Gå til innhold

Må unge dø før psykologtimen?

Anbefalte innlegg

Gjest barelurer23

hva skal til for å få en ungjente til psykolog? Min datter havnet på legevakten for en god stund tilbake. Hun fikk rekvisisjon til psykolog. Legen hadde skrevet "suicidal" på rekvisisjonen. OVER ETT ÅR GIKK FØR HUN FIKK TIME!!!!! Slå den! Og da står det altså selvmordsmulighet på rekvisisjonen! Jeg lurte på om jeg skulle ringe psykologen og si "beklager hun tok livet sitt for noen mnd. siden"!! Er det rart foreldre ofte føler seg maktesløse? Hvor er hjelpen når man trenger den, spør jeg. PS! Hun lever forøvrig i beste velgående!

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Svikten skyldes flere ting.

1. I en slik situasjon mener jeg din datter har krav på vurderingstime innen 1 mnd. Når hun ikke får det, kan det være et brudd på lov/forskrift.

Uansett burde det vært tatt kontakt, og dere burde vært holdt informert.

2. Organiseringen av det psykiske helsevern for unge er alt for dårlig mht effektivitet. Produktiviteten er skammelig lav.

3. Selv om 2 blir ordet opp i, kan det være et misforhold mellom tilbud og etterspørsel.

4. Etter min mening har terskelen for å uttrykke "selvmordtanker", men også argumentere med dette i henvisningene blitt alt for lav. Dermed får vi en "ulv, ulv - effekt" som gjør det svært vanskelig å skille de reelt suicidale fra de mer hysteriske/oppmerksomhetskrevende.

Kan ikke huske sist en "truer" gjorde alvor av det.

1. I en slik situasjon mener jeg din datter har krav på vurderingstime innen 1 mnd. Når hun ikke får det, kan det være et brudd på lov/forskrift.

2. Organiseringen av det psykiske helsevern for unge er alt for dårlig mht effektivitet. Produktiviteten er skammelig lav.

3. Selv om 2 blir ordet opp i, kan det være et misforhold mellom tilbud og etterspørsel.

4. Etter min mening har terskelen for å uttrykke "selvmordtanker", men også argumentere med dette i henvisningene blitt alt for lav. Dermed får vi en "ulv, ulv - effekt" som gjør det svært vanskelig å skille de reelt suicidale fra de mer hysteriske/oppmerksomhetskrevende.

Du skriver at du ikke kan huske sist en som truet gjorde alvor av det. Har du glemt Vilje og hlp?

Du skriver at du ikke kan huske sist en som truet gjorde alvor av det. Har du glemt Vilje og hlp?

Nei, jeg har ikke glemt dem. Tenkte på egen praksis utenom DOL.

"Husker ikke" var kanskje ikke den beste formuleringen.

Poenget er at vi bruker utrolig mye ressurser på såkalte suicidale kriser hvor behandlingen gir liten nytte i forhold til den nytte en kunne oppnådd om en fikk drevet planlagt og strukturert behandling over tid.

Jeg ser ikke bort fra at en ville få en total helsegevinst om en valgte totalt å overse de impulsive med suicidaltrussler og konsentrerte seg om kun de med alvorlige depresjoner.

Alle disse impulsive og krisepregede kontaktene med psykiatrien kan lett vedlikeholde og forsterke sykdom som å bedre den.

Annonse

Kan en av grunnene til at du ikke ser så mye til at suicidale gjør alvor av trusselen sin i din praksis være at du faktisk gir dem hjelp til å overleve?

Gjest karen

syns det er rart.. hvor bor du i landet?

jeg hadde begynt med jevnlig selvskad noen måneder siden og jeg fikk nye psykiater (etter avbrutt terapi i et år) i mindre enn 1 måned. kanskje er det fordi jeg har vært hos psykologen eller psykiater siden 98? bare vet at fordi jeg er undervektig og har andre sykdommer i tilleg til spiseforstyrelse, får jeg behandling veldig raskt og innlegelse på forskellig steder uten å ta mye tid.

