Gå til innhold

meniskskade?


Gjest Steve

Anbefalte innlegg

Dagen etter en fjelltur fikk jeg vondt i kneet på høyre fot, og etter 3 uker er det fortsatt ikke blitt bra. Dersom jeg ikke trener på en stund går smerten i kneet bort, men begynner jeg med fysisk aktivitet igjen kommer smerten med en gang. Det er på innnsiden av kneleddet at det gjør vondt ved bevegelse, i tillegg gjør det vondt hvis jeg trykker på venstre side av kneskålen. Når jeg er i fysisk aktivitet blir kneet stivt. Dersom jeg sitter lenge med kneet i samme stilling etter at jeg har vært i aktivitet, blir det svært vondt å strekke det ut igjen. Kan dette være meniskskade, og hva må i så fall gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare ta deg en tur til lege, så vil han henvise deg videre til en undersøkelse på sykehus. For meg høres det ut som menisk, men kun en undersøkelse kan bekrefte det.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Det høres ut som en belastningsrelatert smerte, som sannsynligvis vil bli bedre av seg selv. Men for sikkerhets skyld kan du få det undersøkt. Blir du gående med smerten lenger enn 14 dager og den ikke forsvinner, bør du kontakte lege.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nej..

du har næppe en meniskskade, men som beskrevet en overbelastning af brusken i knæet påbagsiden af knæskallen.

En sådan tilstand kræver ro gennem uger/måneder, men bliver ireglen bedre.

Det næste problem er så blot om der er sket skade med brusken eller ej.

du kan enten vente og se hvordan det går, eller få en ortopædkirurg til at artroskopere knæet med henblik på bruskforholdene i knæet.

i mellemtiden kan smerterne søges kuperet med NSAID via din læge.

læs evt. om chondromalaci her på siderne.

mvh

bruun, ortopædkirurg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...