Gå til innhold

Barnebidrag


Gjest Villemine

Anbefalte innlegg

Gjest Villemine

Vandrer nå i en jungel av paragrafer og lover. Føler meg litt forvirret. Jeg har derfor et par spørsmål angående barnebidra.

Jeg skjønner ikke helt dette med bidragsforskudd og barnebidrag. Hva er forskjellen dersom bidraget går gjennom bidragsfogden.

Dersom barnefaren betaler inn den prosentsatsen han skal i hht hvor mange barn som skal forsørges, hvor stor del av dette får da barnas mor?

Veldig glad for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bidragsmottager får hele beløpet som betales. Unntaket er hvis man mottar overgangsstønad. Da er man nødt til å la bidraget gå gjennom trygdekontoret, som da beholder 70% av det som betales utover gjeldende sats for bidragsforskudd ("minstebidrag") pr. barn.

Og så er bidraget skattepliktig mht. nettoskatt, det vil si 28%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Bidragsmottager får hele beløpet som betales. Unntaket er hvis man mottar overgangsstønad. Da er man nødt til å la bidraget gå gjennom trygdekontoret, som da beholder 70% av det som betales utover gjeldende sats for bidragsforskudd ("minstebidrag") pr. barn.

Og så er bidraget skattepliktig mht. nettoskatt, det vil si 28%.

Bidragsforskudd vil si at Staten forskutterer en del av bidraget, slik at bidragsmottaker får litt penger til den 10. i måneden (tror jeg det er ), resten når/hvis bidragspliktige betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...