Håper at dattera di får hjelpen som hun trenger snart. Dessuten glem aldri å mase om å få ekstra oppmerksomheten fra legene/terapeuten hvis hun er suicidal.

Gjest karen

hei, jeg forstår godt det NHD sier om at han kan ikke husker en truer som faktisk gjør det.. jeg driver med selvskadd og jeg gjør alt mulig for å skjule fra mine nærmeste og behandlere, og jeg vet at den dag som jeg faktisk greier å ta mitt eget livet, vil jeg ikke gi noe tips på forhånd eller truer om det, fordi jeg vil ikke at noe odelleger mine planer. Det har jo et forskell med å drive med kutter seg selv og å faktisk prøv å begår selvmord. Jeg gjør det jeg gjøre får å glemme psykisk smerten, men betyr ikke at jeg har lyst til å ta mitt eget livet, alle gang jeg kutter meg selv. Det kan hende en dag at jeg kutter galt og kjenner ikke hvor dyp jeg gjør det, da vips er jeg død uten varsel.

jeg tror at de fleste som faktisk gjennomgå selvmord, gir ikke beskjed på forhånd.

sorry hvis dette er litt utenom emne, men ville jeg bare si det har jo en grense på å vare er en fare for seg selv (selvskadd, alvorlig anoreksi) og en som ordentlig er 'suicidal'.

Gjest barelurer23

Utrolig kjekt å se responsen på temaet! Takk skal dere ha! Det går ikke så bra med henne. Hun skulle absolutt hatt hjelp. Jeg var dessverre ikke med henne til legevakten. Hun har fremdeles helt utrolige tendenser til å flippe ut. Hennes far var psykopat, lurer nå på om dette kan være arvelig? Hennes fars søster hadde samme tendensene når hun var ung! Hun har fått alt opp i hendene hele livet, ikke bare matr. ting men også kjærlighet, oppmerksomhet og oppfølging. Og med en gang noe ikke går hennes vei, så er det knusing, smelling av dører, hun ødelegger dyre ting som f.eks. stereoanlegg, riper opp stuevinduer med stein etc. Dette har jeg levd med siden hun var 12år! Nå er hun 19! Jeg sprekker, og systemet er ikke tilstede. Kan ikke tvansinnlegge henne heller siden hun er over 18!

Utrolig kjekt å se responsen på temaet! Takk skal dere ha! Det går ikke så bra med henne. Hun skulle absolutt hatt hjelp. Jeg var dessverre ikke med henne til legevakten. Hun har fremdeles helt utrolige tendenser til å flippe ut. Hennes far var psykopat, lurer nå på om dette kan være arvelig? Hennes fars søster hadde samme tendensene når hun var ung! Hun har fått alt opp i hendene hele livet, ikke bare matr. ting men også kjærlighet, oppmerksomhet og oppfølging. Og med en gang noe ikke går hennes vei, så er det knusing, smelling av dører, hun ødelegger dyre ting som f.eks. stereoanlegg, riper opp stuevinduer med stein etc. Dette har jeg levd med siden hun var 12år! Nå er hun 19! Jeg sprekker, og systemet er ikke tilstede. Kan ikke tvansinnlegge henne heller siden hun er over 18!

Bare et kort innspill midt i arbeidstiden:

Det at hun er over 18 er intet hinder for tvangsinnleggelse.

Nå når hun er 19, skal hun behandles i voksenpsykiatrien.

Be fastlegen hennes om en vurdering av dette spørsmålet.

Gjest barelurer23

Bare et kort innspill midt i arbeidstiden:

Det at hun er over 18 er intet hinder for tvangsinnleggelse.

Nå når hun er 19, skal hun behandles i voksenpsykiatrien.

Be fastlegen hennes om en vurdering av dette spørsmålet.

Takk for at du svarer! Å få henne til å gå til fastlege, er helt håpløst. Hun liker ham ikke (selvsagt). Hun liker ingen som ikke passer inn i hennes mønster, dessverre. Så det blir i såfall en kamp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...