Gå til innhold

Osloturen ble en skuffende opplevelse.....


Gjest SADE

Anbefalte innlegg

Har du ikke fått med deg at holdninger om "alle muslimer er mordere", "alle arabere bærer sverd" og "alle jøder er gjerrige og har store neser" (og hva enn det er du forfekter) gikk ut på dato for ca 60 år siden?

Slike idiotiske generaliseringer er vel litt for dumt å komme trekkende med hvis man ikke går i barnehagen mer...

Med vennlig hilsen

Blir du aldri lei av å gjenta deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    86

  • Cheerleader

    59

  • Bassisten

    23

  • avil

    18

Mest aktive i denne tråden

Skriver du dette til meg?

Først Webmaster og så Tornerose...

Hva er du? En slags vandrende magnet for kuler? *S*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skrev det til "jeg er den jeg er".

Blei litt forvirra.

Men ikke lett å overskue sånne kjempe-trådnett!!

*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg er den jeg er

Jeg er lei for at du har opplevd vold og misbruk. Det sitter i et menneske.

Jeg er også lei for at du møter så mange teite folk på jobben.

Jeg har vært mye i utlandet, og møtt mange utlendinger. De er like kjekke/teite/frekke/høflige som nordmenn, etter min mening.

Men jeg ser da også at det er gått galt med en del innvandrere i Norge, av forskjellige grunner.

Dersom du generaliserer og sier at alle som har en annen bakgrunn enn norsk, eller som er annerledes enn hvit, er dårligere mennesker enn oss, så begår du ifølge norsk lov en kriminell handling. Derfor er det rent kriminalpolitisk en fordel å unngå sånne generaliseringer.

Min personlige moral er sånn sett juridisk uavhengig. Jeg mener personlig at man ikke kjenner noen før man har investert noe i dem. Tid, interesse og nærhet. Derfor vet jeg ikke noe om deg, og ikke noe om de som handler i butikken din.

Frekke folk som hyler opp i utide (slik du beskriver kundene dine) hører ikke hjemme noen steder, og bør få sosial korreks. Eller kjeft, om du vil.

Hei igjen du:-)

Jeg har vært mye i utlandet jeg også.Og der blir jeg sjokkert over norske turisters oppførsel.Der er det de som er brautende,forlangende og frekke.Noe jg ikke synes om.Når man kommer til ett annet land,selv om det "bare" er som turist-og kanskje meget derfor også,burde man vise hensyn ovenfor landet man gjester.

Flytter man til ett annet land-enten av fri vilje eller pga krig etc,så synes jeg man skal bli satt inn i de lover og regler landet har,og følge dem.Vet om,og kjenner flere,som gjør dette.Disse har jeg respekt for,fordi de følger norske regelverket.

Jeg prøver mitt beste for ikke å generalisere.Jeg ser i jobben min at det finnes de som utviser normal høflighet og folkeskikk.Dessverre,som med alt annet-enten det gjelder mennesker eller hunder f.eks,så vil alltid flertallet (som da gjelder mitt tilfelle),eller fåtallet (som nok gjelder i det store og hele),utmerke seg og skape negative holdninger til hele raser.(årsaken til at jeg nevner hunder er at dersom en schäfer biter,så er "alle" av den rasen farlige-enkelt å bruke hunder).Det er vel dette mitt syn er preget av,det antall jeg opplever som ubehagelige og frekke,som dessverre er i flertall for min del.

I min jobb utviser jeg samme høflighet til alle som kommer,hjelper til dersom dette trengs.Men,at mine erfaringer kanskje blir mer og mer "synlig",det kan hende.Men,jeg prøver å utvise samme respekt for alle.Det er når de skal betale ting som regel skjærer seg,eller at jeg tar dem på fersk gjerning i å stjele.

En annen ting er vel at jeg synes de tyr til ordet rasist så sabla fort når man ikke kjører på deres premisser.Og,dette finner jeg ikke akseptabelt,for jeg anser dem da som like mye rasister som meg.Sier man noe negativt til dem,eller noe de tolker som negativ,så kommer beskyldninger/unnskyldninger om at jeg sier fra til dem fordi de har mørk hudfarge etc.Men,saken er at jeg sier fra til alle som gjør noe galt på min arbeidsplass-uansett hudfarge.

Jeg sier ikke at ALLE som har en annen bakgrunn enn meg er sånn og slik-ergo gjør jeg ikke en kriminell handling i følge norsk lov.Jeg baserer mine uttalelser og holdninger på erfaringer,og som det som oftest er med erfaringer,så er det de dårligste og fleste erfaringene som farger en.

Forstå meget godt hva du skriver,og jeg synes du er flink til å gi ditt synspunkt og komme med dine argumenter på en rolig og sindig måte,noe jeg setter stor pris på.

