mamma30 Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Hei! Jenta mi er nå 10 år,hun har alltid vært manipulerende og kontrollerende ovenfor meg... Det som virkelig skremmer meg nå er at jeg og flere med meg har sett en forandring hos henne... Nå ser/hører vi at hun har begynt å planlegge ting.... hun truer med å "ta" lillesøster fordi hun gjerne vil være enebarn,tidligere har hun også uttalt dette,men vi har vel ikke innsett alvoret før hun nå viser den planleggende siden.... For et par mnd siden fikk hun et raseri utbrudd som så mange ganger før,da har jeg hatt mulighet til å ringe min søster for å få hjelp(klarer snart ikke å holde henne i ro selv),men denne episoden var så ile at jeg måtte ha hjelp,men min søster kom seg ikke inn,da det viste seg at i mellom glassknusing og trusler/raseri,hadde min datter låst oss inne..... Hun hadde da låst oss inne på stuen,og da er det tre dører hun har låst for at ingen skulle komme å hjelpe meg.... Da gikk hun såpass langt at jeg i dag har arr på armen etter at hun gikk til angrep på meg med saksen...... Tør nesten ikke å nevne mine tanker om psykopatiske trekk til hjelpetjenesten,da jeg har nevnt det tidligere og det jeg sier blir vridd til at jeg har stor problemer som kan si sånne forferdelige ting om den snille søte jenta mi...."for hun er jo bare misforstått av meg,det er jo en bønn om oppmerksomhet fra mor" Må også nevne at jenta ligner utrolig mye på sin far......... Hun har minimal kontakt med ham,så hun er ikke "miljøpåvirket av ham på noen måte Så mitt rop om hjelp til deg er:hvor kan jeg få hjelp til oss,slik at jeg kan klare å få ting til å fungere også som familie.... Eller må jeg sende bort adhd`eren min,eller må minstejenta flytte til pappa slik at hun blir skjermet mest mulig???????????+ Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55307-nhdbarnadhdpsykopatiske-trekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reka Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Du må straks og med en gang ringe til noen som kan hjelpe deg. Dette blir verre jo eldre hun blir. Jenta di har ikke helt "grep på virkeligheten", selv om hun sikkert er både skarp og intelligent. Voldelig adferd SKAL man ta på adferd. Vær så snill, ikke "dekk over" for henne, hun trenger hjelp - ellers vil hun i ungdomstiden få kjempeproblemer, fordi at hun skal "ta folk" hele tiden. Jeg har nært kjennskap til dette - om du vil maile meg; Min datter var AKKURAT lik, men jeg ble aldri trodd helt, fikk beskjed om at jeg var dåelig på grensesetting etc. Det var jeg sikkert også - men det var for å takle en nogenlunde normal hverdag for de andre i familien også. Ble hun sagt imot visste ingen hva som kunne skje. Sprang etter meg med paraplyen for å drepe meg da jeg ammet hennes lillesøster etc. etc. Ingen straff hjalp, -ingen godsnakking. Det eneste som hjalp var å holde henne fast/sette seg på henne til "anfallet" ga seg. Det skal jeg love deg er UMULIG når hun er blitt voksen. [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55307-nhdbarnadhdpsykopatiske-trekk/#findComment-227001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma30 Skrevet 24. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2002 Du må straks og med en gang ringe til noen som kan hjelpe deg. Dette blir verre jo eldre hun blir. Jenta di har ikke helt "grep på virkeligheten", selv om hun sikkert er både skarp og intelligent. Voldelig adferd SKAL man ta på adferd. Vær så snill, ikke "dekk over" for henne, hun trenger hjelp - ellers vil hun i ungdomstiden få kjempeproblemer, fordi at hun skal "ta folk" hele tiden. Jeg har nært kjennskap til dette - om du vil maile meg; Min datter var AKKURAT lik, men jeg ble aldri trodd helt, fikk beskjed om at jeg var dåelig på grensesetting etc. Det var jeg sikkert også - men det var for å takle en nogenlunde normal hverdag for de andre i familien også. Ble hun sagt imot visste ingen hva som kunne skje. Sprang etter meg med paraplyen for å drepe meg da jeg ammet hennes lillesøster etc. etc. Ingen straff hjalp, -ingen godsnakking. Det eneste som hjalp var å holde henne fast/sette seg på henne til "anfallet" ga seg. Det skal jeg love deg er UMULIG når hun er blitt voksen. [email protected] Hei... Tusen takk for svar... Sender deg en mail når jeg har samlet litt krefter etterhvert...sikkert nok til kvelden.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55307-nhdbarnadhdpsykopatiske-trekk/#findComment-227010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reka Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Hei... Tusen takk for svar... Sender deg en mail når jeg har samlet litt krefter etterhvert...sikkert nok til kvelden.. Ja, vi får holde sammen vi ! :0) Jeg har ingen fasit, men jeg kan jo kanskje fortelle et og annet likevel om det du har foran deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55307-nhdbarnadhdpsykopatiske-trekk/#findComment-227012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest erfaren mor Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Du sier ingen ting om din datter går på medisiner, om hun er under oppfølging av f.eks. BUP, om det f.eks. er opprettet en ansvarsgruppe osv. Uansett må du få en time hos BUP eller barnelege slk at du fåt satt fokus på problemene. Om du har venner som ser hvordan din datter er, ta dem med som "vitner". Jeg hadde god erfaring med det da jeg ikke ble "trodd" av hjelpeapparatet - de mente også at kommunikasjonen mellom meg og min datter hadde kommet inn i en ond sirkel.... og at det var det som var problemet. Men da en nær venn av familien ble med på møte og fortalte akkurat hvor "fæl" og unormal ungen var, ble jeg faktisk trodd. Det viste seg også etter flere års undersøkelser at hun lider av en sjelden diagnose ( med store adferdsvansker) + ADHD. Ikke gi opp - ta ut det du har av krefter - i siste instans er det kun media som virker. Jeg har måttet true med å gå til lokalavisen ved et par anledninger, og da skjer det som regel noe.... Jeg føler med deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55307-nhdbarnadhdpsykopatiske-trekk/#findComment-227336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma30 Skrevet 24. