Gå til innhold

VONDE SKULDRE


sorpet

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid hatt problemer med skuldrene. Begynte for ca 2 år siden.. fikk først bare vondt da jeg trente hardt i benken eller med manualer. Dette følte jeg var inne i skuldrene. Jeg ble verre...fikk vondt da jeg trente ryggen (nedtrekk, roing etc)(begynte å få vondt i muskler nedover ryggen). Ble veldig fort sliten i musklene i skuldrene og nedover ryggen. Nå blir jeg sliten når jeg bærer en bærepose hjem fra butikken. Har begynt hos fysioterapi(en god del mnd siden)..fikk beskjed om at det var rotator cuffen som var litt sliten. begynte å trene med strikk for å stabilisere skuldrene, men ble verre. Det er dessuten vankelig for meg å si akkurat hvor det gjør vondt, og smerten hopper fra skulder til skulder, og fra sted til sted. Det er vanskelig å si om det ligger i selve leddet eller om det er sener eller musklene som er betente. Nå har jeg også begynt hos en akupunktør. Han mener det kan være noe med vesken i skuldrene og andre ledd i kroppen som forårsaker dette. derfor stikker han nåler i meg for å nyrene til å produsere mer veske for skuldrene og andre ledd....høres dette logisk ut? Han sier at når skuldrene ikke får nok veske begynner det å verke og kan sette seg betennelse i musklene som stabiliserer....høres dette logisk ut, for meg gjør det? Har også tatt en MR test som var negativ. Jeg har, som dere forstår, blitt litt desperat av å finne ut hva som er problemet. Jeg har nå ikke trent noe overkropp i det hele tatt på flere mnd. Til slutt bare lurte jeg på om det er mulig å spise noe, f.eks. enorme mengder med omega 3 eller andre oljeliknende tilskudd som kan vøre til at leddene får mer ”olje”. Jeg sitter en del foran maskinen (jobb), begynner å få en sterk misstanke at det er her årsakene ligger. Trenger jeg rett og slett mare lang pause fra alt og alle. Jeg håper det virker med akkepunktur.. Har du/dere noen tips kommentarer eller annet på hjerte, vennligst SKRIK ut.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Dersom du har belastningsrelaterte smerter, skal det som regel lite til for å opprettholde disse med lettere aktiviteter. Det er godt mulig at jobbingen foran maskinen er med på å opprettholde plagene og at du hadde hatt godt av en pause.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. trening med strikk: det er ikke bestandig det er så lurt. For det første må du først ha en periode med ro (evt. komb. med smertestillende) fra den aktiviteten du mener er hovedårsaken til smertene. Når så smertene er helt eller i det minste delvis borte kan du så smått begynne tenke på trening for å styrke rotatorene. Dette er svært små muskler, som trenger relativt lite belastning for å ha treningseffekt. Når de i tillegg er overbelastede/ nedkjørte i utgangspunktet skal du utvise ekstra forsiktighet ved gjenopptrening. Strikk vil i enkelte tilfeller bli FOR MYE, bl.a. fordi det gir økende belastning utover i bevegelsen (strikken strammes). Har du muligheten til å få trene i et trekkapparat med LETTE vekter (slik at du enkelt tar 30-40 repetisjoner) er det å foretrekke!

Det at smertene flytter seg i skuldra ser jeg som bekreftende for at det dreier seg om rotatormuskulatur. Disse musklene omgir skulderleddet, og sørger bl.a. for å holde armknokkelen på plass i det svært grunne leddet ved bevegelse av armen. Ved overbelastning av én av musklene (f.eks. oppstått ved skulder-/brysttrening) vil det oppstå en skjevbelastning som gjør at også de andre over tid vil bli irriterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv kreatin,det binder vann i kroppen! jeg har hatt god erfaring med det.

Hvis du har trent en del eller sittet foran pc'n så blir du stiv i musklaturen også i skuldrene,det er vanskelig å få tøyd ut skikkelig i skuldrene,prøv med øvelsen "dipps" da får du skikkelig strekk iskuldra. dette har funka for meg, og jeg hadde vondt inne i kuldra i 1,5 år.

Boddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...