Ja,det var trist det som hendte meg,og jeg er sterkt preget av det.Jeg vet også at ugjerningen kunne blitt utført av "ekte nordmenn",me,slik var det nå en gang ikke.Ugjerningen har også satt preg i meg slik at jeg har mye i mot gutter og menn,men jeg vet at ikke alle er like ille av de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg er den jeg er

"jeg finner det like skremmende at mange velger å kun se det positive i ett "fargerikt" fellesskap.Men,det er en helt annen diskusjon. "

Det er ikkje ein heilt annan situasjon. Det er jo det vi diskuterer. Eg er av den oppfatninga at det finst gode menneske og det finst dårlege menneske. Farge, kultur, religion, legning har ingenting å seia.

Vi lever i eit multikulturelt samfunn, og det synst eg er ein god ting. Du er sjølvsagt i din fulle rett til å vera usamd, men om du vil diskutere, så forventar eg at du kan diskutere på eit sakleg grunnlag.

Å skjære alle "svarte", "muslimar", "jødar" over ein kam og tilleggja dei dårlege eigenskapar som gruppe er ganske enkelt ei ignorant og reaksjonær haldning, og det er teikn på ein djupt egoistisk og sjåvinistisk tankegang.

Det gjeld sjølvsagt alle, også t.d. muslimske fundamentalistar som meiner at alle folk frå vesten er svin.

Haldninga mi er at alle menneske skal respekterast som individ, og ikkje dømast som gruppe. Svin finst det i alle fargar, men det store fleirtalet av både kvite og farga menneske er faktisk heilt ålreite, og det er det vi må basere oss på.

Eg seier med Yoda: "Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering"

Jeg skjærer ikke alle over en kam.Dersom du ikke har fått med deg dette utfra hva jeg har skrevet,så har jeg enten uttrykt meg på meget feilaktig måte,eller du har tolket det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først Webmaster og så Tornerose...

Hva er du? En slags vandrende magnet for kuler? *S*

Med vennlig hilsen

*taster innbitt på dell-en i overlevelsesdrakt og gassmaske*

*smugrøyker inni drakta*

*hoste*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jeg er den jeg er

Du skaper en ond sirkel. Når du er aggressive og negative mot nye innvandrere du treffer basert på erfaring fra andre innvandrere vil de selvsagt ikke være spesielt positive overfor deg. Du har allerede bestemt deg for at denne personen, fordi han er innvandrer, stjeler og er uhøflig før du har blitt kjent med ham. Hadde du blitt møtt med den holdningen når du gikk og handlet hadde du vel heller ikke vært videre høflig.

Nå har du helt klart misforstått noe.Dersom du ikke klarer å lese hva jeg har skrevet,så får jeg si til deg som jeg skrev til bassisten:Enten har jeg uttrykt meg feilaktig,eller så har du tolket hva jeg har skrevet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du aldri lei av å gjenta deg selv?

Jo, men jeg er en tålmodig sjel, og repetisjon i små doser (med teskje) virker ofte på folk som har vanskeligheter med å forholde seg til virkeligheten, og som tror at "alle nordmenn er rasister", "alle pakistanere er tyver" eller lignende idiotiske generaliseringer.

Hva med deg? Blir ikke du trett av å repetere deg selv?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg er en tålmodig sjel, og repetisjon i små doser (med teskje) virker ofte på folk som har vanskeligheter med å forholde seg til virkeligheten, og som tror at "alle nordmenn er rasister", "alle pakistanere er tyver" eller lignende idiotiske generaliseringer.

Hva med deg? Blir ikke du trett av å repetere deg selv?

Med vennlig hilsen

Metoden din ville hatt motsatt virkning på meg.

Jeg repeterer ikke meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer ikke alle over en kam.Dersom du ikke har fått med deg dette utfra hva jeg har skrevet,så har jeg enten uttrykt meg på meget feilaktig måte,eller du har tolket det feil.

Du påstår: "Jeg skjærer ikke alle over en kam."

Du skrev om alle av "utenlandsk opprinnelse":

"Jeg jobber i hovedstaden, og ofte er det innom kunder av utenlandsk opprinnelse her.Noe frekkere skal man lete lenge etter!

Dersom man ikke vil la dem prute,eller man ber dem betale det de skal betale [...]"

Husker du ikke hva du selv skriver?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg er en tålmodig sjel, og repetisjon i små doser (med teskje) virker ofte på folk som har vanskeligheter med å forholde seg til virkeligheten, og som tror at "alle nordmenn er rasister", "alle pakistanere er tyver" eller lignende idiotiske generaliseringer.

Hva med deg? Blir ikke du trett av å repetere deg selv?

Med vennlig hilsen

"jeg er en tålmodig sjel"

- dette må da være kveldens understatement?

Sorry, nå blir jeg useriøs. Kvalifiserer jeg til "herping av tråd" eller kan ikke sånne maraton-tråder herpes?

*prøver å få antropologisk forståelse av dol-samfunnet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg er den jeg er

Så hvis jeg har truffet på noen lite hyggelige butikk-ansatte, så skal jeg altså fordømme alle butikk-ansatte for å være noen drittsekker?

