Gå til innhold

Osloturen ble en skuffende opplevelse.....


Gjest SADE

Anbefalte innlegg

Cheerleader

Cheer da!

Norsk og fransk/spansk er jo nesten i samme språkfamilie. Jeg lærte portugisisk på 3 måneder.

Men hvis du er analfabet (som en del av de som kommer faktisk er), knapt har gått på skolen, og er vant med enten symboler (som kinesisk) eller et annet alfabet (arabisk) så er det langt vanskeligere!

Som jeg har påpekt for deg utallige ganger så tar det seg dårlig ut for deg å sitte med "ræva midt i bløtkaken" og preike om hvor "dumme/late/teite" alle disse "utlendingene som ikke engang snakker engelsk/norsk" er. Du er så til de grader priviliget at du forstår det ikke selv!

Med vennlig hilsen

Sør, jeg er priviligert fordi jeg bor i Amerika, og ikke trenger å gjemme meg for myndighetene. Og det har jeg sørget for at jeg slipper selv. Jeg sier ikke at de skal lære norsk på en uke, men de må ta imot norskkurset som de blir tilbudt, og gå inn for å lære det. Klart det tar tid, for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 355
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    86

  • Cheerleader

    59

  • Bassisten

    23

  • avil

    18

Mest aktive i denne tråden

Cheerleader

Nettopp.

Og det er noe av det man skal forandre på!

Selvsagt skal muslimske barn ha like stor/liten rett til å få undervisning i sin religion som kristne barn.

===

Du skriver: "setter de barna på en norsk skole, så får de gjøre som norske barn gjør"

Hvem er "de"? Muslimer? Er ikke muslimer "norske"?

Tenk deg om FØR du skriver slikt!

Med vennlig hilsen

Ja,muslimer og alle andre utlendinger. De kan ikke kreve allslags ekstra! Hvis barna vil bli inne i klasserommet i storefri og be til Allah, så er da det greit. Men egen svømmehall blir for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det. Som jeg skrev, hva en gjør personlig, er opp til en selv. Men en kan ikke kreve at alle rundt en, forandrer ting fordi kulturen ens er sånn og sånn.

Det virker som om du vil ha frie landegrenser, og jeg vet ikke hva. Du syns vel det er greit også, at de rømmer fra asylmottakene og gjemmer seg i kirker eller andre steder? En skal følge loven, jeg hadde aldri sneket meg inn i Amerika.

Jeg skrev jo at hvordan de går kledd, hva de spiser og tilbyr i resturantene sine, hva de velger å tilbe og alt annet slik er greit, så lenge det ikke krever at landet forandrer seg, at noen betaler for at du skal ha det slik.

Ta en titt her, forresten:

http://www.immigrationcontrol.com/immigration_crisis.htm

Du skriver: "jeg hadde aldri sneket meg inn i Amerika."

Nei, fordi du er så priviliget at du behøver ikke! Du kan bo nesten hvor du vil!

Ikke bare har du norsk statsborgerskap, du kommer fra et land som er så rikt at det største problemet er hva f*en vi skal gjøre med alle pengene!

Jeg hadde heller aldri "sneket meg inn i Norge" - jeg har jo norsk statsborgerskap og kan bo omtrent hvor i verden jeg vil.

Hvis du derimot er født i Afrika eller Haiti, så er situasjonen en annen. Men det forstår du åpenbart ikke! Du har en mangel på empati som skremmer fanden på flat mark.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange norske foreldre krever at barna deres skal få ha svømmetimer alene, og gymtimer alene? De gir kanskje barna forskjellig pålegg på brødskiven, skoleklær og ransler, men det er ikke det samme.

Hvis "Problemet" (med stor "P") er at de får være alene i svømmebassenget i noen timer i uken, så tror jeg vi skal greie å leve med det, hvis vi legger godviljen til?

Mener å huske den lokale (norske) naturist-foreningen får ha svømme-hallen for seg selv en formiddag i uken også...

I tillegg er det jo ganske så ironisk med en person som ikke engang BOR i Norge som skal fortelle oss hvordan norske svømmehaller skal styres...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

Du skriver: "jeg hadde aldri sneket meg inn i Amerika."

Nei, fordi du er så priviliget at du behøver ikke! Du kan bo nesten hvor du vil!

Ikke bare har du norsk statsborgerskap, du kommer fra et land som er så rikt at det største problemet er hva f*en vi skal gjøre med alle pengene!

Jeg hadde heller aldri "sneket meg inn i Norge" - jeg har jo norsk statsborgerskap og kan bo omtrent hvor i verden jeg vil.

