Gå til innhold

Vondt i hofta


frezia

Anbefalte innlegg

Har i ca 2 måneder hatt vondt i den ene hofta, men har ikke peiling på hva det gjør vondt i! Jeg trener spinning, aerobic, lett styrketrening og går turer, og da merker jeg ingenting. Men når jeg reiser meg etter å ha sittet i ro en stund, eller skal ut av senga om morgenen, gjør det skikkelig vondt. Ellers gjør det ikke vondt når jeg tar på hofta.

Har noen en idé om hva som er feil? Isåfall, hvordan kan jeg få det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære frezia.

Ut i fra beskrivelsen av dine aktiviteter, antar jeg du er ganske ung. Du sier ikke noe bevegelsesinnskrenkning, natt smerter etc., men likevel, har det vonde vart i 2 mndr. samtidig som du kanskje har begrenset aktiviteten noe, da bør lege se på deg. Det mest sansynlige er en overbelastning som vil gå over av seg selv. Dog er det best å være på den sikre siden.

Vennlig hilsen T.-Ø.Endsjø. Idrettslege NIMF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære frezia.

Ut i fra beskrivelsen av dine aktiviteter, antar jeg du er ganske ung. Du sier ikke noe bevegelsesinnskrenkning, natt smerter etc., men likevel, har det vonde vart i 2 mndr. samtidig som du kanskje har begrenset aktiviteten noe, da bør lege se på deg. Det mest sansynlige er en overbelastning som vil gå over av seg selv. Dog er det best å være på den sikre siden.

Vennlig hilsen T.-Ø.Endsjø. Idrettslege NIMF

Hei!

Jeg er en jente på 21 år som har veldig vondt i hofta! Det har nå vart i 6 mnd. Begynte etter påskeferien, da jeg gikk mye. Var hos lege i mai, han sa det ville gå over av seg selv. Det har det ikke gjort. Har begynt hos fysioterapeut nå, får massasje og elektrobehandling. Synes ikke det hjelper så mye. Bør kanskje nevne at jeg har hypermobile ledd, og behandles også for tida for "atraumatisk skulderinstabilitet". Hofta er vond når jeg har sittet/ligget en stund og når jeg løfter beinet slik at leddet blir beveget ut i ytterstilling. Ikke vondt om natta, med mindre jeg beveger meg for mye. Er det en senebetennelse, slimposebetennelse (forskjellige teorier jeg har fått forespeilet) eller bare overanstrengelse? Er det noe annet som kan gjøres, eller må jeg bare være tålmodig? Er sliten etter 6 mnd med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en jente på 21 år som har veldig vondt i hofta! Det har nå vart i 6 mnd. Begynte etter påskeferien, da jeg gikk mye. Var hos lege i mai, han sa det ville gå over av seg selv. Det har det ikke gjort. Har begynt hos fysioterapeut nå, får massasje og elektrobehandling. Synes ikke det hjelper så mye. Bør kanskje nevne at jeg har hypermobile ledd, og behandles også for tida for "atraumatisk skulderinstabilitet". Hofta er vond når jeg har sittet/ligget en stund og når jeg løfter beinet slik at leddet blir beveget ut i ytterstilling. Ikke vondt om natta, med mindre jeg beveger meg for mye. Er det en senebetennelse, slimposebetennelse (forskjellige teorier jeg har fått forespeilet) eller bare overanstrengelse? Er det noe annet som kan gjøres, eller må jeg bare være tålmodig? Er sliten etter 6 mnd med dette.

Kære frezia og Nea; I kan have et bruskproblem inde i selve hoften, men det kan også blot være irritation af slimhinden der (synovitis).

Det er meget svært at påvise; dog kan de nyere MR skannere påvise bruskdefekter, men ikke synovitis.

jeg mener I begge bør undersøges med en sådan skanner, som må være ihvertfald på universitets sygehusene. (det er de i Danmark).

mvh

bruun, ortopædkirurg,køge,danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jvb og Thor-Øistein Endsjø.

Kan legge til at jeg er 28 år og ikke har smerter om natta så lenge jeg ligger i ro, eller ikke slenger meg for hardt nedpå senga med den vonde hofta først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...