Gå til innhold

Osloturen ble en skuffende opplevelse.....


Gjest SADE

Anbefalte innlegg

Hei igjen du:-)

Jeg har vært mye i utlandet jeg også.Og der blir jeg sjokkert over norske turisters oppførsel.Der er det de som er brautende,forlangende og frekke.Noe jg ikke synes om.Når man kommer til ett annet land,selv om det "bare" er som turist-og kanskje meget derfor også,burde man vise hensyn ovenfor landet man gjester.

Flytter man til ett annet land-enten av fri vilje eller pga krig etc,så synes jeg man skal bli satt inn i de lover og regler landet har,og følge dem.Vet om,og kjenner flere,som gjør dette.Disse har jeg respekt for,fordi de følger norske regelverket.

Jeg prøver mitt beste for ikke å generalisere.Jeg ser i jobben min at det finnes de som utviser normal høflighet og folkeskikk.Dessverre,som med alt annet-enten det gjelder mennesker eller hunder f.eks,så vil alltid flertallet (som da gjelder mitt tilfelle),eller fåtallet (som nok gjelder i det store og hele),utmerke seg og skape negative holdninger til hele raser.(årsaken til at jeg nevner hunder er at dersom en schäfer biter,så er "alle" av den rasen farlige-enkelt å bruke hunder).Det er vel dette mitt syn er preget av,det antall jeg opplever som ubehagelige og frekke,som dessverre er i flertall for min del.

I min jobb utviser jeg samme høflighet til alle som kommer,hjelper til dersom dette trengs.Men,at mine erfaringer kanskje blir mer og mer "synlig",det kan hende.Men,jeg prøver å utvise samme respekt for alle.Det er når de skal betale ting som regel skjærer seg,eller at jeg tar dem på fersk gjerning i å stjele.

En annen ting er vel at jeg synes de tyr til ordet rasist så sabla fort når man ikke kjører på deres premisser.Og,dette finner jeg ikke akseptabelt,for jeg anser dem da som like mye rasister som meg.Sier man noe negativt til dem,eller noe de tolker som negativ,så kommer beskyldninger/unnskyldninger om at jeg sier fra til dem fordi de har mørk hudfarge etc.Men,saken er at jeg sier fra til alle som gjør noe galt på min arbeidsplass-uansett hudfarge.

Jeg sier ikke at ALLE som har en annen bakgrunn enn meg er sånn og slik-ergo gjør jeg ikke en kriminell handling i følge norsk lov.Jeg baserer mine uttalelser og holdninger på erfaringer,og som det som oftest er med erfaringer,så er det de dårligste og fleste erfaringene som farger en.

Forstå meget godt hva du skriver,og jeg synes du er flink til å gi ditt synspunkt og komme med dine argumenter på en rolig og sindig måte,noe jeg setter stor pris på.

Ja,det var trist det som hendte meg,og jeg er sterkt preget av det.Jeg vet også at ugjerningen kunne blitt utført av "ekte nordmenn",me,slik var det nå en gang ikke.Ugjerningen har også satt preg i meg slik at jeg har mye i mot gutter og menn,men jeg vet at ikke alle er like ille av de heller.

Du må finne deg en ny jobb!

*trøsteklem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    86

  • Cheerleader

    59

  • Bassisten

    23

  • avil

    18

Mest aktive i denne tråden

Det er visst mange av dem, ifølge deg.

ja, det er en del mennesker som mener at "jøder er sånn og sånn", "kvinner er sånn og sånn", "bosnier er sånn og sånn" osv.

Selv mener jeg man skal behandle folk som individer, og bedømme dem utifra de handlingen de (som enkeltindivider) har utført.

Er du uenig i dette?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg er den jeg er

Du må finne deg en ny jobb!

*trøsteklem*

Er på utkikk faktisk:-)

Ha en hyggelig kveld:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør er jo notorisk tåreperse med "trøste og bære" som spesiale, spesielt overfor dem som opptrer som faste klakkører. Hans falske empati trekker gjerne til seg unge, "ubefestede" sjeler...som etter noen kuratorklemmer fra sør, alltid er trofaste tilhengere.

