HanneCath Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Jeg er 30 år og snart 2 barns mor. Mitt forrige svangerskap var sterkt preget av angst og fobier, jeg spiste nesten ikke, hadde vegring mot å drikke vann og måtte bare ut og få luft og trave hele døgnet. Jeg trodde at dette kanskje var i sammenheng med noe jeg skulle ha opplevd som liten...men har hatt en relativt lykkelig oppvekst...ingen kunne forklare noe....de bare trodde jeg var redd for å føde eller å gå gravid. men jeg har aldri hatt nerveproblemer. Jeg følte her heller at det var noe som overstyrte meg, noe sterkt hormonelt. Da jeg fikk barnet mitt var det som om alle plager rant ut med fostervannet. Jeg har siden ikke merket noe, bare svakt ubehag under eggløsning. Nå når jeg er gravid for annen gang, merker jeg at noe kommer tilbake, og dette skjer spesielt en gang i måneden, når jeg egentlig skulle hatt eggløsning. Trodde det kunne være slik Østrogenet tar overhånd og reduserer Progesteronet slik at dette fører til slike plager, men ved testing har jeg fått til svar at jeg har normal-verdier. Plagene i dag minner meg litt om overgangsalder-plager, for jeg får hetetokter, hjertebank og søvnproblemer. Våkner og får dette hver eneste natt. Har også pådratt meg katastrofetanker og klaustrofobi. Har aldri hatt dette før og venter at alt dette også forsvinner ved fødsel av barn nr. 2. Begge gangene har dette satt i gang rundt uke 17/18 i svangerskapet og sist varte det delvis svangerskapet ut. Jeg lider til tider sterkt, og ser ikke frem til 4 måneder til med slike plager. Alt jeg ønsker å kunne få et svar og evt. noen råd. Det må jo være flere som har det som meg? Evt. erfaringer, forslag til f.eks naturmedisiner eller lign. tas imot med takk. Jeg skulle så gjerne ha en god natts søvn. Jeg er bare i uke 19. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59228-angst-depresjoner-i-svangerskapet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Kjære HanneCath, Det kan være mange årsaker til nervøse besvær under svangerskap inkludert reaksjoner fra underbevisstheten, lave nivåer av magnesium og B-vitaminer og hormonelle forandringer. Som hovedregel bør du være forsiktig med å innta store mengder kosttilskudd eller urter av hensyn til barnet. Normale dagsdoser av B-vitaminer, magnesium og omega 3 fettsyrer er ikke skadelig. De siste har i enkelte undersøkelser vist positive effekter mot depresjon etter fødsler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59228-angst-depresjoner-i-svangerskapet/#findComment-261726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.