Gå til innhold

Behandling hos psykiater /NHD

Anbefalte innlegg

Fine1365379966

Hva kan en forvente når en går til behandling hos psykiater?

Dumt spm. kanskje, fra en som etterhvert har gått hos mange.

Psykiateren min er en erfaren, empatisk person. Jeg har god kontakt med han og jeg har tillit til han. Jeg vet at han vil hjelpe meg, og det er det viktigste for meg.

Han medisinerer meg, forklarer grundig om medisiner og tar mine spørsmål og erfaringer på alvor. Kommunikasjonen er god.

Jeg lurer på om jeg kan bruke han som samtalepartner. Jeg ønsker at jeg kunne ta opp alt som er vanskelig for meg. Det er f.eks. å godta den diagnosen jeg fikk for et år siden (Bipolar lidelse). Det var både en lettelse og et sjokk. I min familie har denne sykdommen alltid vært det grusomme og et tabu å. Og jeg ville gjerne snakke om hvordan det er å være pasient med en psykisk lidelse. Jeg vil ikke sverte og navngi behandlere, men jeg ville gjerne snakke om det som har hendt meg for kanskje å forstå noe av det. Jeg ville gjerne ha motforestillinger eller høre hva jeg kan ha misforstått og mistolket.

Men jeg er altså redd for å ta dette opp. Jeg har blitt redd behandlere pga det som har hendt meg.

Kan jeg vente å få snakke om disse tingene, NHD?

Jeg synes det går mye tid til medisinprat, sitter og venter på at det er ferdig, men så tør jeg ikke å si det. Hvordan skal jeg få sagt dette?

Jeg går veldig sjelden nå, annenhver måned ca., fordi jeg er så bra. Men timene er viktige for meg likevel. Det er så mye jeg vil snakke om som jeg ikke snakker med andre om.

Er dette vanskelig å forstå for dere behandlere?

Har jeg "rett" på å få snakke om vanskelig ting også når jeg ikke er deprimert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55485-behandling-hos-psykiater-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fine1365379966

Jeg kan svare deg kort:

Selvsagt kan/skal du bruke han som samtalepartner. Sett i gang og prat om alt det viktige som ligger deg på hjertet, og som du mener har betydning for din psyke! :-)

Du kan smile du, men gråten tar meg !

Tusen takk !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...