Hvis du derimot er født i Afrika eller Haiti, så er situasjonen en annen. Men det forstår du åpenbart ikke! Du har en mangel på empati som skremmer fanden på flat mark.

Med vennlig hilsen

Sør, jeg trengte ikke å nevne noenting om rikdommen jeg kommer fra, da jeg søkte om å komme hit. Ikke en eneste gang, ville de vite hvor mye jeg har, eller foreldrene mine. Derimot, så var de intresserte i hvorfor jeg ville komme hit, hva jeg skulle gjøre, osv. Om det er lettere å komme hit hvis en er fra visse land, det vet jeg ingenting om. Men en trenger ikke være noen Røkke, for å få visa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Hvor mange norske foreldre krever at barna deres skal få ha svømmetimer alene, og gymtimer alene? De gir kanskje barna forskjellig pålegg på brødskiven, skoleklær og ransler, men det er ikke det samme.

Men hvor mange av de muslimske foreldrene krever at barna skal ha egen svømmehall, da?

Jeg bor i Oslo-området, kjenner en mengde muslimske foreldre - og ingen av dem krever noe slikt.

Mitt poeng er at det er unødvendig å dra alle over en kam - enten det er såkalte "nordmenn" eller "muslimer".

Eksplemper?

Jeg har norske bekjente som er rabiate kristenhatere, så til de grader at de ikke går av veien for å rå-hetse kristne i barnas påhør.

Jeg har norske venner som er praktiserende buddhister, anarkister, homofile med barn, streite kjernefamilier etc. etc. De utviser svært forskjellig grad av toleranse, helt uavhengig av utgangspunkt, egentlig - noen har en "lev og la leve"-holdning, mens andre er dønn sikre på at deres livssyn er det eneste rette.

Slik er det med de såkalte "utlendingene" og "muslimene" også.

I mitt boligområde bor det svært mange familier fra forskjellige land og med forskjellige religioner. Ungene våre leker sammen uten problemer, og vi har gatefest om sommeren hvor alle samles - bortsett fra et eldre, norsk ektepar som aldri er med på noe. Jeg tror ikke av den grunn at alle eldre, norske ektepar er kjipe...

Som sagt: Poenget mitt er at det er litt for fort gjort å tillegge alle muslimer eller mørkhudede visse egenskaper, mens man tillater nordmenn et mye større mangfold, uten å stille spørsmålstegn ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cheerleader

Hvis "Problemet" (med stor "P") er at de får være alene i svømmebassenget i noen timer i uken, så tror jeg vi skal greie å leve med det, hvis vi legger godviljen til?

Mener å huske den lokale (norske) naturist-foreningen får ha svømme-hallen for seg selv en formiddag i uken også...

I tillegg er det jo ganske så ironisk med en person som ikke engang BOR i Norge som skal fortelle oss hvordan norske svømmehaller skal styres...

Med vennlig hilsen

Jeg forteller ikke hvordan det skal styres, jeg er bare glad for at det ikke er jeg som betaler for det. Å stenge en svømmehall noen timer i uken, virker vel ganske lite. Men tenk på tapet hallen har, det koster mye å drive et basseng, og når det bare er 5-6 i det om gangen, og det kunne vært 50-60 i istedenfor, så er det klart det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange norske foreldre krever at barna deres skal få ha svømmetimer alene, og gymtimer alene? De gir kanskje barna forskjellig pålegg på brødskiven, skoleklær og ransler, men det er ikke det samme.

Det er _mange_ norske foreldre som nektar ungane sine svømmeundervisning, som nektar dei å ta del i musikkundervisning. - Som nektar dei å vera med på sosiale arrangement. - Som nektar dei å sjå på TV. - Som krev at jentene skal gå i skjørt og ha langt hår. -Som nektar dei å ta del i religionsundervisninga. Det er 1000-vis av etnisk reine nordmenn dette gjeld.

Eg snakkar om Læstadianarar, Jehovas Vitne, Smiths Venner, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør, jeg er priviligert fordi jeg bor i Amerika, og ikke trenger å gjemme meg for myndighetene. Og det har jeg sørget for at jeg slipper selv. Jeg sier ikke at de skal lære norsk på en uke, men de må ta imot norskkurset som de blir tilbudt, og gå inn for å lære det. Klart det tar tid, for all del.

Du skriver: "jeg er priviligert fordi jeg bor i Amerika"

Nei, Cheer. Du er priviligert fordi (sammenlignet med 99,9% av verdens befolkning) er du STYRTRIK. Du er faktisk så utrolig RIK (og priviligert) at du åpenbart aldri har tenkt tanken på at du skulle SULTE.

Hvor ofte har du måtte legge deg sulten?

