Gå til innhold

benhinnebetennelser....


olebom

Anbefalte innlegg

Jeg spiller tennis et par ganger i uken, og er plaget av benhinnebetennelser i begge ben.

jeg får vond på innsiden av leggene når jeg løper og hopper.

hva kan jeg gjøre for at betennelsene skal leges?

finnes det noen medisiner jeg kan ta for dette?

jeg er bare 14 år, og vil ikke ta pause så veldig lenge fra idretten.

hilsen olebom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utdrag fra berties svar under "Vondt kne" i forrige uke:

"For å kvitte seg med beinhinnebetennelse bør man redusere belastningen som fremkaller smerten. En god regel er å ikke trene med smerte. Tren gjerne på mykt underlag (i skogen) eller bytt treningsmetode (f.eks. sykling)

Det kan være ulike årsaker til at man får betennelsen. Feilstillinger, hulstilling, plattfot. Feilbelastning pga feilstillinger andre steder. Mange slike tilfeller kan man rette opp med spesielle såler.

Mange har god effekt av varme under trening (spesiell varmestrømpe).

Det er viktig å tøye leggen. De fleste tøyer leggen med strakt kne, men her bør du bøye kneet når du tøyer leggen.

I langtkomne tilfeller kan fysikalsk behandling være til hjelp. Operasjon foretas kun dersom det ikke ser ut til å gå over."

Du spør også om evt. medikamenter. Det er mulig at du har behov for et betennelsesdempende middel, men jeg foreslår at du forsøker tipsene fra bertie først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Det finnes lite annet enn å tilpasse hvile og belastning på en slik måte at skadene leges. Den gode nyheten er at dette skjer relativt raskt når du planlegger opptrening riktig. Det er også viktig å bli ferdig med slike skader, for du vil ikke kunne øke treningsmengden i særlig grad så lenge skadene vedvarer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det finnes lite annet enn å tilpasse hvile og belastning på en slik måte at skadene leges. Den gode nyheten er at dette skjer relativt raskt når du planlegger opptrening riktig. Det er også viktig å bli ferdig med slike skader, for du vil ikke kunne øke treningsmengden i særlig grad så lenge skadene vedvarer.

Med vennlig hilsen

Tusen takk for tipsene.

Men er det ikke bekymringsfult at jeg får slike betennelser i så ung alder? (14 år)

Kan dette tyde på at skjelletet mitt er svakt, og dermed mottagelig for flere "små skader" slik at jeg ikke kan drive aktivt med idrett på internasjonalt nivå?

håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene.

Men er det ikke bekymringsfult at jeg får slike betennelser i så ung alder? (14 år)

Kan dette tyde på at skjelletet mitt er svakt, og dermed mottagelig for flere "små skader" slik at jeg ikke kan drive aktivt med idrett på internasjonalt nivå?

håper på svar

Tusen takk for tipsene.

Men er det ikke bekymringsfult at jeg får slike betennelser i så ung alder? (14 år)

Kan dette tyde på at skjelletet mitt er svakt, og dermed mottagelig for flere "små skader" slik at jeg ikke kan drive aktivt med idrett på internasjonalt nivå?

håper på svar/hendvendelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...