Gjest pi@-m@rtine Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Som jeg skrev i et tidligere innlegg til deg, så var jeg innom en psykose for en mnd siden. Eller rettere sagt: Legene på psykehuset mente det. Men jeg lurer nå litt på akkurat det ?? Derfor velger jeg å spørre deg om dette: Jeg kan, i perioder med mye stress/belastninger begynne å tenke mye rart. Som foreksempel at det strømmer blod ut av munnen på folk (jada, æsj!!), og da skjer det noe merkelig, for samtidig som jeg skjønner at dette ikke kan gå an, så skjer det og det er fryktelig å se på, tro du meg! Jeg hører stemmer fra visse personer, de samme hver gang, som ikke eksisterer i RL. Jeg er klar over at de som snakker til meg, ikke Er der , men likevel begynner jeg å se dem. Og jeg klarer ikke "slå av" , men lever med personene som med andre. (Vanskelig å finne de rette ordene på dette, men jeg forsøker så godt jeg kan.....) Jeg ser ting, feks. døde mennesker, som lever i RL, men som jeg føler er "ute etter meg". Og personene som snakker, sier det er meg som har drept vedkommende. Fælt! Har ringt politiet, og syns det er trasig når de ikke finner noen! Hva er alt dette her, NHD? Selv tror jeg at RL blir for tøffe saker, og at jeg går inn i dette her, for at legene skal redde meg, eller noe sånt? Men er det rett at dette er psykose? Jeg Vet jo at dette ikke "sant"/virkelig, likevel klarer jeg ikke "slå av". Det er som med dominobrikker, faller den første, så dras alt med. Jeg har hjelp av Nozinan, det pleier å virke etter noen dager. Like før den siste episoden inntraff, skjedde to dødsfall i nær familie på en uke, i tillegg til at jeg hadde vært veldig aktiv noen mnd. Til slutt: Hva hender når man får mange ulike diagnoser, alt etter hva den nye behandleren mener. Strykes noen, eller er jeg et psykiatri-monster som går løs? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55675-kan-dette-kalles-psykose-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 1. Ja, dette kan nok kalles psykose. Du er i hvert fall svært nær grensen. Mot psykose teller det at du selv vet at det ikke er virkelig. For psykose teller hallucinasjonene og at du, selv om vet at det ikke er virkelig, ikke greier å la være å forholde deg som om det var virkelig. 2. Ved en ny innleggelse setter en de diagnoser en mener er til stede, og det er disse som gjelder. Tidligere diagnoser gjelder ikke nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55675-kan-dette-kalles-psykose-nhd/#findComment-229438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.