Gjest Nallemann Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Hei.. Jeg har en venninne som sliter skikkelig med seg selv. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hu vil ikke snakke med andre enn meg.. Jeg har også sett annfallene hennes flere ganger. Hun sier d er hvertfal to personer inne i henne som slår og pisker henne. De gjør henne lam, og blind og kan hindre henne i og puste. Hun maser hele tiden om at hu dør snart også. Det gjør meg veldig vondt å se henne sånn. Hun er også blitt som en liten unge i huet, hu ligger å suger på tommelen og gjemmer seg under dyna. Hun blir skremt og redd for allt, plus at hu syns det er kjempe morro å herme etter meg. Her om dagen lagde hun et bilde til meg som jeg skulle få kjøpe for tre hundre. Hun har også fått noen nye venner, den ene heter daniel og er nøkkelen til badet hennes, den andre er bamsen hennes fanten og den tredje er en klut hun fikk av meg som er laget som et flodhesthode. Jeg har som sagt ikke peiling på hva jeg skal gjøre, hun truer å ta sitt eget liv. Hun bor hos faren sin da moren ikke bryr seg, men han vet ingenting for hun er flink til å skjule det. Hun har også hatt en meget tøff barndom. Hver så snill å svar.. trenger hjelp.. Grunnen til at jeg kjenner henne så godt å bryr meg er at vi var sammen en stund, men det er slutt nå og alt har blitt mye værre.... På forhånd takk... Mvh, nallemann 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54263-trenger-seri%C3%B8st-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sammen Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Det høres ut til at venninnen din har gått inn i en psykose. Hun vil trenge behandling straks. Jeg er ikke sikker på hva du kan gjøre. Men første skritt tror jeg vil være å få tatt kontakt med allmennlegen hennes, for vurdering/innleggelse/medisinering. Eksakt hva som er den beste måten å gå frem på vet jeg ikke men ring legevakta allerede i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54263-trenger-seri%C3%B8st-hjelp/#findComment-220941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sammen Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Det høres ut til at venninnen din har gått inn i en psykose. Hun vil trenge behandling straks. Jeg er ikke sikker på hva du kan gjøre. Men første skritt tror jeg vil være å få tatt kontakt med allmennlegen hennes, for vurdering/innleggelse/medisinering. Eksakt hva som er den beste måten å gå frem på vet jeg ikke men ring legevakta allerede i dag. Jeg fant dette inne på ; http://www.tips-info.com/nor/ HVA ER PSYKOSER? Psykoser kan betraktes som alvorlige "forvirringstilstander", og betegner egentlig svært dyptgående nervøse sammenbrudd. Hos unge mennesker kan slike sammenbrudd sette merker for livet, spesielt dersom det går lang tid fra sykdommen starter til pasienten får behandling. Vi betrakter psykosen som en prosess, hvor det psykotiske gjennombrudd eller sammenbrudd er et stadium i sykdomsutviklingen. Før psykosen inntrer har pasienten ofte hatt mer generelle og uspesifike tegn på psykisk lidelse, som f.eks. søvnforstyrrelser, angst, depresjon og isolasjon. Det vi vet er at det tar svært lang tid fra en person utvikler en slik alvorlig "forvirringstilstand" for første gang, til vedkommende får behandling. I Rogaland, som i landet forøvrig, kan det gå flere år fra de første sykdomstegn viser seg til pasienten får behandling i det psykiske helsevernet. Vi snakker om en forsinkelse i behandlingen. I gjennomsnitt er denne ca to år. Vi mener at det er mulig å hindre, mildne eller forsinke utbruddet av en psykose dersom behandlingen starter på et tidligere tidspunkt i sykdomsutviklingen. Vi tror også at fremtidsutsiktene, prognosen, blir mye bedre når behandlingen settes inn tidlig. Selve behandlingen blir også sannsynligvis enklere og mer kortvarig. NÅR BØR EN KONTAKTE LEGE? Mange nøler med å kontakte lege selv om de har mistanker om at noe er galt. Grensene mellom det en klarer å mestre selv og problemer en trenger hjelp til å løse er ofte uklare. Her har vi satt opp to eksempler som kan være til hjelp hvis en lurer på om en skal søke hjelp. NORMALE REAKSJONER PÅ VANSKELIGE PERIODER I LIVET Det er mange typer oppførsel som egentlig er normal selv om den kan oppleves som det stikk motsatte av venner, familie og lærere. Vi er forskjellige og kan ha ulike reaksjoner på vanskelige perioder i livet. En person kan være: frekk - tankeløs - lat - selvopptatt - oppfarende - irritabel kranglevoren - rebelsk - sjenert - innesluttet - overfølsom tar lett til tårene Disse måtene å oppføre seg på kan oppstå som normale og kortvarige reaksjoner på stressende hendelser eller problemer som f. eks: brudd på et nært forhold - stryk til eksamen - dødsfall til en som sto en nær - familiekriser - flytting - fysisk sykdom og andre typer krise Sannsynligvis ingen grunn til alvorlig bekymring Prøv å gi støtte og oppmuntring i den vanskelige perioden. Som oftest er det ikke nødvendig å søke råd og hjelp hos lege. Men, hvis denne oppførselen strekker seg over mange uker eller måneder bør du ta kontakt med din faste lege eller ringe TIPS. Endret oppførsel som bør gi grunn til bekymring Når noen du kjenner plutselig oppfører seg annerledes enn de pleier, kan det være grunn til