Gjest ikke undertegnet Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Er det bra å steke mat i olivenolje ? Jeg har hørt at dette er kreftfremkallende, stemmer det ? Hvilke andre oljer er bra å bruke til steking ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Hei på deg, Svaret mitt har visst blitt borte, så her sender jeg det på nytt. Både extra virgin olivenolje og rapsolje er gode valg av stekeolje og til bruk ellers i matlaging. Disse oljene er rike på umettede fettsyrer som er det sunneste for kroppen vår med tanke på mange kronisk sykdommer, i motsetning til smør og margarin som er rik på mettet og herdet fett. Extra virgin olivenolje er i tillegg rik på antioxidanter som gir ekstra beskyttelse mot skadelige frie radikaler i kroppen vår. Steking i olje er ikke kreftfremkallende. Ved kraftig oppvarming av f.eks kjøtt i olje (eller annen type fett) kan derimot små partikler fra kjøttet bli forbrent. Disse små, forbrente partiklene i oljen kan være kreftframkallende. Men dette har altså ikke noe direkte med oljen å gjøre. For å unngå dette bør du være forsiktig med å bruke olje om igjen (f.eks i en frityrgryte eller på stekepannen), evt sile oljen for å fjerne disse partiklene. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.