Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Har skrevet et innlegg om denne saken for lenge siden. Finner det ikke igjen. Fikk ikke svar av deg den gangen. Det plager meg fortsatt mye, derfor prøver jeg igjen. Tenkte du kanskje ikke ville uttale deg om noe som kanskje gikk ut over en kollega, men jeg trenger hjelp med dette dilemmaet. Min psykiater røpet opplysninger til meg om en selvmordsrammet familie i lokalmiljøet. Det plaget meg å få disse opplysningene. Det plager meg også at dette han gjorde faktisk er straffbart. Detter det noe ut av han om min situasjon hvis han treffer noen som kjenner meg? Tenker på denne stakkers familien som får fortalt sensitive ting til fremmede mennesker. Føler meg medskyldig i en straffbar handling siden jeg ikke har meldt det. Kanskje han gjør dette av og til og han burde stoppes for å skåne pasientene. (Har vært mindre alvorlige taushetsbrudd også, slike på-kanten-saker; han har gitt opplysninger om sine pasienter som også er mine pasienter bl.a.) Har vært inne på tanken på å kontakte denn familien han fortalte om og la det være opp til dem om de vil anmelde det. De vet jo ikke om at det er skjedd en gang. JEG vet at hvis jeg fikk greie på at han (eller noen andre) hadde røpet taushetsbelagte, sensitive opplysninger om meg, så hadde jeg anmeldt det tvert! Kan jeg snakke med min faste lege om dette, eller vil han da automatisk ha plikt til å anmelde kollegaen. Eller har kollegaer en uskreven lov om ikke å anmelde hverandre? Eller er det et skille ved alvorlighetsgrad? Jeg har sjelekvaler på grunn av dette. Kan du si hva du mener om en slik sak. Heldig for denne familien er at jeg ikke er at typen som 'lar munnen gå' i tide og utide, så jeg har ikke spredd det rundt. En annen mer sladrende person hadde kanskje latt det gå utover bygda. Artig å ha nyheter å komme med synes jo enkelte! På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56843-nhd-brudd-p%C3%A5-taushetsplikten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Det finnes en annen og "mildere" vei som kan forsøkes. Du kan rapportere det til Fylkeslegen. Denne vil da undersøke saken. Legen kan da få sanksjoner fra Helsetilsynet. Om saken vurderes som alvorlig nok, vil Fylkeslegen/Helsetilsynet på eget initiativ anmelde legen til Politiet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56843-nhd-brudd-p%C3%A5-taushetsplikten/#findComment-237471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.