Gå til innhold

Leddbrusk skade


fluga

Anbefalte innlegg

Mann 43 år,har fått stilt diagnosen leddbrusk skade på innsida av høgre kne.Har fått beskjed om at ingenting kan gjerast.Skaden kom etter eit fall der foten/kneleddet "bikka" feil

veg.Eg kan ikkje heilt godta at ingen ting kan gjerast. Er dette tilfelle? Eit lite kjerringråd til slutt: Etter å ha drukke eit halvt glas "Kombucha " te på fastande hjerte kvar morgon ,har smertene i kneet blitt vesentleg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Det var en litt knallhard påstand du har mottatt, at ingenting kan gjøres. Det vet en vel ikke før alt har blitt prøvd. Mine erfaringer med slike bruskskader, er at de faktisk ofte kan bedres mye bare ved hjelp av riktig trening og hvile. Dersom det virkelig har dannet seg såpass mye brusk at det forårsaker smerte ved bevegelse, kan dette som regel fjernes ved hjelp av operasjon. Kanskje skulle du innhente en vurdering fra en lege til?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kan gøre noget operativt, ved bruskskade er der ikke enighed om blandt ortopædkirurger.

Der har netop i Göteborg været en stor konference om brusk.

Et af de store problemer er om man kan få brusk til at gendannes.

Nogle læger transplanterer brusk, og det synes ihvertfald i de første 3-5 år at være rimeligt, hvis brusklidelsen er opstået, som en akut skade.

Er det derimod led i en degeneration, er der ikke noget at kome efter operativt med brusktransplantation.

Jeg tror heller ikke, at der er noget ved brusk transplantation i det lange løb.

jeg er ved at revidere min homepage, og deri vil snart komme lidt om emnet også.

Hvis brusklidelsen sidder på indersiden af lårbenet, kan man blive opereret mere "kalveknæet"; på latin "valgiserende osteotomi".

Prøv isåfald først en valgiserende Donjoy bandage, for at se om det hjælper at gå med knæet i denne position.

Hvis du bliver opereret sådan, tager det 2-6 måneder, før du er tilbage på arbejdsmarkedet!!!

mvh

jvbruun

www.ortkirkoege.suite.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...