Gå til innhold

Hva skjer når en sover og bråvåkner fordi en faller?

Anbefalte innlegg

Alle har opplevd det. Gjerne rett etter en sovner så følest det ut som en faller nedover på ryggen.... bråvåkner. Phu...det var bare en drømm!

Har noen en forklaring på dette fenomenet?

Jeg leste om dette emnet, men den hørtes ganske utrolig ut... Jeg vil først høre om noen andre har en logisk forklaring.

Fortsetter under...

har det på samme måten. Tror dette har sammenheng med ut av kroppen opplevelser?

det føles som om "sjelen" er på vei ut men så blir jeg liksom så redd av hele situasjonen at alt stopper.

Men..dette er vel en "litt på sida" teori ;)

Jeg også har hørt at det er sjela som forlater kroppen, og at de fleste blir redd og våkner igjenn....

Men det har vært folk som ikke blir redd også, og de har kunne fløyet rundt. Mange har også sett kroppen sin ovenifra slik som mange forteller om når de har nær døden opplevelser.

Hei,

Forklaringen på dette er at når du sovner inn så "sovner" ikke alle delene av hjernen på akkurat samme tidspunkt.

Vanligvis så kobler hjernen ut "motoriske deler" (slik som musklene i føtter og armer, for at du ikke skal gå i søvne!) idet du sovner, men hvis dette skjer litt for tidlig så føles det som om du "faller".

Det er altså helt normalt, ikke farlig, og har selvsagt intet med "nær døden" eller "sjelevandring" å gjøre!

Med vennlig hilsen

Hei,

Forklaringen på dette er at når du sovner inn så "sovner" ikke alle delene av hjernen på akkurat samme tidspunkt.

Vanligvis så kobler hjernen ut "motoriske deler" (slik som musklene i føtter og armer, for at du ikke skal gå i søvne!) idet du sovner, men hvis dette skjer litt for tidlig så føles det som om du "faller".

Det er altså helt normalt, ikke farlig, og har selvsagt intet med "nær døden" eller "sjelevandring" å gjøre!

Med vennlig hilsen

Hva har det seg da at folk som har hatt ut av kroppen opplevelser både under søvn og nærdøden opplevelser kan se seg selv ovenifra, og gjennfortelle ting de har sett?

Det finnest flere hundre tusenvis av slike eksempler som er ganske så like.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...