Gå til innhold

H-vinduet - innbruddsikringq

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest eksperten(?)

Vinduer kan sikres på mange måter for å gjøre det vanskelig å komme inn, men man kan ikke si at et vindu er innbruddsikkert, kun innbruddshemmende.

Spørsmålet er hvor gammelt ditt vindu er? De senere årenes produksjon, har innlimte glass, slik at det er vanskelig å fjerne utv glasslister, og løfte ut ruten. Men de som VIL, og har tid, kommer inn til slutt. Hvis man ikke har gjort noe med selve glasset, altså har såkalt "innbruddslaminat", så kan de jo bare knuse ruten.

De senere årene, har jo produsentene, forsterket beslag, "sluttstykker" osv, slik at vindusrammen er vanskelig å bryte opp.

Men legg merke til at INGEN produsenter har "FG-Godkjenning" på vinduer, kun en slags anbefaling.

Jeg er ikke kjent med at det finnes noe spesielt tilleggsutstyr for H-vinduet, som kan påmonteres gamle vinduer.

Spørsmålet ditt er kanskje litt vagt svart, men det er så mange ulike måter å ta seg inn i et vindu på, at et slikt enkelttiltak som du har hørt om, neppe gir særlig virkning, hvis du ikke gjør "alt det andre" samtidig...skjønner?

Gjest eksperten(?)

Jeg regner med at det er STENGT vindu du mener, og at du ikke mener at du kan ha et vindu åpent med noen cm, og likevel regne det som innbruddsikkert?

FG(Forsikringselskapenes Godkjenningsnemnd) definerer et vindu som ÅPENT, selv i en liten luftestilling, uansett hvor mye sikkerhetsforanstaltninger man gjør

Jeg regner med at det er STENGT vindu du mener, og at du ikke mener at du kan ha et vindu åpent med noen cm, og likevel regne det som innbruddsikkert?

FG(Forsikringselskapenes Godkjenningsnemnd) definerer et vindu som ÅPENT, selv i en liten luftestilling, uansett hvor mye sikkerhetsforanstaltninger man gjør

Som du sier kan et vindu aldri bli helt innbruddssikkert. Men jeg snakker altså om en innretning som man skulle montere på den klossen som man ellers trykker opp for å åpne vinduet helt fra luftestilling. Det var noe man satte på slik at denne ikke kunne skyves opp.

I vårt gamle hus montete vi en annen type innretning - en slags stang som gikk i hakk for å gi mulighet for lufting uten at noen kunne krype inn. For å åpne vinduet helt måtte man ha vinduet helt igjen og så ta stanga ut av festeskiva (vanskelig å forklare uten å vise bilde).

Gjest eksperten(?)

Som du sier kan et vindu aldri bli helt innbruddssikkert. Men jeg snakker altså om en innretning som man skulle montere på den klossen som man ellers trykker opp for å åpne vinduet helt fra luftestilling. Det var noe man satte på slik at denne ikke kunne skyves opp.

I vårt gamle hus montete vi en annen type innretning - en slags stang som gikk i hakk for å gi mulighet for lufting uten at noen kunne krype inn. For å åpne vinduet helt måtte man ha vinduet helt igjen og så ta stanga ut av festeskiva (vanskelig å forklare uten å vise bilde).

Jeg tror jeg skjønner hva du mener på det gamle vinduet, noen hvite i et slags plastmateriale? De finns også på markedet i dag, både for vinduer som slår innover og uteover

Idag har du altså vindu type "husmor", som slår utover, og som kan snues helt rundt for pussing? Den "klossen", er det en svart metallsak som sitter i høyre karm sett innefra, og som man løfter opp for å åpne vinduet maksimalt? Det er en barnesikring, men den kan du ikke sperre, for da får du ikke åpnet for pussing.

Snakk med et vindusforhandler, eller en butikk for låser og beslag.

Ta deg en tur hit også:

http://www.h-gruppen.no/

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...