Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har vært deprimeret i perioder i mange år.

For tiden går jeg på 100mg. zoloft daglig

Men de siste ukene er det som de ikke virker,eller de gjør jo det da men føler mer trang til og bruke noe mer-Vin. i tilegg.Jo jeg vet det ikke er noe hjelp i og drikke,men akkurat da en drikker hjelper det jo,men det blir jo heller verre dagen etter

Går og ut fra at jeg må leve med depresjoner resten av livet i perioder

Har hatt dep. i perioder i ca. 12 år

Men så lenge jeg går på 100 mg. zoloft dg. trodde jeg dettte skulle være nok.Har gått på denne dosen i ca. 1 år.

Har ikke og vil ikke prøve psykolog.har brukt min faste lege som jeg har hatt i mange år.

Hva søren gjør jeg ????

Takker for ev. svar.

Mvh. lote

har skrevet her før om samme problemer,er fortsatt inne og ser nesten daglig,men ikke noe overskudd til og skrive noe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56580-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt hva jeg skal svare jeg, men du dytter jo bare problemmene til side når du kunn bruker medisiner og ikke psykolog, da får du jo ikke full behandling, og derfor vil depresjonen komme tilbake, når pillene minker effekt, og det gjør de etter at du har brukt de en stund, for da blir kroppen vandt til dem. Så får å bli kvitt depresjonen må du jo ta tak i det som ligger bak den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56580-depresjon/#findComment-235088
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Først vil jeg kommentere på hek`s svar.

Det er en myte at det trenger "å ligge noe bak". Mange har forvillet seg bort i endeløse psykoterapier for å finne "noe bak". Depresjon skyldes vanligvis en medfødt, genetisk disposisjon.

Dessuten vil ofte samtaler hos fastlegen kun gjøre samme nytte som samtaler på "spesialistnivå"

Så til deg:

Selv på medisiner vil stemningsleiet kunne endre seg noe. Siden det kun har vart noen uker, vil mitt første råd være "vent og se".

Om det vedvarer, bør du diskutere dose/medisinendring med legen din.

Om du virkelig kjenner til vanskelige ting/store konflikter i livet ditt, kan en bearbeidelse av disse være nødvendig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56580-depresjon/#findComment-235208
Del på andre sider

Først vil jeg kommentere på hek`s svar.

Det er en myte at det trenger "å ligge noe bak". Mange har forvillet seg bort i endeløse psykoterapier for å finne "noe bak". Depresjon skyldes vanligvis en medfødt, genetisk disposisjon.

Dessuten vil ofte samtaler hos fastlegen kun gjøre samme nytte som samtaler på "spesialistnivå"

Så til deg:

Selv på medisiner vil stemningsleiet kunne endre seg noe. Siden det kun har vart noen uker, vil mitt første råd være "vent og se".

Om det vedvarer, bør du diskutere dose/medisinendring med legen din.

Om du virkelig kjenner til vanskelige ting/store konflikter i livet ditt, kan en bearbeidelse av disse være nødvendig.

Hva er denne medfødte genetiske disposisjonen? En genetisk feil? Kan den påvises ved blodprøver, gentester eller på annen måte. Jeg har hatt min første depresjon i en alder av 46 år. Hvorfor har ikke denne genetiske disposisjonen slått ut før? Hvor stor er sjansen for at jeg får en ny depresjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56580-depresjon/#findComment-236153
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...