Hvis du noensinne skulle tape ALLE pengene dine, så har du alltid muligheten til å ringe det norske konsulatet, som vil skaffe deg penger, og sette deg på et fly tilbake til Norge. Der vil du få sosial-hjelp, mat, hus, og alt annet.

For folk fra Mexico, India og andre steder er faktisk "å sulte ihjel" en reell mulighet. Det er det IKKE for deg.

Som sagt, DU (og jeg) er uhyggelig priviligerte. Forskjellen er at du ikke forstår hvor priviligert du er, fordi du fatter ikke at det faktisk går an å dø av sult.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

Det er _mange_ norske foreldre som nektar ungane sine svømmeundervisning, som nektar dei å ta del i musikkundervisning. - Som nektar dei å vera med på sosiale arrangement. - Som nektar dei å sjå på TV. - Som krev at jentene skal gå i skjørt og ha langt hår. -Som nektar dei å ta del i religionsundervisninga. Det er 1000-vis av etnisk reine nordmenn dette gjeld.

Eg snakkar om Læstadianarar, Jehovas Vitne, Smiths Venner, etc...

De må bare nekte dem ditt og datt, men å kreve at datteren deres skal få ha en svømmehall for seg selv, det er ikke ok. Tenk på tapet til hallen, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

De må bare nekte dem ditt og datt, men å kreve at datteren deres skal få ha en svømmehall for seg selv, det er ikke ok. Tenk på tapet til hallen, da!

Du utviser en rørende omsorg for eierne av norske svømmehaller...

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

Men hvor mange av de muslimske foreldrene krever at barna skal ha egen svømmehall, da?

Jeg bor i Oslo-området, kjenner en mengde muslimske foreldre - og ingen av dem krever noe slikt.

Mitt poeng er at det er unødvendig å dra alle over en kam - enten det er såkalte "nordmenn" eller "muslimer".

Eksplemper?

Jeg har norske bekjente som er rabiate kristenhatere, så til de grader at de ikke går av veien for å rå-hetse kristne i barnas påhør.

Jeg har norske venner som er praktiserende buddhister, anarkister, homofile med barn, streite kjernefamilier etc. etc. De utviser svært forskjellig grad av toleranse, helt uavhengig av utgangspunkt, egentlig - noen har en "lev og la leve"-holdning, mens andre er dønn sikre på at deres livssyn er det eneste rette.

Slik er det med de såkalte "utlendingene" og "muslimene" også.

I mitt boligområde bor det svært mange familier fra forskjellige land og med forskjellige religioner. Ungene våre leker sammen uten problemer, og vi har gatefest om sommeren hvor alle samles - bortsett fra et eldre, norsk ektepar som aldri er med på noe. Jeg tror ikke av den grunn at alle eldre, norske ektepar er kjipe...

Som sagt: Poenget mitt er at det er litt for fort gjort å tillegge alle muslimer eller mørkhudede visse egenskaper, mens man tillater nordmenn et mye større mangfold, uten å stille spørsmålstegn ved det.

Det er fint at det fungerer hos dere, men hadde det vært slik i hele Norge, så hadde det ikke kommet opp i søkelyset så ofte som det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør, jeg trengte ikke å nevne noenting om rikdommen jeg kommer fra, da jeg søkte om å komme hit. Ikke en eneste gang, ville de vite hvor mye jeg har, eller foreldrene mine. Derimot, så var de intresserte i hvorfor jeg ville komme hit, hva jeg skulle gjøre, osv. Om det er lettere å komme hit hvis en er fra visse land, det vet jeg ingenting om. Men en trenger ikke være noen Røkke, for å få visa.

Cheer - det stod "Norway" på søknaden din!

Historien ville vært vesentlig forskjellig hvis det stod Malawi!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cheerleader

Du skriver: "jeg er priviligert fordi jeg bor i Amerika"

Nei, Cheer. Du er priviligert fordi (sammenlignet med 99,9% av verdens befolkning) er du STYRTRIK. Du er faktisk så utrolig RIK (og priviligert) at du åpenbart aldri har tenkt tanken på at du skulle SULTE.

Hvor ofte har du måtte legge deg sulten?

Hvis du noensinne skulle tape ALLE pengene dine, så har du alltid muligheten til å ringe det norske konsulatet, som vil skaffe deg penger, og sette deg på et fly tilbake til Norge. Der vil du få sosial-hjelp, mat, hus, og alt annet.

For folk fra Mexico, India og andre steder er faktisk "å sulte ihjel" en reell mulighet. Det er det IKKE for deg.

