Gå til innhold

Eksamensnerver

Anbefalte innlegg

Gjest glimmer

Jeg skrev et lite innlegg om dette på Åpent Forum, men tenkte kanskje at noen her inne kunne ha gode råd til meg. NHD, kanskje?

Jeg går på VGS og tar alle eksamener (ingen karakterer satt av lærere basert på prestasjon gjennom året, dette på grunn av kronisk sykdom, som gjør at jeg studerer mye hjemme). Vanligvis har jeg toppkarakterer, men på muntlig går jeg alltid ned til 5. Er klar over at dette ikke høres ut som et stort problem, men det hadde vært fint om noen tok meg alvorlig allikevel, da det irriterer meg at jeg ikke får den karakteren jeg kunne ha fått ellers.

Problemet er at jeg får helt panikk under eksaminasjonen. Hvis jeg vet at jeg snart skal inn, så begynner jeg å hyperventilere. Klarer jeg å roe meg ned før jeg sitter der foran eksaminator, så kommer panikken tilbake i full styrke da. Ved sist eksamen utsatte sensor eksamenen min i fem minutter, bare for at jeg skulle ta meg sammen litt. Etterhvert går det bedre, noe som sikkert er grunnen til at jeg allikevel ender opp med en god karakter. Men den kunne vært bedre og det plager meg.

Kan nevne at jeg er ganske rolig før dagen er der. Hører at andre har vært kvalm i dagesvis, men allikevel går det bra med de når de kommer inn og begynner å snakke. Jeg, der i mot, stresser ikke før det er like før jeg skal inn.

Noen som har noen gode råd til meg? Vil gjerne være "kurert" for dette før jeg skal studere videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56530-eksamensnerver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

SE på sensor. Drit i deg selv, drit i at du rødmer, drit i at du svetter og skjerlver. Det er de vant til, de har sett en milliard nervøse folk før. SE på dem og SE dem. Og så begynner du å snakke TIL dem, ikke til deg selv eller til prestasjonskravene dine, men til de helt alminnelige menneskene foran deg.

Og hvis du får 5, hva så?

Jeg hadde 4,3 i snitt, har nå en glimrende universitetsutdannelse, en gøy og utfordrende jobb, glimrende økonomi og et godt liv.

5 er faktisk en topp karakter, kanskje du burde innse at du ikke er perfekt på munntlig, og at livet går videre likevel? INGEN kommer til å spørre deg om de karakterene så snart du er kommet inn på den utdannelsen du vil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56530-eksamensnerver/#findComment-234744
Del på andre sider

Jeg tror det er et par ting du bør spørre deg selv om. For det første bør du innse at du fikk 5 på eksamen og ikke 6. Har du tenkt å la det plage deg resten av livet? Hvis ikke, hva kan du gjøre med det, er det aktuelt å ta eksamen om igjen for å få 6? Hvis ikke får du bare finne en måte å leve med det på. Det andre er: hva kan du gjøre for å få bedre karakter på en annen eksamen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56530-eksamensnerver/#findComment-234751
Del på andre sider

Gjest glimmer

Jeg tror det er et par ting du bør spørre deg selv om. For det første bør du innse at du fikk 5 på eksamen og ikke 6. Har du tenkt å la det plage deg resten av livet? Hvis ikke, hva kan du gjøre med det, er det aktuelt å ta eksamen om igjen for å få 6? Hvis ikke får du bare finne en måte å leve med det på. Det andre er: hva kan du gjøre for å få bedre karakter på en annen eksamen?

Takk for svar.

Nei, tar ikke opp en eksamen på grunn av en 5'er. Og jeg tar det helt med ro i så måte, er jo generelt fornøyd med prestasjonen. Nå når jeg har tenkt litt på det, i alle fall :)

Og jeg skriver jo her for å finne ut hva jeg kan gjøre med problemet, da... :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56530-eksamensnerver/#findComment-234783
Del på andre sider

Takk for svar.

Nei, tar ikke opp en eksamen på grunn av en 5'er. Og jeg tar det helt med ro i så måte, er jo generelt fornøyd med prestasjonen. Nå når jeg har tenkt litt på det, i alle fall :)

Og jeg skriver jo her for å finne ut hva jeg kan gjøre med problemet, da... :P

Prøv å ikke tenke på sensor som en som skal kritisere og granske kunnskapene dine, men mer om en som vil hjelpe deg til en god karakter. Øv deg på muntlig eksamen å forhånd. Snakk til deg selv hjemme. Du har lov å si at du må tenke deg litt om under eksamen. Det tar ikke lang tid og så er det over. Men jeg synes du skal være fornøyd med 5. Hvis du forventer 6 på hver eksamen tror jeg du vil bli skuffet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56530-eksamensnerver/#findComment-234806
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...