsø som gjør det? Går det an å kontakte deg for nærmere råd når tida for frisikring nærmer seg? Er sikker på ar datra mi ville ha stor nytte av den slags terapi. Takk igjen for gode råd! En av mine medarbeidere i Levanger arbeider etter hennes metoder. Han har oversatt hennes behandlingsmanual til norsk, og via dette har jeg blitt kjent med metoden. Både i Trondheim og i Tromsø er det flere behandlere på høyt nivå innen CBT. Som du sikkert vet, er dialektisk terapi egentlig CBT. Marsha Linehan forklarte under et seminar i Norge at USA den gang ikke var klar for B-en i CBT, og at hun derfor måtte finne på et nytt navn på metoden sin. Du kan kontakte meg på mail eller telefon, så kan jeg gi deg navn på sentrale personer i CBT-miljøet både i Trondheim og i Tromsø. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53177-nhd-snart-ute-hva-blir-viktig-beh-da/#findComment-216244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.