Eller gjelder denne type "logikk" kun for mennesker med mørk hud?

Med vennlig hilsen

Som jeg har svart Tornerose og bassisten alt,så har jeg enten uttrykket meg på en feilaktig måte,eller dere tolker meg feil.

Utfra mine erfaringer med dine innlegg,Sør,så vet jeg at å diskutere med deg er bortkastet og intetsigende,derfor blir dette siste svar til deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer ikke alle over en kam.Dersom du ikke har fått med deg dette utfra hva jeg har skrevet,så har jeg enten uttrykt meg på meget feilaktig måte,eller du har tolket det feil.

Du skreiv: "Jeg jobber i hovedstaden, og ofte er det innom kunder av utenlandsk opprinnelse her.Noe frekkere skal man lete lenge etter! "

Dette kallar eg ei generalisering. - Du skar her faktisk alle dine kundar av utanlandsk opprinnelse over ein kam og skreiv at alle er frekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jeg er den jeg er

Nordmenn er like mye butikktyver som innvandrere, men du holder selvsagt ekstra øye med innvandrerne og oppdager ikke nordmennene som nasker. Og grunnen til at de vil prute er selvsagt at dette er vanlig i deres hjemland. Når du kommer til dem og ikke vil prute, synes faktisk de at du snyter dem for litt moro. Verden er forskjellig, og din måte å gjøre ting på er ikke alltid den eneste riktige. Kanskje du skal vise litt mer respekt for kundene dine, det er faktisk de som betaler lønna di.

Jeg har sagt mitt,jeg står for hva jeg sier-noe videre kommentarer om terpingen som du og Sør driver med,akter jeg ikke innlate meg med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden din ville hatt motsatt virkning på meg.

Jeg repeterer ikke meg selv.

Ettersom metoden min bare blir brukt på folk som i utgangspunktet bedriver idiotiske generaliseringer, så er det OK at den ikke funker på alle! :-)

Det forventer man heller ikke!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg er den jeg er

Du skreiv: "Jeg jobber i hovedstaden, og ofte er det innom kunder av utenlandsk opprinnelse her.Noe frekkere skal man lete lenge etter! "

Dette kallar eg ei generalisering. - Du skar her faktisk alle dine kundar av utanlandsk opprinnelse over ein kam og skreiv at alle er frekke.

Dersom du tar deg bryet med å lese mine andre innlegg i denne saken,så vil du også se at jeg skriver ting utfra mine erfaringer,hvor det er at 90% av de kunder jeg har innom her og som er av utenlandsk opprinnelse faktisk utviser en respektløs holdning,samt frekkhet.

Men,uansett hva jeg svarer på dine,Torneroses og Sørs innlegg,samt andre som har bestemt seg for å stemple meg som rasist og velger å tolke mine svar slik de vil,selv når jeg har forklart meg,så vil dere komme med det samme om at og om at.

Derfor velger jeg å la være å svare på flere slike innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom metoden min bare blir brukt på folk som i utgangspunktet bedriver idiotiske generaliseringer, så er det OK at den ikke funker på alle! :-)

Det forventer man heller ikke!

Med vennlig hilsen

Det er visst mange av dem, ifølge deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom metoden min bare blir brukt på folk som i utgangspunktet bedriver idiotiske generaliseringer, så er det OK at den ikke funker på alle! :-)

Det forventer man heller ikke!

Med vennlig hilsen

Det er visst mange av dem, ifølge deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har svart Tornerose og bassisten alt,så har jeg enten uttrykket meg på en feilaktig måte,eller dere tolker meg feil.

Utfra mine erfaringer med dine innlegg,Sør,så vet jeg at å diskutere med deg er bortkastet og intetsigende,derfor blir dette siste svar til deg:-)

Var det en måte å innrømme at du ikke har argumenter?

Du har fremdeles ikke klart å motargumentere mot noen av personen i denne tråden - hverken meg eller andre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har svart Tornerose og bassisten alt,så har jeg enten uttrykket meg på en feilaktig måte,eller dere tolker meg feil.

Utfra mine erfaringer med dine innlegg,Sør,så vet jeg at å diskutere med deg er bortkastet og intetsigende,derfor blir dette siste svar til deg:-)

Sør er jo notorisk tåreperse med "trøste og bære" som spesiale, spesielt overfor dem som opptrer som faste klakkører. Hans falske empati trekker gjerne til seg unge, "ubefestede" sjeler...som etter noen kuratorklemmer fra sør, alltid er trofaste tilhengere.

De som er uenige med psykoen, må regne med en jevn strøm av skjellsord, gjerne sentrert omkring fremmedhat og rasisme.

Det er jo noe av moroa ved å stikke innom dol; Sør's rolle som jukebox er underholdende - putt på ham et inserat om innvandring, abort eller jøder/muslimer...og "plata" går i det uendelige. Han er her alltid.

Bare prøv...det virker hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...