Gå til innhold

tørre slimhinner


Gjest p@lme

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har for tørre slimhinner, bl.a. mage/tarm

Har du noen tips om hva jeg kan ta, f.eks. som kosttilskudd for å bedre slimhinnene?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære palme.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med tørre slimhinner i mage og tarm. Er det tørr hals, tørr avføring eller...? Skriv gjerne litt om dine symptomer og om du er blitt undersøkt hos lege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære palme.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med tørre slimhinner i mage og tarm. Er det tørr hals, tørr avføring eller...? Skriv gjerne litt om dine symptomer og om du er blitt undersøkt hos lege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Hei

Beklager at jeg var knapp i beskrivelsen.

Jeg er forferdelig tørr i munn og hals, det er så det nesten skjærer. Har vært hos lege med det, men utover å ta blodprøve for å sjekke stoffskiftet, som forøvrig var ok, har ikke noe mer skjedd.

Jeg klør mye i endetarmsåpningen, som jeg har forstått kommer av tørr slimhinne. Der har jeg brukt et preparat som jeg kjøpte i helsekostforretning, og som hjalp. Men, det kommer tilbake innimellom.Jeg har tatt gastroscopi, hvor det bl.a.kom frem at slimhinnen rundt magesekken var ekstrem tynn.

I tillegg er jeg uforklarlig barnløs, I forbindelse med mine tre IVF forsøk, gikk alt bra, unntatt at egget ikke vil feste seg i livmoren. Jeg har forstått det slik at dette kan komme av at slimhinnen i livmoren heller ikke er så næringsrik som den burde.

Kan det være noen sammenheng i alt dette ?? Og så tilbake til spørsmålet om det er noe jeg kan ta.

Dette ble fryktelig mye, men er fortsatt takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Hei

Beklager at jeg var knapp i beskrivelsen.

Jeg er forferdelig tørr i munn og hals, det er så det nesten skjærer. Har vært hos lege med det, men utover å ta blodprøve for å sjekke stoffskiftet, som forøvrig var ok, har ikke noe mer skjedd.

Jeg klør mye i endetarmsåpningen, som jeg har forstått kommer av tørr slimhinne. Der har jeg brukt et preparat som jeg kjøpte i helsekostforretning, og som hjalp. Men, det kommer tilbake innimellom.Jeg har tatt gastroscopi, hvor det bl.a.kom frem at slimhinnen rundt magesekken var ekstrem tynn.

I tillegg er jeg uforklarlig barnløs, I forbindelse med mine tre IVF forsøk, gikk alt bra, unntatt at egget ikke vil feste seg i livmoren. Jeg har forstått det slik at dette kan komme av at slimhinnen i livmoren heller ikke er så næringsrik som den burde.

Kan det være noen sammenheng i alt dette ?? Og så tilbake til spørsmålet om det er noe jeg kan ta.

Dette ble fryktelig mye, men er fortsatt takknemlig for svar.

Kjære p@lme.

Det var fint med flere opplysninger. Nå kan jeg lettere forstå hvordan dine plager arter seg. Er du undersøkt for Sjøgrens syndrom eller såkalt "sicca-syndrom" (sicca=tørr). Dette er autoimmune sykdommer (forstyrrelse i kroppens immunsystem) som kan gå ut over slimhinner og ledd (Sjøgrens). Man undersøker dette med bl.a. å ta en vensprøve, såkalt biopsi, fra munnslimhinnen. Jeg kjenner ikke til noen enkelt alternativ behandlingsform som er bevist effektiv mot dette. En av norges mest kjente Sjøgrens pasienter, Torbjørn Jagland, har stått frem offentlig og fortalt at han ble bra etter behandling hos akupunktør/homeopat Leif Ims. Det kan være verdt et forsøk.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...