Gå til innhold

revmatiker -hva slags behandling? (langt)


papaya

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente i midten av tjueårne som har fått diagnosen reumatisme. Det hele startet for 10 år siden da jeg begynte å få vondt i fingerleddene. Etter fem år verket det så mye at jeg ikke fikk sove, til tider ikke klarte å skrive osv. Jeg gikk derfor til lege for å få det undersøkt. En tid etter konsultasjonen ringte legen hjem til meg og fortalte at jeg hadde reumatisme. Han ordnet derfor en ny time til meg ganske snart. Da fikk jeg beskjed om at jeg var reumatiker men ikke hadde leddgikt og han ville gi meg en resept som jeg ikke tok i mot. Da jeg kom hjem hadde jeg tusen spørsmål i hode. Jeg hadde ikke blitt fortalt hva sykdommen gikk ut på, hvilke utsikter jeg hadde, hvordan medisin ville hjelpe, hva jeg selv kunne gjøre for å bedre situasjonen etc. Dette var rundt juletider og jeg spiste mengder av mandariner. Samtidig oppdaget jeg en kraftig forverring. Det fikk meg til å tenke. Etter hvert har jeg funnet ut at syrer i frukt og annet forverrer sykdommen. Etter to år med prøving og feiling på egenhånd ble jeg rimelig bra, ca 80-90% av smertene var borte. Jeg var sjeleglad. Men nå begynner jeg å bli bekymret igjen. Jeg begynner å få vondt i albuene, fingrene begynner å bli stive og de begynner å gjøre vondt igjen, men på en annen måte. Før gjorde de vondt tilsynelatende tilfeldig, nå gjør de mer vondt ved bruk. Det synes jeg er skummelt når jeg tenker på at jeg skal kunne bruke de i mange år fremover.

Hva gjør jeg? Skal jeg oppsøke lege på ny, skal jeg prøve akupungtur eller begge deler? Jeg ønsker ikke å ta en medisin med mange bivirkninger med mindre det er nødvendig. Finnes det noen god behandling. Jeg ønsker aller helst å fjerne årsaken til problemet hvis det er noen.

Jeg er veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære papaya.

Kosten kan ha en stor betydning for symptomene ved revmatisme. Dette ble vist ved en undersøkelse på pasienter behandlet ved Tonsåsen rek.hjem. Her fikk pasientene først en kort faste og deretter testet man seg frem til hvilke matvarer den enkelte ikke tålte. De vanligste matsortene som skulle unngås var melk, hvete og kjøtt. Man tok også hensyn til syre-base balansen gjennom å redusere inntaket av syredannende mat og øke inntaket av basekost. Deretter ble pasientene fulgt i 2 år. Undersøkelsen viste at pasientene ble subjektivt mye bedre og at blodprøvene også ble bedre. Fra andre undersøkelser vet vi at kaffe er ugunstig for revmatikere. Vi vet også at enkelte fettsyrer er nyttige og kan også gis som tilskudd sammen med antioksydanter. De viktigste er:

Omega 3: DHA og EPA fra fisk, linfrøolje og rapsolje.

Omega 6: GLA fra kjempenattlys og agurkurt

Omega 9: ETA fra olivenolje 8 (virgin oil)

De ser både ut til å kunne redusere betennelse og i tillegg hindre ødeleggelse av leddbrusken. Andre nyttige tips kan være tilskudd av chondroitin og glukosamin som er naturlige ingredienser i leddbrusk. Disse fås kjøpt som kosttilskudd i en rekke land, men ikke Norge.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...