De som er uenige med psykoen, må regne med en jevn strøm av skjellsord, gjerne sentrert omkring fremmedhat og rasisme.

Det er jo noe av moroa ved å stikke innom dol; Sør's rolle som jukebox er underholdende - putt på ham et inserat om innvandring, abort eller jøder/muslimer...og "plata" går i det uendelige. Han er her alltid.

Bare prøv...det virker hver gang.

Artig at det morer deg...

Slikt sier vel kanskje mer om deg enn om meg, ikke sant Grip?

Nok et selvmål fra deg...

Med terapeutiske hilsener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jeg er en tålmodig sjel"

- dette må da være kveldens understatement?

Sorry, nå blir jeg useriøs. Kvalifiserer jeg til "herping av tråd" eller kan ikke sånne maraton-tråder herpes?

*prøver å få antropologisk forståelse av dol-samfunnet*

Hei,

Jeg har jo bodd i Sør Afrika, og tror jeg har hørt de fleste "lange og utbroderte forklaringer" om den hvite rases fortreffelighet sammenlignet med de andre rasene.

Dessverre har jeg også sett resultatet av slike holdninger, og de er virkelig skremmende.

Og det er da fullt lov for deg å herpe slike tråder som dette! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at det morer deg...

Slikt sier vel kanskje mer om deg enn om meg, ikke sant Grip?

Nok et selvmål fra deg...

Med terapeutiske hilsener

Jeg synes analysen var god, om enn kortfattet.

Jeg kan forøvrig ikke se at du påpeker feil i innlegget mitt. Mangler du argumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, det er en del mennesker som mener at "jøder er sånn og sånn", "kvinner er sånn og sånn", "bosnier er sånn og sånn" osv.

Selv mener jeg man skal behandle folk som individer, og bedømme dem utifra de handlingen de (som enkeltindivider) har utført.

Er du uenig i dette?

Med vennlig hilsen

Så det vi si at menneskers kultur har ingenting å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vi si at menneskers kultur har ingenting å si?

Selvsagt har det det, i gjennomsnitt! Og det er irrelevant her.

Men man dømmer ikke folk utifra hva man mener "gjennomsnittspersonen" fra en tilfeldig gruppering ville gjort.... Og da langt mindre når grupperingen er så tilfeldig som "hudfarge", "folkegruppe" osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes analysen var god, om enn kortfattet.

Jeg kan forøvrig ikke se at du påpeker feil i innlegget mitt. Mangler du argumenter?

Jeg synes at å trekke folk som har vært utsatt for overgrep inn i denne tråden er for dumt. Selv etter din særdeles lave standard.

Du har, for å si det rett ut, driti deg ut igjen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har jo bodd i Sør Afrika, og tror jeg har hørt de fleste "lange og utbroderte forklaringer" om den hvite rases fortreffelighet sammenlignet med de andre rasene.

Dessverre har jeg også sett resultatet av slike holdninger, og de er virkelig skremmende.

Og det er da fullt lov for deg å herpe slike tråder som dette! :-)

Med vennlig hilsen

Ja, jeg har jo bodd i TelAviv, bodde der faktisk da Mandela ble valgt i RSA. _Veldig_ mange sørafrikanere i Israel på den tida, og mange på siden holdninger. Jeg har opplevd at de fleste av dem kunne endre holdninger, hvis man "ga dem muligheten". Under angrep går folk i forsvar, men ved å ta folk alvorlig, og høre hva de føler, og mistro sort/hvitt-uttalelser, så kan det skje noe. Dessuten endret de fleste av sørafrikanerne jeg kjente holdningene sine mht svarte da de erfarte verden annerledes.

En venninne av meg sa "jammen svarte mennesker er jo uhøflige og spytter på gaten". Etter å ha møtt (og blitt forelsket i) travellers fra Europa, måtte hun jo droppe svart/hvitt-inndelingen. Hun hadde jo vært forelsket i en HVIT mann, fra deres HøgHeilage England, som var en skikkelig boms.

