Gå til innhold

smerte i kneet


raketten

Anbefalte innlegg

Mann 36 år.Smerter i leddspalten

på utsiden av kneet. Jeg er operert i kneet 3 ganger. En gang for meniskskade i 1985, en gang for korsbåndsskade i 1994 og en gang for fjening av slimpose i 1998.Har siden før korsbåndsskaden slitt med smerter i leddspalten.Smerten kommer i forbindelse med vanlig bruk av kneet,spesielt ved gåing på asfalt eller på betonggulv (på jobb).Jogging har vært uaktuelt siden før korsbåndsoperasjonen i 1994. Jeg trener kampsport og lett styrketrening, dette har aldri ført til smerter i kneet. jeg har heller ikke problemer med å med hard belastning i forbindelse med styrkeøvelser. Gåing i skogen eller i fjellet fører heller ikke til smerter.

Kneet kan være smertefritt i lange perioder. Da klarer jeg heller ikke å provosere fram smerter. Smertene varer som regel fra 5-6 dager til 2 uker da går de over av seg selv etter mye hvile.

Jeg har full bevegelighet i kneet selv om smertene er der.

Merker heller ikke at kneet er hovent.Det hele begynner som en murring, og dagen etter er smertene der.Smertene er sterkest ved bøying av leddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er bange for, at du er på vej ind i slidgigt/artrose.

Det stemmer med den tid, der er gået fra du startede med dine operationer. korsbåndsopererede og menisk opererede får alle slidgigt i løbet af 10-20 år.

Du skal nok overveje, hvad du vil bruge din resterende brusk til.

1 at gå rundt i en del år

eller

2 at bruge den hurtigt op nu med sport og så have lidt kortere tid med gang uden mere hyppige smerteperioder.

mvh

bruun,ortopædkirurg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Høres u som en belastningsskade som kommer og går i forhold til hvile/belastning. Med riktig forhold mellom aktivitet og belastning burde du kunne bygge opp styrke og utholdenhet og fjerne deg fra problemet.

Med vennlig hilsen

http://www.trim.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...