Gå til innhold

bulimi

Gjest sliten og trøtt

Anbefalte innlegg

Gjest sliten og trøtt

Jeg lurer litt på diagnose når det gjelder bulimi.

Er man veldig rammet av sykdommen hvis man kaster opp i gjennomsnitt 2-3 ganger daglig? Er dette veldig mye ?

Hva med de som kaster opp 3 ganger i uka? Er de like sterkt rammet?

Lurer litt på dette spørsmålet. Kaster selv opp i gjennomsnitt 2 ganger daglig, og alikevell har jeg normalvekt(BMI 21.3)

Synes det er så urettferdig at jeg sliter såpass mye med dette problemet. greier ikke slutte heller, for jeg overspiser mye..

Er kommet inn i en veldig vanskelig sirkel.

Går til ernæringsfysiolog, psykolog og lege, men etter jeg begynte med det, er alt bare blitt enda verre. Finnes det virkelig ikke et eneste sted i norge der man kan bli innesperret en mnd eller noe og bli kontrollert døgnet rundt? Må man virkelig være syltynn for å få slik hjelp? Jeg sliter jo like mye som en anorektiker...Hater dette samfunnet. Vi i norge er jo steinrike, så hvorfor finnes det ikke hjelp til oss bulemikere med normalvekt. Jeg har mer behov for å bli sperret inne i en mnd tid enn å gå til psykolog og lege. Er veldig takknammelig for den hjelpen jeg får, men jeg føler at jeg ikke får riktig hjelp.

Kan noen svare?

Håper noen kommenterer dette...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54373-bulimi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Hva når du kommer ut etter en måned innesperret da. Da er du vel like langt? Rent logisk sett ville jeg tro at her var terapi det beste.

Blir ikke en anorektiker lagt inn fordi vdk IKKE tar til seg næring, og at det derfor er fare for livet. Ved tvangsspising og bulimi gjelder jo ikke dette.

Jeg selv lider av tvangsspising. Blir det samme som deg, bare at jeg ikke kaster opp. Så jeg blir FEIT. Spiser for å døyve vonde følelser, så for meg er det terapi som gjelder - så mye jeg kan få.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54373-bulimi/#findComment-221481
Del på andre sider

Gjest ex-bulimiker

Hva når du kommer ut etter en måned innesperret da. Da er du vel like langt? Rent logisk sett ville jeg tro at her var terapi det beste.

Blir ikke en anorektiker lagt inn fordi vdk IKKE tar til seg næring, og at det derfor er fare for livet. Ved tvangsspising og bulimi gjelder jo ikke dette.

Jeg selv lider av tvangsspising. Blir det samme som deg, bare at jeg ikke kaster opp. Så jeg blir FEIT. Spiser for å døyve vonde følelser, så for meg er det terapi som gjelder - så mye jeg kan få.

Det må du da skjønne ikke går an. Ikke for å være frekk, men da kunne man jo bare begynne å spise til man spydde hver gang livet gikk en imot, så fikk man bli lagt inn å slippe ansvar. Det er ingen løsning, man ville jo bare vende tilbake til bulimien når ting ble vanskelig. Slik er det med all selvdestruktivitet!

Man blir kanskje lagt inn med bulimi om man spyr 10-20 ganger om dagen og er døden nær eller suicidal.

Det er terapi som er løsningen. Og det tar tid. Men å bli lagt inn ville ikke hjelpe (i lengden).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54373-bulimi/#findComment-221507
Del på andre sider

Gjest sliten og trøtt

Det må du da skjønne ikke går an. Ikke for å være frekk, men da kunne man jo bare begynne å spise til man spydde hver gang livet gikk en imot, så fikk man bli lagt inn å slippe ansvar. Det er ingen løsning, man ville jo bare vende tilbake til bulimien når ting ble vanskelig. Slik er det med all selvdestruktivitet!

Man blir kanskje lagt inn med bulimi om man spyr 10-20 ganger om dagen og er døden nær eller suicidal.

Det er terapi som er løsningen. Og det tar tid. Men å bli lagt inn ville ikke hjelpe (i lengden).

uttrykte meg kanskje litt feil, men det jeg mente er at jeg savner et bahndelingshjem for sånne som oss.. For meg funker ikke terapi eller noe annet.. Er bare så sinnesykt matglad, og spiser og kaster opp i et sett..

Noen ganger 2ganger daglig, men andre ganger kan det være opp i mot 10 ganger.

