mariaw Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 jeg er ei jente på 21 år som sliter med motivasjonsproblemer, spesielt i forbindelse med skole og lesing,men også ellers....jeg får ikke lest til eksamener og det igjen fører til at jeg blir deprimert og mer tiltaksløs. skjønner ikke hvorfor jeg er sånn, for jeg vet at jeg ikke har problemer med læring og forståelse for det stoffet jeg skal igjennom, tvert i mot....jeg har bestandig vært skoleflink og har heller ikke hatt problemer med å få lest. jeg vet også at jeg ikke trenger å lese mye for å forstå stoffet, for det fester seg lett.....så hvorfor klarer jeg da ikke å lese? jeg får frysninger bare jeg tenker på å åpne boka, og finner stadig på andre ting å gjøre...det virker nesten som om jeg fortrenger at jeg burde ha lest. så er det plutselig dagen før eksamen og da innser jeg at det ikke er noen vits, så jeg gir blaffen....går ut fra at det er mange andre som har det sånn også? jeg har eksamen i morgen og har lest to sider.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55594-mangler-motivasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Hei Jeg sliter med akkurat samme problemet som deg. Jeg er også skoleflink, men hater å sette meg ned. Nå feks skulle jeg ha lest, men sitter og surfer. Hvis du bare leser litt i dag, så er det bedre enn ingenting. Kanskje får du det du leser til eksamen. Da blir du glad at du ihvertfall las litt. Har du noen notater du kan lese på? Da ser du hvilke stoff læreren har lagt vekt på. Det er ikke lett og motivere seg nå når det er vår og masse annet kjekt å finne på. Men bit det i deg og se på det som kjekt å lære nye ting. Lykke til på eksamen i morgen Håper det går kjempebra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55594-mangler-motivasjon/#findComment-228964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
neuni Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 du stiller eit interessant spørsmål, synes eg. eg har også alltid vært av den skoleflinke typen, men i all den tid eg har gått på skole, slitt med manglende motivasjon for å jobbe med fagene. i fleire år har eg fundert over dette med motivasjon - kor den kjem fra, kor den "lages", kva for psykiske prosesser som kan produsere motivasjon. igrunnen har eg ikkje komme fram til stort. motivasjon kjem fra viljen til å oppnå noko, men dette er ikkje nok. eg kan _ville_ bli flink til noko, men likevel ikkje være motivert til å lese/trene/øve. kanskje har det med forhøya ambisjonsnivå å gjere - at ein ønsker seg kunnskap/evner/ferdigheter som ligg for høgt til å kunne nås i løpet av overskuelig tid? at dersom ein klarer å sette seg mål som er mulige å nå i løpet av ein tidsperiode som det er mulig å ha eit forhold til (mindre enn eitt år, tenker eg) så er det lettere å kjenne motivasjon - det blir ikkje så langt fram og veien dit vil ikkje synes så uoverkommelig og meiningsløs å ta fatt på. det var det eg kom på akkurat no, av tanker rundt fenomenet motivasjon...kanskje det kan motivere (*gliz*) nokon til å tenke videre rundt dette, eller få sin eigen motivasjon til å fungere bedre?? i så fall hører eg gjerne om det - [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55594-mangler-motivasjon/#findComment-230311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.