bekymring. Trekker seg tilbake fra familie og venner Er redd for å forlate huset Sover dårlig og spiser lite Er ekstremt opptatt av et spesielt tema, som f. eks. døden, politikk eller religion Forsømmer personlig hygiene Oppnår dårligere resultater på skolen Har problemer med å konsentrere seg og huske ting Snakker om, eller skriver ting, som ikke gir noen mening Får panikk, er ekstremt engstelig, merkbart deprimert eller har selvmordstanker Mister variasjon i humøret Mangler uttrykk for følelser Har markerte svingninger i humøret Har upassende følelsesmessige reaksjoner Hører stemmer som ingen andre kan høre Tror, uten grunn, at andre lager komplott mot, spionerer på eller følger etter en Tror at en blir skadet, eller påvirket til å gjøre ting mot ens vilje, av fjernsyn, djevelen etc. Tror at en har spesielle evner Tror at tankene blir påvirket eller at en kan påvirke tankene til andre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54263-trenger-seri%C3%B8st-hjelp/#findComment-220942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemann Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Jeg fant dette inne på ; http://www.tips-info.com/nor/ HVA ER PSYKOSER? Psykoser kan betraktes som alvorlige "forvirringstilstander", og betegner egentlig svært dyptgående nervøse sammenbrudd. Hos unge mennesker kan slike sammenbrudd sette merker for livet, spesielt dersom det går lang tid fra sykdommen starter til pasienten får behandling. Vi betrakter psykosen som en prosess, hvor det psykotiske gjennombrudd eller sammenbrudd er et stadium i sykdomsutviklingen. Før psykosen inntrer har pasienten ofte hatt mer generelle og uspesifike tegn på psykisk lidelse, som f.eks. søvnforstyrrelser, angst, depresjon og isolasjon. Det vi vet er at det tar svært lang tid fra en person utvikler en slik alvorlig "forvirringstilstand" for første gang, til vedkommende får behandling. I Rogaland, som i landet forøvrig, kan det gå flere år fra de første sykdomstegn viser seg til pasienten får behandling i det psykiske helsevernet. Vi snakker om en forsinkelse i behandlingen. I gjennomsnitt er denne ca to år. Vi mener at det er mulig å hindre, mildne eller forsinke utbruddet av en psykose dersom behandlingen starter på et tidligere tidspunkt i sykdomsutviklingen. Vi tror også at fremtidsutsiktene, prognosen, blir mye bedre når behandlingen settes inn tidlig. Selve behandlingen blir også sannsynligvis enklere og mer kortvarig. NÅR BØR EN KONTAKTE LEGE? Mange nøler med å kontakte lege selv om de har mistanker om at noe er galt. Grensene mellom det en klarer å mestre selv og problemer en trenger hjelp til å løse er ofte uklare. Her har vi satt opp to eksempler som kan være til hjelp hvis en lurer på om en skal søke hjelp. NORMALE REAKSJONER PÅ VANSKELIGE PERIODER I LIVET Det er mange typer oppførsel som egentlig er normal selv om den kan oppleves som det stikk motsatte av venner, familie og lærere. Vi er forskjellige og kan ha ulike reaksjoner på vanskelige perioder i livet. En person kan være: frekk - tankeløs - lat - selvopptatt - oppfarende - irritabel kranglevoren - rebelsk - sjenert - innesluttet - overfølsom tar lett til tårene Disse måtene å oppføre seg på kan oppstå som normale og kortvarige reaksjoner på stressende hendelser eller problemer som f. eks: brudd på et nært forhold - stryk til eksamen - dødsfall til en som sto en nær - familiekriser - flytting - fysisk sykdom og andre typer krise Sannsynligvis ingen grunn til alvorlig bekymring Prøv å gi støtte og oppmuntring i den vanskelige perioden. Som oftest er det ikke nødvendig å søke råd og hjelp hos lege. Men, hvis denne oppførselen strekker seg over mange uker eller måneder bør du ta kontakt med din faste lege eller ringe TIPS. Endret oppførsel som bør gi grunn til bekymring Når noen du kjenner plutselig oppfører seg annerledes enn de pleier, kan det være grunn til bekymring. Trekker seg tilbake fra familie og venner Er redd for å forlate huset Sover dårlig og spiser lite Er ekstremt opptatt av et spesielt tema, som f. eks. døden, politikk eller religion Forsømmer personlig hygiene Oppnår dårligere resultater på skolen Har problemer med å konsentrere seg og huske ting Snakker om, eller skriver ting, som ikke gir noen mening Får panikk, er ekstremt engstelig, merkbart deprimert eller har selvmordstanker Mister variasjon i humøret Mangler uttrykk for følelser Har markerte svingninger i humøret Har upassende følelsesmessige reaksjoner Hører stemmer som ingen andre kan høre Tror, uten grunn, at andre lager komplott mot, spionerer på eller følger etter en Tror at en blir skadet, eller påvirket til å gjøre ting mot ens vilje, av fjernsyn, djevelen etc. Tror at en har spesielle evner Tror at tankene blir påvirket eller at en kan påvirke tankene til andre Takk for svaret!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54263-trenger-seri%C3%B8st-hjelp/#findComment-221128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Dette må behandles av profesjonelle. Det du kan gjøre er å sette henne i kontakt med fastlegen. Kan du varsle faren hennes og be han ta de nødvendige skritt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54263-trenger-seri%C3%B8st-hjelp/#findComment-221960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.