Eller som en annen sa, etter ett år i England (med skikkelig boer-vokaler): "England is all white trash. And look at me. I am white trash now." Og så lo han hjertelig.

Nei, jeg vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget. Mistet tråden. Men alstå.

Mine erfaringer er nok litt forskjellige fra dine. Men jeg kan da også sende terapeutiske klemmer (men ikke like giftige som dine?).

*vinker god natt!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har jo bodd i TelAviv, bodde der faktisk da Mandela ble valgt i RSA. _Veldig_ mange sørafrikanere i Israel på den tida, og mange på siden holdninger. Jeg har opplevd at de fleste av dem kunne endre holdninger, hvis man "ga dem muligheten". Under angrep går folk i forsvar, men ved å ta folk alvorlig, og høre hva de føler, og mistro sort/hvitt-uttalelser, så kan det skje noe. Dessuten endret de fleste av sørafrikanerne jeg kjente holdningene sine mht svarte da de erfarte verden annerledes.

En venninne av meg sa "jammen svarte mennesker er jo uhøflige og spytter på gaten". Etter å ha møtt (og blitt forelsket i) travellers fra Europa, måtte hun jo droppe svart/hvitt-inndelingen. Hun hadde jo vært forelsket i en HVIT mann, fra deres HøgHeilage England, som var en skikkelig boms.

Eller som en annen sa, etter ett år i England (med skikkelig boer-vokaler): "England is all white trash. And look at me. I am white trash now." Og så lo han hjertelig.

Nei, jeg vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget. Mistet tråden. Men alstå.

Mine erfaringer er nok litt forskjellige fra dine. Men jeg kan da også sende terapeutiske klemmer (men ikke like giftige som dine?).

*vinker god natt!*

Jeg traff forleden på en kanadier som påstod at alle i England var så snobbete at når de hadde sex så sa de ikke "I have come", men "I have arrived"! *ler*

Ønsker deg en fredfull natt!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tar deg bryet med å lese mine andre innlegg i denne saken,så vil du også se at jeg skriver ting utfra mine erfaringer,hvor det er at 90% av de kunder jeg har innom her og som er av utenlandsk opprinnelse faktisk utviser en respektløs holdning,samt frekkhet.

Men,uansett hva jeg svarer på dine,Torneroses og Sørs innlegg,samt andre som har bestemt seg for å stemple meg som rasist og velger å tolke mine svar slik de vil,selv når jeg har forklart meg,så vil dere komme med det samme om at og om at.

Derfor velger jeg å la være å svare på flere slike innlegg.

Det er der du tar feil... Eg er ikkje ute etter å "ta deg"... Eg ynskjer å utfordre tankegangen din, og ikkje "omvende" deg, men prøve å få deg til å forstå korleis eg tenkjer.

Frå å kaste ut ugjennomtenkte kommentarar i dei første innlegga har du utvikla argumentasjonen din og til og med gått tilbake på noko av det negative du skreiv. Fint. Då har eg oppnådd meir enn eg ville. Forhåpentlegvis vil du halda fram med å tenkja, og kanskje forstå meir av korleis både eg tenkjer, og dei frekke utlendingane som har vore kundar i sjappa di.

Vi har alle ulike røynsler. Mine røynsler med utlendingar har vore 99% positive, og den siste prosenten lar eg ikkje øydeleggja for dei 99 andre. Eg håpar du også kan tenkja slik ein dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at å trekke folk som har vært utsatt for overgrep inn i denne tråden er for dumt. Selv etter din særdeles lave standard.

Du har, for å si det rett ut, driti deg ut igjen.

Med vennlig hilsen

Naa er det like foer de stenger aapent forum ogsaa. Paa tide med en pause?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naa er det like foer de stenger aapent forum ogsaa. Paa tide med en pause?

Du er selvsagt velkommen til å ta en pause - det er da ikke noe du behøver å spørre meg om....??? Det er tross alt ingen som tvinger deg til å skrive her.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har det det, i gjennomsnitt! Og det er irrelevant her.

