Gå til innhold

er det ikke noe som kan gjøres?


Gjest taurus

Anbefalte innlegg

Er ei jente i begynnelsen av 20-åra som sliter med til dels store smerter i muskulaturen i rygg, nakke, skuldre, sete og av og til overarmer.

Har fått diagnosen fibromiyalgi, noe som etter det jeg forstår bare er en benevnelse på uforklarlige muskelspenninger.

Har vært til revmatolog, osteopat, kiropraktor, akupunktør, kopping, fysioterapi og psykomotorisk behandling uten at noe av dette har hjulpet. Fikk beskjed av legen min om at det ikke er noe mer å gjøre med det. Er for tiden ikke i stand til å arbeide p.g.a verk i nakke/skuldre og muskulaturen rundt halebeinet. Har fått paralgin forte, somadril, brexidol osv. osv., men får ingen smertelindrende reaksjon av noen av delene.

Det jeg lurer på er om det virkelig ikke finnes noe som kan gjøres? Skal jeg uføretrygde meg i tidlig i 20-årene fordi ingen finner en behandling som hjelper? Blir deprimert bare ved tanken!! Vi har ellers en del gikt/revmatisme på både fars- og morssiden i familien, men ingen av de andre ble rammet i så ung alder.

Hva skal jeg gjøre???

Dette går svært mye ut over også min psykiske helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære taurus.

Jeg regner med at det er tatt både blodprøver og rtg av deg siden du har vært hos mange behandlere. Noen kaller lidelsen "fibromyalgi" andre kaller det "muskel-smertesyndrom". Tilstanden kan være vanskelig å behandle. Selv anbefaler jeg moderat trening, gjerne i varmt vann. Dessuten kan enkelte ha nytte av å endre kosten sin og ved Tonsåsen rek. hjem har de god erfaring med behandling av muskel og leddplager. De fant i en undersøkelse av pasienter med revmatiske sykdommer at disse hadde god nytte av kostendring og trening. Hvis legen din er enige i dette kan du få dekket deler av oppholdet gjennom trygdekassen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...