Gjest vænnen Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 En venninne av meg ble utsatt for seksuelle overgrep av daværende stefar da hun var barn. Hun får ikke snakket om og bearbeidet overgrepen av psykiatrien. Hun er forbannet over dette, for hun vil bearbeide dem og vil gjerne henvises til en psykiater der hun kan få snakket om dem. Pleieren hun har kontakt med nå, sier at hun bare skal snakke om depresjonen sin. Grunnen er kanskje fordi da hun bodde et annen sted og snakket med psykiater om overgrepene, gikk hun inn i en kraftig depresjon og ble lagt inn. Men er det riktig at hun ikke skal snakke om dem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56364-ikke-snakke-om-overgrepene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pi@-m@rtine Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Jeg tror det kan være ulikt fra person til person, hva en føler hjelper. Selv hadde jeg best hjelp av kognitiv terapi, der vi ikke snakket så mye om selve overgrepene. Det var nok også mye fordi jeg tidligere en periode på et halvt år nærmest følte meg "tvunget" av daværende terapeuten til å gjennomgå overgrep i detalj, gang på gang. Noe som førte til en kraftig forverring av min helse. Så jeg ville kjent på min egen "magefølelse", ikke gjøre noe man føler tvil rundt. Behandlere som øver sterk press på pasienten, om at alt må ut, har iallefall jeg dårlig erfaring med. Men det hjalp å få snakke ut om følelsene rundt overgrepene, om hvor forlatt og sviktet jeg følte meg. For det ble jeg jo, reelt sett........ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56364-ikke-snakke-om-overgrepene/#findComment-233539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vænnen Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Jeg tror det kan være ulikt fra person til person, hva en føler hjelper. Selv hadde jeg best hjelp av kognitiv terapi, der vi ikke snakket så mye om selve overgrepene. Det var nok også mye fordi jeg tidligere en periode på et halvt år nærmest følte meg "tvunget" av daværende terapeuten til å gjennomgå overgrep i detalj, gang på gang. Noe som førte til en kraftig forverring av min helse. Så jeg ville kjent på min egen "magefølelse", ikke gjøre noe man føler tvil rundt. Behandlere som øver sterk press på pasienten, om at alt må ut, har iallefall jeg dårlig erfaring med. Men det hjalp å få snakke ut om følelsene rundt overgrepene, om hvor forlatt og sviktet jeg følte meg. For det ble jeg jo, reelt sett........ men poenget er jo at hun gjerne VIL snakke ut om overgrepene, men får ikke lov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56364-ikke-snakke-om-overgrepene/#findComment-233765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
threzi Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 men poenget er jo at hun gjerne VIL snakke ut om overgrepene, men får ikke lov. jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten deg vennen min. bare det at du skriver her inne beviser at du er et godt menneske. Ikke forferdelig som noen vil påstå. tror du vet hvem jeg sikkter til. det er så godt å tenke på at jeg kan snakke med deg om alt. kjempe glad i deg, vennen. klem fra din bestevenninne! pi@martine! det er en stund siden jeg har vært inne på dol nå. jeg takker for alle mail jeg har fått. jeg skal sende en til deg så snart som mulig. når det blir det vet jeg ikke. jeg vet aldri hvordan dagene mine blir. hilsen threzi Detd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56364-ikke-snakke-om-overgrepene/#findComment-234092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten deg vennen min. bare det at du skriver her inne beviser at du er et godt menneske. Ikke forferdelig som noen vil påstå. tror du vet hvem jeg sikkter til. det er så godt å tenke på at jeg kan snakke med deg om alt. kjempe glad i deg, vennen. klem fra din bestevenninne! pi@martine! det er en stund siden jeg har vært inne på dol nå. jeg takker for alle mail jeg har fått. jeg skal sende en til deg så snart som mulig. når det blir det vet jeg ikke. jeg vet aldri hvordan dagene mine blir. hilsen threzi Detd Til vænnen og hennes venninne... Jeg er et overgrepsoffer.Det er vondt,tøfft, vanskelig,sterke affektive krefter raser i deg. Ikke et tema man forteller i lys av stearinlys,en kopp kaffe eller en flaske vin med venner,for den saks skyld.Det kreves stor grad av tilstedeværelse for mottager,at vedkommende tørr å stå i sit. sammen med overgrepsoffer,tørr å ta imot det ras av følelser som kommer,.betingelsesløst.Du skal være rimelig trenet i slike prosesser,og trygg på deg selv. Som offer skal du heller ikke tvinge i gang en prosess,men la den få modnes,til "du" er klar til å gå inn i det.Tro meg,det er en ualminnelig tøff prosess.I tillegg er det viktig at overgrepsofferet føler seg 120% trygg/stoler på behandler,og vel så viktig;at kjemien stemmer.Ikke pushe på;la ting få ta den tiden det tar.Bruk evt.fastlegen som tilleggskontakt. Jeg vet hva jeg snakker om,det er en usedvanlig jævlig(unskyld utrykket) prosess,som krever all den fysiske og psykiske styrke du måtte ha!!! Du er flott som vil hjelpe henne;lykke til på veien begge to.... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56364-ikke-snakke-om-overgrepene/#findComment-234128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.