Gå til innhold

Reaksjon etter bruk av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Gjest klodrik

Har brukt antidepressiva i litt over ett år (Efexor, 4 stk x 75 mg hver dag de siste månedene). Nå har jeg trappet ned bruken helt i samråd med lege. Min livssituasjon har blitt roligere og det er ikke lenger noen grunn til at samme vonde opplevelser igjen skulle oppstå. (Treffer ikke lege før om over en uke og trenger noe å spørre.)

Mitt spørsmål er om det er vanlig å få kraftige nedturer etterpå uten å vite noe logisk grunn til at det kommer ? Med nedtur mener jeg slik at man er nedtrykt og kjenner det som om man rives i stykker innvendig. Med logisk grunn mener jeg at man f.eks. er nedtrykt på grunn av tap av en av sine nærmeste eller noe sånt.

Dersom det er vanlig, vil nedturene bli færre og bli helt borte etter hvert ? Er det vanlig med ofte mareritt om natta ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53627-reaksjon-etter-bruk-av-antidepressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter hva jeg vet og har hørt, er dette slettes ikke uvanlig - det vanligste ser ut til å være angstreaksjoner. Men det gir seg visst til slutt - om du bare holder ut. Husk at kroppen trenger tid på å omstille seg. Det er selvsagt en mulighet for at du ikke er frisk nok til å slutte på AD, men det er like sannsynlig at det er en forbigående effekt.

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg hadde ikke tilbakefall eller nedturer i det hele tatt mens jeg trappet ned medisinen, eller etterpå.

Hvis du opplever nedturer og mareritt i forbindelse med nedtrapping er du kanskje ikke frisk nok til å trappe ned enda?

Jeg opplevde kraftig indre uro/angst etter slutt. Ikke under nedtrapping. Husker ikke akkurat hvor lenge det er siden, et par måneder kanskje siden jeg tok siste pilla. Er litt bedre nå. Venter på bedre tider. Dette er en helt annen type uro enn jeg noen gang har hatt, både før og under pillebruk. Har lest på nettet (i UK) at slike seponeringsvansker er vanlige med Efexor.

Søkte på 'seponating Efexor'.

Det eneste jeg savner er de spesielt gode orgasmene jeg hadde. De kom og forsvant med Efexor. Ja, ja, vil heller være klar i tankene. Kan ikke få både i pose og sekk tydeligvis.

Gjest klodrik

Jeg opplevde kraftig indre uro/angst etter slutt. Ikke under nedtrapping. Husker ikke akkurat hvor lenge det er siden, et par måneder kanskje siden jeg tok siste pilla. Er litt bedre nå. Venter på bedre tider. Dette er en helt annen type uro enn jeg noen gang har hatt, både før og under pillebruk. Har lest på nettet (i UK) at slike seponeringsvansker er vanlige med Efexor.

Søkte på 'seponating Efexor'.

Det eneste jeg savner er de spesielt gode orgasmene jeg hadde. De kom og forsvant med Efexor. Ja, ja, vil heller være klar i tankene. Kan ikke få både i pose og sekk tydeligvis.

Skjønte ikke helt det du skrev om orgasmer. Fikk du bedre orgasmer når du brukte AD ? Er du mann eller kvinne da ?

Så lenge jeg brukte medisin, var lysten på sex nesten helt borte. Men jeg er mann, og for meg var det vært en prøvelse å ikke kunne få dempet stress med orgasmer.

Dessuten ble søvn så mye bedre etter å ha hatt orgasme.

Men noe av det verste da, reke rundt å være impotent, slet på selvbildet. Følte meg som et null.

Hvor lang tid etter medisinbruk tar det før behovet for sex kommer opp på et normalt nivå ? Øker evnen til ereksjon tilsvarende ?

Gjest (ikke undertegnet)

Skjønte ikke helt det du skrev om orgasmer. Fikk du bedre orgasmer når du brukte AD ? Er du mann eller kvinne da ?

Så lenge jeg brukte medisin, var lysten på sex nesten helt borte. Men jeg er mann, og for meg var det vært en prøvelse å ikke kunne få dempet stress med orgasmer.

Dessuten ble søvn så mye bedre etter å ha hatt orgasme.

Men noe av det verste da, reke rundt å være impotent, slet på selvbildet. Følte meg som et null.

Hvor lang tid etter medisinbruk tar det før behovet for sex kommer opp på et normalt nivå ? Øker evnen til ereksjon tilsvarende ?

Jeg er kvinne. Efexor økte min sexlyst dramatisk. Unormalt til meg å være. Bare det gjør at du lurer på hva disse pillene gjør oppi hjernen din. Husker jeg tenkte at hadde jeg vært mann nå (de har jo genetisk sett høyere kjønnsdrift i utgangspunktet) hadde jeg voldtatt . (Skremmende tanke hvis det ville ha samme virkning på en voldelig mann, fytterakker'n.)

Men for meg som hadde laber kjønnsdrift i utgangspunktet passet det jo fint. Mannen min var veldig fornøyd. Ved Efexor-bruk tok det imidlertid, i begynnelsen særlig, mye lenger TID å oppnå orgasme. Måtte øve litt. Den første tiden virket det som orgasmen skulle komme og så flatet det istedet bare ut. Total nedtur. Men oppdaget at hvis jeg da bare fortsatte fikk jeg mer intense orgasmer enn noen gang før. Kunne faktisk styre lengde og antall småorgasmer som jeg ville.

Etter Efexor-slutt så har jeg mistet sexlysten igjen, orgasmene er så kjedelige i sammenligning at jeg nesten ikke gidder.

Og det er litt bittert, Efexor gjorde at jeg fikk smaken på gode orgasmer og nå kan jeg ikke oppnå det. Det blir som alt annet, har du hatt noe veldig bra, vil du alltid sammenligne, enten du vil eller ikke.

Annonse

Gjest klodrik

Jeg er kvinne. Efexor økte min sexlyst dramatisk. Unormalt til meg å være. Bare det gjør at du lurer på hva disse pillene gjør oppi hjernen din. Husker jeg tenkte at hadde jeg vært mann nå (de har jo genetisk sett høyere kjønnsdrift i utgangspunktet) hadde jeg voldtatt . (Skremmende tanke hvis det ville ha samme virkning på en voldelig mann, fytterakker'n.)

Men for meg som hadde laber kjønnsdrift i utgangspunktet passet det jo fint. Mannen min var veldig fornøyd. Ved Efexor-bruk tok det imidlertid, i begynnelsen særlig, mye lenger TID å oppnå orgasme. Måtte øve litt. Den første tiden virket det som orgasmen skulle komme og så flatet det istedet bare ut. Total nedtur. Men oppdaget at hvis jeg da bare fortsatte fikk jeg mer intense orgasmer enn noen gang før. Kunne faktisk styre lengde og antall småorgasmer som jeg ville.

Etter Efexor-slutt så har jeg mistet sexlysten igjen, orgasmene er så kjedelige i sammenligning at jeg nesten ikke gidder.

Og det er litt bittert, Efexor gjorde at jeg fikk smaken på gode orgasmer og nå kan jeg ikke oppnå det. Det blir som alt annet, har du hatt noe veldig bra, vil du alltid sammenligne, enten du vil eller ikke.

Takk for svar. Det ga en del aha-opplevelser. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...