Hvis jeg hadde greid meg 30 dager uten å kaste opp, hadde det vært mye lettere for meg å bli frisk, for da hadde det vært et enormt stort nederlag å stikke fingrene i halsen igjen. men ettersom ingen overvåker meg døgnet rundt, så klarer jeg ikke å la være. tro meg..jeg har prøvd uttalige ganger å bli frisk. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre.. Er 18 år, og har slitt med dette i 3 år. føler at jeg aldri blir kvitt det, samme hvor hardt jeg prøver..

vet ikke engang hvorfor jeg spiser/kaster opp??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54373-bulimi/#findComment-221572
Del på andre sider

Hei,

Etter det jeg vet er bulimi faktisk farligere (dødeligere) enn anoreksia.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54373-bulimi/#findComment-221576
Del på andre sider

Hei,

Etter det jeg vet er bulimi faktisk farligere (dødeligere) enn anoreksia.

Med vennlig hilsen

Anoreksi er vår mest dødelige psykiatriske lidelse!

Én metode for å måle dødelighet er standard mortalitetsrate, SMR: dødelighet i en befolkningsgruppe i forhold til dødeligheten i en sammenlignbar gruppe av normalbefolkningen. For anoreksi finner vi i en skandinavisk undersøkelse en SMR på om lag syv. Tall fra andre land er enda høyere.

For tenåringsjenter i Europa er anoreksi den tredje største dødsårsaken, etter ulykker og kreft.

Mellom en tredel og halvparten dør av selvmord, de øvrige av medisinske komplikasjoner til underernæring og av såkalte naturlige årsaker. Om dødeligheten ved bulimi vet vi ennå for lite. Den er økt, men usikkert hvor mye. Død ved bulimi kan skyldes hjertesvikt ved elektrolyttforstyrrelser. Og dels skyldes det stor fare for selvmord. En slik risiko forsterkes av kombinasjon av bulimi og rusmiddelmisbruk. Det er påvist høyere forekomst av selvmordsforsøk hos bulimikere med overvekt enn normalvektige bulimikere.

(hentet fra Finn Skårderuds bok Sterk/Svak)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54373-bulimi/#findComment-221731
Del på andre sider

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

uttrykte meg kanskje litt feil, men det jeg mente er at jeg savner et bahndelingshjem for sånne som oss.. For meg funker ikke terapi eller noe annet.. Er bare så sinnesykt matglad, og spiser og kaster opp i et sett..

Noen ganger 2ganger daglig, men andre ganger kan det være opp i mot 10 ganger.

Hvis jeg hadde greid meg 30 dager uten å kaste opp, hadde det vært mye lettere for meg å bli frisk, for da hadde det vært et enormt stort nederlag å stikke fingrene i halsen igjen. men ettersom ingen overvåker meg døgnet rundt, så klarer jeg ikke å la være. tro meg..jeg har prøvd uttalige ganger å bli frisk. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre.. Er 18 år, og har slitt med dette i 3 år. føler at jeg aldri blir kvitt det, samme hvor hardt jeg prøver..

vet ikke engang hvorfor jeg spiser/kaster opp??

Det siste du sier om at du ikke vet hvorfor...

DET er det du må jobbe med i terapi. HVORFOR spiser du? Når du skjønner det, kan du begynne å jobbe mot det.

Jeg vet jeg spiser så fort jeg blir urolig innvendig. Urolig innvendig blir jeg så fort den minste ting går imot meg. JEG må med andre ord lære meg å takle motgang på annen måte enn å spise. SÅ enkelt og så VANSKELIG er det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54373-bulimi/#findComment-221804
Del på andre sider

Gjest sliten og trøtt

Det siste du sier om at du ikke vet hvorfor...

DET er det du må jobbe med i terapi. HVORFOR spiser du? Når du skjønner det, kan du begynne å jobbe mot det.

Jeg vet jeg spiser så fort jeg blir urolig innvendig. Urolig innvendig blir jeg så fort den minste ting går imot meg. JEG må med andre ord lære meg å takle motgang på annen måte enn å spise. SÅ enkelt og så VANSKELIG er det.

Hei:)

Vet du hva.. det svaret ditt tenkte jeg mye over. Jeg spiser også når jeg er stresset. Hvis jeg blir sur irritert lei meg osv, men hvordan skal jeg takle disse følelsene på en annen måte? Begynne med noe kreativt kanskje? Er bare det at jeg har så store vanskelig heter med å spise normalt nå. Og jeg føler at psykologen "ser" rart på meg ettersom jeg kaster opp mange ganger daglig og fremdeles har en BMI på 21..

Men tusen takk for svar. Dette er et helvete som jeg annbefaler at ingen roter seg borti. og til du som lider av tvangsspising så skjønner jeg deg utrolig godt. Har selv hatt tvangsspising og vet hvor ille det er. Alle følelsene og alt det der. Ønsker deg lykke til og håper terapien hjelper. Skulle ønske det samme hjalp for meg, men jeg er bare mat hekta. Tenker på mat døgnet rundt. Ikke bare når jeg er stressa og ting går meg imot. men kan også være når jeg er glad osv..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54373-bulimi/#findComment-221946
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...