Gå til innhold

Meniskoperasjon/Chondromalacia


Ewa

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meg hva som skjer under- og etter en meniskoperasjon?

Inngrepet utføres vel i lokalbedøvelse?

Er det vondt etterpå?

Hvor mange dager kan jeg regne med å måtte bruke krykker?

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan opereres i det andre kneet?

Kan det bli vanskeligere å bli helt bra når jeg har gått med denne skaden i tre og et halvt år?

Jeg har også Chondromalacia i begge knær, noe som resulterer i mye smerter. Er det mulig å gjøre noe med dette også under inngrepene?

Er det noen som har blitt bra av slike skader som vil "dele sine erfaringer" med meg?

Jeg skal opereres på Volvat om 2 -4 uker, og lurer på så mye...

På forhånd takk for svar!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Når det gjelder meniskoperasjon, så er dette sikkert et inngrep som kalles artroskopi. Et lite snitt blir gjort og det føres inn et instrument som brukes til å slipe/skjære bort bruskdannelse i meniskene. Inngrepet etterlater knapt arr. I etterkant trenger kneene hvile og ro i noen uker, slik at vevet får gro.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benedicte Schleis

Er det noen som kan forklare meg hva som skjer under- og etter en meniskoperasjon?

Inngrepet utføres vel i lokalbedøvelse?

Ja - normalt - dette er dagkirurgi.

Er det vondt etterpå?

Smerteopplevelsen varierer, men etthvert ingrep gir smerter etterpå, du vil få råd om smertestillende medikamenter.

Hvor mange dager kan jeg regne med å måtte bruke krykker?

Dette varierer sterkt i forhold til hva som er gjort og hvilken skade det dreier seg om.

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan opereres i det andre kneet?

Dette varierer også mye i forhold til hva som er gjort og hvilke skader knærne har. Normalt skal du gjennom opptrening av det opererte kneet først.

Kan det bli vanskeligere å bli helt bra når jeg har gått med denne skaden i tre og et halvt år?

Kneskader som man har gått med så lenge er det dessverre vanskelig å bli helt bra av.

Jeg har også Chondromalacia i begge knær, noe som resulterer i mye smerter. Er det mulig å gjøre noe med dette også under inngrepene?

Nei - det er ikke noe inngrep som behandler chondrmalacia - chondromalacia vet man ikke helt hva kommer av, og bedring/opptrening av dette er det diskusjoner om hva og i hvilken grad man kan gjøre noe med. Fysioterapi med daglige øvelser som styrker muskulaturen rundt kneet og som sentrerer kneskjellet har vist seg effektivt, så har også taping av kneskjellet. (det kan du lære hos en fysioterapeut eller idrettslege). Jeg har drevet med opptrening av kneskader som denne, med skader som har oppstått de siste 2 år, og der pasientene var under 35 år - hos alle hadde trening god effekt, men ikke alle ble bra.

Hilsen fysioterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...