Gå til innhold

maaaaange spørsmål...

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er ei 22-år gammel jente, og ha en del jeg lurer på...

For det første: hva er den "beste" prevensjonsmetoden når man reagerer veldig sterkt på p-piller? Har prøvd både Trinodiol og Yasmin, har fått ekstreme humørsvinginger av begge..! Minipillen er heller ikke så bra, brukte Exlutona, humøret var bra, men jeg fikk veldig ustabile blødninger (tok en gang 4 måneder...) Noen tips?

Så lurer jeg på om noen vet om meditasjon kan hjelpe mot tvangstanker? Vet noen om noe i det hele tatt som fungerer mot tvangstanker? Jeg begynner IKKE på noen lykkepille!!! Og psykolog vil jeg helst ikke til, vet ikke hvorfor, men... Min forlovede tror det kan forverre tingene! Noen som har erfaring med dette?

Så har jeg et ubegripelig dumt, men for meg ganske reelt spørsmål... Når man har tvangstanker (av typen "jeg er gal," "jeg er psykopat," "jeg har drept noen i søvne," "jeg er pedofil, nekrofil, tenner på dyr, har hiv, har kreft osv..." -det ene verre enn det andre, men alltid noe!!!), er det da dumt å lese krim? Og thrillere? Jeg har alltid likt dem, men har i det siste fått en vond smak i munnen av det... Og jeg lurer på om det er mulig å ubevisst reagere på det?

Til slutt lurer jeg på om det er utrolig dumt av meg å få barn nå, når jeg lider av et forferdelig sinne, tvangstanker om at jeg er pedofil (som jeg forøvrig IKKE er, det vet jeg innerst inne, men tvangstankene er bla. sånn) og jeg ellers har ganske lav selvtillit... Alle rundt meg får barn, og min forlovede har også lyst på!!! Jeg også, delvis, det er mulig at pedofili-tvangstankene forsvinner når jeg får barn, men jeg vet ikke om jeg tør!!! Hva hvis de IKKE gjør det? Hva skal jeg gjøre???

Tusen takk for at du leste gjennom dette! Og på forhånd takk for svar og innlegg!!

Klemmer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54534-maaaaange-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For det første: hva er den "beste" prevensjonsmetoden når man reagerer veldig sterkt på p-piller? Noen tips?

Mitt tips er at du spør Dr. Moen på forum for gynekologi.

Så lurer jeg på om noen vet om meditasjon kan hjelpe mot tvangstanker? Vet noen om noe i det hele tatt som fungerer mot tvangstanker? Jeg begynner IKKE på noen lykkepille!!! Og psykolog vil jeg helst ikke til, vet ikke hvorfor, men... Min forlovede tror det kan forverre tingene!

Jeg er redd din forlovede kan ha rett. Jeg ser ikke bort fra at meditasjon vil forverre tvangstanker.

Kognitiv psykoterapi og SSRI er det eneste som er vist effektivt mot denne alvorlige lidelsen.

Så har jeg et ubegripelig dumt, men for meg ganske reelt spørsmål... Når man har tvangstanker (av typen "jeg er gal," "jeg er psykopat," "jeg har drept noen i søvne," "jeg er pedofil, nekrofil, tenner på dyr, har hiv, har kreft osv..." -det ene verre enn det andre, men alltid noe!!!), er det da dumt å lese krim? Og thrillere?

Jeg tror ikke denne lesingen har noen betydning.

Til slutt lurer jeg på om det er utrolig dumt av meg å få barn nå, når jeg lider av et forferdelig sinne, tvangstanker om at jeg er pedofil (som jeg forøvrig IKKE er, det vet jeg innerst inne, men tvangstankene er bla. sånn) og jeg ellers har ganske lav selvtillit...

Ja, det synes jeg vil være utrolig dumt. Jeg fraråder sterkt å få barn når en har slike alvorlige psykiske lidelser. Først effektiv behandling, så barn....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...