Men man dømmer ikke folk utifra hva man mener "gjennomsnittspersonen" fra en tilfeldig gruppering ville gjort.... Og da langt mindre når grupperingen er så tilfeldig som "hudfarge", "folkegruppe" osv.

Med vennlig hilsen

Nei, men kultur er altså relevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kultur er altså relevant?

Relevant i hvilken henseende?

Både Ari Behn, Mette Marit, Viggo Kristiansen, spionen Arne Treholt, en hjemmevern-veteran fra 2. VK, anti-abort presten Knutsen, du og jeg har "norsk kultur", men jeg finner det vanskelig å finne mange felles-trekk som er relevante....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg er den jeg er

Det er der du tar feil... Eg er ikkje ute etter å "ta deg"... Eg ynskjer å utfordre tankegangen din, og ikkje "omvende" deg, men prøve å få deg til å forstå korleis eg tenkjer.

Frå å kaste ut ugjennomtenkte kommentarar i dei første innlegga har du utvikla argumentasjonen din og til og med gått tilbake på noko av det negative du skreiv. Fint. Då har eg oppnådd meir enn eg ville. Forhåpentlegvis vil du halda fram med å tenkja, og kanskje forstå meir av korleis både eg tenkjer, og dei frekke utlendingane som har vore kundar i sjappa di.

Vi har alle ulike røynsler. Mine røynsler med utlendingar har vore 99% positive, og den siste prosenten lar eg ikkje øydeleggja for dei 99 andre. Eg håpar du også kan tenkja slik ein dag.

Nå går jeg mot hva jeg skrev her,med tanke på at jeg velger å svare deg på dette innlegget.

Joda,man utvikler seg stadig,og som du skriver,så kan man også utvikle de negative ting i så måte at man forandrer tankegangen også.

Nå vil jeg poengtere at det ikke er du som har stått for forandingen i skrivemåten min her da,ei heller tankegangen.Den tankegangen jeg har ytret i min "diskusjon" med avil,er hva min holdning har vært hele tiden.Dette til tross for min "krasse" start som svar på Sades innlegg:-)Så ikke ta på deg den æren:-)Æres den som æres bør.

Jeg vil vel aldri klare å forstå tankegangen til de jeg har hatt negative opplevelser med.For det første fordi jeg aldri kommer tilå komme på talefot med dem,videre at jeg vet ikke helt om jeg har den helt store interessen for det akkurat nå.en,jeg ønsker ikke at mitt syn skal bli forkullet pga. de opplevelser jeg har,derfor forsøker jeg å moderisere meg,men enkelt er det ikke:-)

I mitt tilfelle er det negative opplevelser med 90%-grovt regnet utfra notater skrevet i sammenheng med negative opplevelser på jobben.Da er det lett å skjære fler over samme kammen.Men,jeg vet av egen erfaring at det finnes mange hyggelige også,blandt de med annen etnisk bakgrunn.

Jeg har all respekt for din tankegang,og jeg tror jeg forstår hva du mener med det du skriver.

Man får jo håpe,at tingene uansett utvikler seg til det beste-enten det faller sånn eller slik.

Nå holder jeg på å forgå av varme her,så jeg takker for meg i kveld.

Ha en fortreffelig aften:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selvsagt velkommen til å ta en pause - det er da ikke noe du behøver å spørre meg om....??? Det er tross alt ingen som tvinger deg til å skrive her.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg synes ogsaa at kursen har forandret seg urovekkende i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes ogsaa at kursen har forandret seg urovekkende i det siste.

Enig, men med en sterkere kronekurs blir det billigere for oss å feriere i utlandet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relevant i hvilken henseende?

Både Ari Behn, Mette Marit, Viggo Kristiansen, spionen Arne Treholt, en hjemmevern-veteran fra 2. VK, anti-abort presten Knutsen, du og jeg har "norsk kultur", men jeg finner det vanskelig å finne mange felles-trekk som er relevante....

Med vennlig hilsen

Dermed avskriver du kultur som noe relevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...