Gå til innhold

Eksamensnerver

Anbefalte innlegg

Gjest glimmer

Jeg skrev et lite innlegg om dette på Åpent Forum, men tenkte kanskje at noen her inne kunne ha gode råd til meg. NHD, kanskje?

Jeg går på VGS og tar alle eksamener (ingen karakterer satt av lærere basert på prestasjon gjennom året, dette på grunn av kronisk sykdom, som gjør at jeg studerer mye hjemme). Vanligvis har jeg toppkarakterer, men på muntlig går jeg alltid ned til 5. Er klar over at dette ikke høres ut som et stort problem, men det hadde vært fint om noen tok meg alvorlig allikevel, da det irriterer meg at jeg ikke får den karakteren jeg kunne ha fått ellers.

Problemet er at jeg får helt panikk under eksaminasjonen. Hvis jeg vet at jeg snart skal inn, så begynner jeg å hyperventilere. Klarer jeg å roe meg ned før jeg sitter der foran eksaminator, så kommer panikken tilbake i full styrke da. Ved sist eksamen utsatte sensor eksamenen min i fem minutter, bare for at jeg skulle ta meg sammen litt. Etterhvert går det bedre, noe som sikkert er grunnen til at jeg allikevel ender opp med en god karakter. Men den kunne vært bedre og det plager meg.

Kan nevne at jeg er ganske rolig før dagen er der. Hører at andre har vært kvalm i dagesvis, men allikevel går det bra med de når de kommer inn og begynner å snakke. Jeg, der i mot, stresser ikke før det er like før jeg skal inn.

Noen som har noen gode råd til meg? Vil gjerne være "kurert" for dette før jeg skal studere videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56530-eksamensnerver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

SE på sensor. Drit i deg selv, drit i at du rødmer, drit i at du svetter og skjerlver. Det er de vant til, de har sett en milliard nervøse folk før. SE på dem og SE dem. Og så begynner du å snakke TIL dem, ikke til deg selv eller til prestasjonskravene dine, men til de helt alminnelige menneskene foran deg.

Og hvis du får 5, hva så?