Som sagt, DU (og jeg) er uhyggelig priviligerte. Forskjellen er at du ikke forstår hvor priviligert du er, fordi du fatter ikke at det faktisk går an å dø av sult.

Med vennlig hilsen

Sulter muslimene i Oslo? For det var dem vi snakket om her. Jeg vet at sikkert millioner sulter ihjel hver dag, og det er grusomt å tenke på. Jeg sier heller ikke at en ikke skal fore dem som kommer til landet, og gi dem det de trenger for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller ikke hvordan det skal styres, jeg er bare glad for at det ikke er jeg som betaler for det. Å stenge en svømmehall noen timer i uken, virker vel ganske lite. Men tenk på tapet hallen har, det koster mye å drive et basseng, og når det bare er 5-6 i det om gangen, og det kunne vært 50-60 i istedenfor, så er det klart det har noe å si.

Minner meg om innvandrarregnskapet til Søviknes som til slutt viste pluss...

Det blir for dumt å koma med slike argument, cheer. Kva veit du om kor mange som brukar eit slikt tilbod? Kanskje det løner seg for svømmehallen? Kanskje dei dagane som er forbeholdt muslimar har betre inntening, enn dei vanlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Det er fint at det fungerer hos dere, men hadde det vært slik i hele Norge, så hadde det ikke kommet opp i søkelyset så ofte som det gjør.

Du har åpenbart ikke tatt poenget mitt. Poenget mitt er ikke å fortelle hvilken perle jeg bor i, men å forklare at folk er _forskjellige_, men at når det gjelder muslimer, legger man mest merke til de som stikker seg ut negativt, og trekker deretter alle over samme kam.

Du tror vel ikke for alvor at jeg bor i nabolaget til de eneste såkalt "fornuftige" muslimene i hele Norge? Det finnes nok flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

Cheer - det stod "Norway" på søknaden din!

Historien ville vært vesentlig forskjellig hvis det stod Malawi!

Med vennlig hilsen

Som jeg skrev, det vet jeg ingenting om. Hvor står det at det er vanskeligere å komme inn hit når en er fra et sted som Malawi? Vis meg gjerne.

Forresten, du svarte aldri på det jeg spurte deg om igår, ang Bush og atomvåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

Minner meg om innvandrarregnskapet til Søviknes som til slutt viste pluss...

Det blir for dumt å koma med slike argument, cheer. Kva veit du om kor mange som brukar eit slikt tilbod? Kanskje det løner seg for svømmehallen? Kanskje dei dagane som er forbeholdt muslimar har betre inntening, enn dei vanlege?

Vi vet ikke noen av oss, gjør vi vel. Så da får vi heller bare glemme hele svømmehallen, til en av oss finner tall på det. Ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at det fungerer hos dere, men hadde det vært slik i hele Norge, så hadde det ikke kommet opp i søkelyset så ofte som det gjør.

Det kommer i søkelyset fordi folk skriver side opp og side ned om "muslimer i svømmehaller", men jeg har ALDRI sett noen som har skrevet EN ENESTE LINJE om "norske naturister i svømmehaller"....

Lurer på om det kan være fordi muslimer generelt har mørkere hud enn de fleste norske naturister?

Ditt fremmedhat er så åpenbart at det er pinlig!

MEd vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dokumentaren, og jeg ville ikke hatt noe med dem å gjøre, om jeg bodde i Spania. De menneskene der var en egen rase, de burde satt dem på en øde øy et sted og latt dem bo der. Stakkars spanjoler, spesielt de som prøvde å flytte inn hvor de bodde.

Jeg er ikke imot flerkulturelt felleskap, herregud, jeg bor jo i Amerika. Men, jeg syns det er for mye forlangt, å flytte til et annet land, og så nekte å tilpasse seg. Alt det muslimene krever, av egne gymtimer for deres barn, egne svømmehaller osv osv. Det henger ikke på greip. Da kan de like godt bli hvor de kom fra. Hvis jeg, når jeg kom hit, krevde at på 17.Mai skulle visse gater stenges for meg og andre nordmenn i Austin, og jeg skulle gjøre ditt og datt slik jeg gjorde i Norge, men som var uvanlig og kanskje laget kostnader for Austin, så hadde jeg ikke fortjent å få være her. Ut med meg! En må integrere seg! Det vil si, lære språket, forstå at en ikke kan ha det helt slik som hhvor en kom fra, og være villig til å leve annerledes.

Jeg gir meg aldri på det, integrering og kontrollert innvandring, er noe jeg virkelig brenner for.

"Jeg er ikke imot flerkulturelt felleskap, herregud, jeg bor jo i Amerika."

Men du nektar å lære spansk, sjølv om halvparten av folket har spansk som morsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...