Larsen1365380351 Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Plaget med romling i magen, dag og natt, og spesielt etter at jeg har spist. Vært hos lege og tatt "tusen" prøver men de finner ikke ut noenting. Har også prøve å endre kosthold, men ingenting ser ut til å nytte. Noen som kan hjelpe meg ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flittigline Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Vet hvor plagsomt det er med romling i magen i tide og utide ja. Var plaget av det selv i et års tid for en stund tilbake. Fordi romlingen var verst etter jeg hadde spist ble det til at jeg spiste for lite. (Var jo kjempepinlig at magen min bråket så alle hørte det i timene på skola.) Kunne ikke finne ut hva som var galt helt til jeg rett og slett begynte å spise mere mat, da gikk det over etter noen uker og siden har jeg ikke vært plaget med det.... Håper du finner ut av det:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Hei Larsen! Det kan være mange årsaker til romling i magen. De vanligste årsakene er svelging av for mye luft, gassdannelser fra bestanddeler av mat, matintoleranse hvor cøliaki eller laktose-intoleranse er de mest vanlige, eller du kan bare ha en irritabel tarm. Økt tarmgass er vanlig i irritabel tarm. Andre årsaker kan være mengden av mat du spiser på en gang, for lite tygging av maten, eller rett og slett stress i hverdagen. Derfor hadde det vært fint om legen hadde funnet ut av dette. Siden du sier at legen har sjekket deg, regner jeg med at han har sjekket tarmgassen din, og har gjort en grundig gjennomgang av ditt kosthold og fulgt med endringene du har gjort, slik at gassproduserende mat kan utelukkes systematisk. Dette vil hjelpe deg til å se om maten har en betydning for romling av magen, eller ikke. Allikevel, synes jeg du skal prøve å gå til legen igjen, eller til en spesialist i gastroenterologi/ fordøyelsesssykdommer, pluss snakke med en klinisk ernæringsfysiolog. Her er noen forslag som jeg håper kan hjelpe deg: En sunn livsstil, fysisk aktivitet, masse vann, og regelmessige måltider kan forebygge og unngå de fleste fordøyelsesplager, som f.eks. romling i magen. Spis fiberrik mat, grovt brød og kornprodukter, frukt, grønnsaker, spis moderat av proteinrik mat, og lite fettrik mat. En lite fettrik mat vil hjelpe magefunksjonen til å normalisere seg med å senke tarm kontraksjonene som påfølger etter et måltid. Merker du at du reagerer på visse matvarer, prøv å unngå dem for en stund. Det er anbefalt å spise ca. 20-35 gram fiber hver dag. Mat som kan gi luft i magen (romling), men ikke nødvendigvis, er: bønner, linser, erter, løk, kål, brokkoli, rosenkål og blomkål, kullsyreholdige drikker, tyggegummi, og alkohol. Fruktsafter som inneholder mye fruktose, spesielt eplejuice, kan også gi luft i magen. Noen tåler heller ikke hvetestivelse. Og noen mennesker kan også være følsomme for melkesukker i større mengder selv om de ikke oppfyller kravene for å bli diagnosert som laktoseintolerant. Søtningsstoffer som xylitol og sorbitol kan gi masse luft i magen. Pass på å ikke spise alt for mye mat av gangen, da det kan gi deg fordøyelsesproblemer. Tygg maten godt, det vil hjelpe på fordøyelsen og gi mindre fordøyelsesplager. Spiser du maten for raskt, svelger du som regel mere luft og du får mere gass i magen. Her er noen info-siter om som kan hjelpe deg: http://www.doktoronline.no/lex/luft.shtml http://www.helsenett.no/2_8/2_8_s13.html Siden du har forandret kostholdet ditt, og sier det ikke hjelper så mye, sender jeg deg en link som kan kanskje være til hjelp for deg. Jeg mener at riktig kosthold er også nødvendig, men denne siten forteller at stress kan også være hyppig årsak til romling/luft i magen: http://www.naaf.no/blader/artikkel_ap.jsp?id=104 Jeg håper du kan bli kvitt romlingen snart, og at du kan få profesjonell hjelp av en god lege/spesialist og klinisk ernæringsfysiolog! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.