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2002 Du sier ingen ting om din datter går på medisiner, om hun er under oppfølging av f.eks. BUP, om det f.eks. er opprettet en ansvarsgruppe osv. Uansett må du få en time hos BUP eller barnelege slk at du fåt satt fokus på problemene. Om du har venner som ser hvordan din datter er, ta dem med som "vitner". Jeg hadde god erfaring med det da jeg ikke ble "trodd" av hjelpeapparatet - de mente også at kommunikasjonen mellom meg og min datter hadde kommet inn i en ond sirkel.... og at det var det som var problemet. Men da en nær venn av familien ble med på møte og fortalte akkurat hvor "fæl" og unormal ungen var, ble jeg faktisk trodd. Det viste seg også etter flere års undersøkelser at hun lider av en sjelden diagnose ( med store adferdsvansker) + ADHD. Ikke gi opp - ta ut det du har av krefter - i siste instans er det kun media som virker. Jeg har måttet true med å gå til lokalavisen ved et par anledninger, og da skjer det som regel noe.... Jeg føler med deg! Hei erfaren mamma. Jenta mi er utprøvd på ritalin,men ble så ustabil,prøvde å hoppe ut fra verandaen(vi bor i 4 etage i blokk,rett ned på asfalten) Agressiv,deprimert og masse slikt,uten de helt store gjennombruddene faglig,eller motorisk sett. Har ordnet meg advokat mot hjelptjenesten pga en god del grove overtramp på meg,hvor bla BUP måtte stoppe dem fra å gå mere verbalt til angrep på meg.... Så de som nå skal ta over er Bup.... Men som kjent ting tar tid, Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre eller henvende meg for å få ordentlig hjelp til oss. Avlasteren til jenta mi har skrevet flere rapporter til hjelpetjenesten,men de legger ikke vekt på noe hun sier.... Har hatt med meg kjæresten min på møter,de sa bare når han også fortalte hvordan ting er hos oss,at jenta mi nå har begynt å angripe ham også.... Vet du svaret han fikk: De ønsket ham lykke til,mente at han var tøff som orket å være sammen med meg når ting var slik............Hva byr du? Dette er bare litt som er sagt til meg fra den fronten.... Så jeg sliter og er forferdelig sliten for tiden,men skal ikke gi opp før jeg er kvitt hjelpetjenesten og vi har fått hjelp fra noen med kompetanse....... men om du har noen gode råd til meg? kan ikke du sende en mail til meg? Adr: [email protected] .....(L) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55307-nhdbarnadhdpsykopatiske-trekk/#findComment-227355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også mamma med erfaring Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Hei! Dette høres bekymringsfullt ut! Jenta di har ADHD og forhåpentligvis er hun adekvat behandlet med medikamenter og andre tiltak?? Som et tilleggsproblem til ADHD eller helt uavhengig av noen annen diagnose kan barn ha adferdsforstyrrelse,noe som i seg selv er mer alvorlig og"ondartet" enn en ADHD alene. Det du beskriver vekker vel alvorlig bekymring for dette? Du sier at far har liknende trekk. Forskning viser at slike trekk som gir adferdsforstyrrelse (liten empati bl.annet og hensynsløs oppførsel mot andre) i stor grad kan være arverlig betinget og at miljømessige faktorer kan øke eller minke problemet. Slike barn trenger stor grad av hjelp for å utvikle seg i riktig retning og det er sjelden foreldre kan klare det alene. Hun er 10 år -det betyr at det haster,men det er ikke for sent. Ta kontakt med hjelpeapparatet for hjelp,dette er ikke din skyld, men noe dere trenger hjelp med! All mulig lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55307-nhdbarnadhdpsykopatiske-trekk/#findComment-227907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Først må jeg si at jeg blir forb...... når jeg leser om de reaksjoner du har fått i hjelpeapparatet. Det vidner om den ekstreme kompetansesvikt som finnes i deler av det apparatet som skal hjelpe barn. Jeg foreslår at du prøver å holde dette innen helsedelen av hjelpetjenesten. Be fastlegen om en henvisning til BUP (barne- og ungdomspsykiatrien). Om noen skal kunne hjelpe datteren din, må det være BUP. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55307-nhdbarnadhdpsykopatiske-trekk/#findComment-229268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Send henne på en behandlingshjem.Hun minste jenta som du har trenger du ikke å sende bort,for hun har også krav på oppmerksomhet fra deg.Vanligvis så har folk som regel for vane å gi "problembarnet" mer oppmerksomhet enn det enn det andre barnet får 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55307-nhdbarnadhdpsykopatiske-trekk/#findComment-229742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.